Ramses is niet meer   9 comments

Zanger en acteur Ramses Shaffy is vanochtend op 76-jarige leeftijd overleden.
Dit voorjaar werd er bij hem slokdarmkanker geconstateerd. Eind vorige week verslechterde zijn gezondheid aanzienlijk.

De carrière van Ramses Shaffy heeft zich bewogen tussen twee wel zeer verschillende polen. De ene ligt in de jaren rond 1960, toen Shaffy min of meer de jeune premier van de Nederlandse Comedie was. Wild en chaotisch, worstelde hij met directeur Guus Oster over boetes en dreigend ontslag, maar wist door zijn acteertalent en met zijn innemende persoonlijkheid telkens het ergste onheil af te wenden, en zonder twijfel ook, omdat hij enkele liefdevolle toneelmoeders achter zich had staan, zoals Ank van der Moer en Mary Dresselhuys.

De andere pool is de bejaarde, maar nog steeds flamboyante, liedjeszanger die in de loop van zo’n vijf en dertig jaar een repertoire van enkele honderden liederen heeft opgebouwd, waarvan sommige echte klassiekers zijn geworden, zoals het gevoelige ‘Sammy, kijk omhoog, Sammy’ of het woest-dynamische ‘Zing, vecht, huil, bid, lach en bewonder’.

    

Shaffy werd in 1933 geboren in Neuilly-sur-Seine, een voorstadje van Parijs als zoon van een Egyptische vader en een Pools-Russische moeder. Hij groeide op in Cannes. Toen zijn moeder tuberculose kreeg, kwam Shaffy in Nederland terecht. In 1952 werd hij aangenomen op de Amsterdamse toneelschool. Vervolgens debuteerde hij in 1955 bij de Nederlandse Comedie. De carrière van de zanger kende veel hoogtepunten en werd gekenmerkt door intensiteit en turbulentie. Eén van zijn bekendste uitingen was de jarenlange samenwerking met zangeres Liesbeth List.

 http://cybermum.spaces.live.com/

Op 27 oktober van dit jaar kon hij nog aanwezig zijn bij de presentatie van de nieuwe dvd- en cd-box “Laat me” in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

De laatste jaren van zijn leven verbleef Shaffy in het Sarphatihuis in Amsterdam.
Wie van onze generatie is niet met op z’n minst z’n liedjes opgegroeid.
Posted 1 december 2009 by Cybermum Netherlands in In memoriam

9 responses to “Ramses is niet meer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ahhhh dat vind ik nu jammer, wat een fenomeen!Laat me laat me mijn eigen gang maar gaan ,,, en daar ging die!Heb Ramses mijn leven lang gevolgd, geweldig mens ,,, even stil!

  2. Vandaar dus dat ie vanmorgen een keer of vier op de radio te horen was vanmorgen.Laat ‘m z’n eigen gang maar gaan..

  3. Ramses…. aparte man, leuke man. Heb hem jaren geleden persoonlijk gekend. Heb altijd een zwak voor hem gehad (volgens mij elke vrouw) en vond hem een echte artiest. Mooie liedjes heeft hij gezongen, rillingen over de rug soms. In Scheveningen trad hij op in 1964 met Shaffy Chantant, samen met Liesbeth List, Loesje Hamel, Polo de Haas en Louis vn Dijk als ik me goed herinner. Heerlijke tijd. We zaten in de vensterbank aan de buitenkant en konden alles zien en horen; we waren 16 en konden ons een kaartje niet veroorloven. Maar leuk was het en natuurlijk waren we helemaal wezenloos van Ramses. Is nooit overgegaan. Het gedoe rond Ramses de laatste tijd vond ik niet zo waardig. Liesbeth List trok hem overal mee naartoe maar ik heb altijd het gevoel gehad dat ze het louter en alleen voor zichzelf deed. Een opgedirkte Liesbeth naast een zielige ouwe man die het allemaal over zich heen liet gaan.Ramses houd ik liever in gedachten van vóór zijn ziekte. Leuk, geestig, beetje gek, versierder, levensgenieter en een groots artiest. Hij is altijd zijn eigen gang gegaan en daarom was hij een uniek persoon.

  4. Wat een leuk verhaal over Ramses en wat was hij een aparte, excentrieke man. Ik was en ben dol op zijn liedjes.Echt een levensgenieter, jammer dat hij er niet meer is!Hij heeft gelukkig heel wat mooie muziek gemaakt en daar kunnen we van genieten!Bedankt voor je felicitaties Bea! Samuel is nu gediplomeerd zwemmer:-))liefs, Nicky

  5. Ramses is altijd een kleurrijk figuur geweest, zeker in zijn "Baghwan"periode. In de uitzendending over de presentatie van ""Laat me" was eigenlijk wel te zien dat het niet goed met hem ging. De BN’ers waar onze generatie mee is opgegroeid,begint aardig uit te dunnen Bea.Groetjes van Edward.

  6. Ik vond hem vroeger al een legende. Mooi blog Bea. Een man die van het leven genoot. Veel vrouwen waren verliefd op hem. Maar hij niet op de vrouwen. Desalniettemin is zijn muziek onvergangelijk. En zal vooral de pastoral zwart gedraaid worden de komende tijd.xxx

  7. Zijn naam alleen al…………… Ramses Shaffy. Ik bewonder hem. Ook "zonder hem"……….. Hij heeft een groot stempel gedrukt op de Nederlandse chanson. Ik hoorde het vanochtend op de radio. En ik ben luid zingend naar mijn werk gereden. Maf hè…… maar zijn liedjes doen dat met mij. Excentriek mag ie wel genoemd worden. En hij hééft genoten, ondanks al zijn tegenslagen.En ondanks zijn ziekte presteerde hij het nog steeds: flesje wijn en een sigaretje. Dus Loon, hij was niet zielig. Hij deed wat ie altijd deed: genieten.

  8. Ik heb in mijn jonge jaren Shaffy op zien treden in de Schouwburg in een bijrol in een toneelstuk. Omdat ik op rij 3 zat kon ik goed zien wat er gebeurde.. Hij zat aan een stuk door te zieken vanuit de coulissen, grappig te doen, hard op te praten tussen de acteurs door.Er werd geprobeerd hem tot orde te roepen. Het was zeer irritant. Ik was niet de enige die er zo over dacht. Achteraf denk ik dat hij te veel gedronken / gebruikt had. Het heeft wel mijn herinneringen gekleurd. Wat een kwast was het toen.

Geef een reactie

