Solomon Burke overleden   10 comments

De Amerikaanse soulzanger Solomon Burke is vanochtend op weg naar Schiphol in een vliegtuig overleden. Hij kwam naar Nederland voor een optreden met De Dijk in Paradiso in Amsterdam aanstaande dinsdag.

Burke heeft onlangs samen met De Dijk het album ‘Hold On Tight’ gemaakt. Het album staat deze week in de Album Top 100 op de tweede plaats. Of  het optreden van De Dijk nog plaatsvindt is onbekend. “Eerst moet er voor Solomon gezorgd worden”, laat een woordvoerder van de platenmaatschappij weten. Burke leerde De Dijk in 2007 kennen toen hij een gastoptreden gaf tijdens een concert van zanger Huub van der Lubbe en zijn bandleden in de Amsterdamse Heineken Music Hall. De 68-jarige Amerikaan was zo onder de indruk dat hij een samenwerking wel zag zitten.

Ik zie dat insluiten op verzoek ondertussen is uitgeschakeld. Klik nadat je dat bericht in beeld krijgt in de rechter beneden hoek op het vakje met de 4 pijltjes, dan op “bekijken op Youtube” et voilá. Luister en huiver.

Solomon Burke stond in het begin van de jaren zestig aan de wieg van de soulmuziek. Hoewel hij nooit grote pophits heeft gehad, is een aantal van zijn nummers uitgegroeid tot klassiekers. ‘Everybody Needs Somebody to Love’ is hiervan de bekendste. Zèlf heb ik bijzondere herinneringen aan “I can’t stop loving you”.

Posted 10 oktober 2010 by Cybermum Netherlands in In memoriam, Muziek

10 responses to “Solomon Burke overleden

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wowwww De man is duidelijk niet overleden aan ondervoeding.
    Solomon Burke………never heart of him. Ook niet echt mijn muziek maar heb tegenwoordig wel een veel breder oor voor muziek.

    Ook de Dijk volg ik niet meer zo, misschien reeds teveel albums uitgebracht, Tenslotte klinkt BZN ook nog precies zo als 40 jaar geleden na het uitbrengen van zo’n 500 albums.

    Fijne zondag
    Wandeling met je trouwe viervoeter ?

    • En dan te bedenken dat de man 21 kinderen, 90 kleinkinderen en 20 achterkleinkinderen had. Ook al zeggen ze “een goeie haan is niet vet”!
      Al flink gewandeld, nu naar m’n Pa nog verjaardag van afgelopen donderdag beetje vieren.

  2. Hoi Bea hier ben ik dan weer..weet even niet zo goed hoe ik je moet uitnodigen..vervolgens zijn we nog vrienden op wl want je staat op mijn profiel nog steeds 🙂 Ik ga verder zoeken..weet nog eigenlijk helemaal niet zoveel van wordpress :))

    Dit is een mooie herdenking die je hebt gemaakt voor Solomon Burke. Kende hem niet zo goed eigenlijk wel die ene nummer van hem ‘Everybody Needs Somebody to Love’ prachtige stem!! Groetjes Tracey x

  3. Ik zie nu dat ik hieronder op de hoogte kan worden gehouden van je blogs Bea.

  4. Solomon Burke heeft wel een vruchtbaar leven gehad Bea, 21 kinderen en 90 kleinkinderen. Waarschijnlijk is zijn enorme omvang hem fataal geworden.
    Groetjes van Edward.

  5. Een heerlijke stem en hij bracht zijn songs geweldig en met volle overgave, stil gezeten heeft hij niet maar veel te dik was hij wel als hij plotseling is overleden heeft de man wel een mooie dood gehad. Ik had het al gehoord en gelezen maar mooi dat je het hier even onder de aandacht brengt.
    Liefs, Ann.

  6. Ken hem, loved him.
    xsjerrie

  7. Natuurlijk ken ik hem maar hij heeft bij mij niet veel losgemaakt. Enkele songs van hem die door anderen werd gecoverd waren heel goed. Burke zag er weerzinwekkend uit en zo gedroeg hij zich ook. Vorig jaar (?) op het NSJF was hij een aanfluiting. Met De Dijk heb ik ook niets; ik ben dus geen rouwende fan.
    Ilona xx

  8. Ook ik hield van zijn muziek, Mijn (jeugd) helden The Cats, hebben ook nummers van zijn hand gezongen,

    Liefs Dorientjexxx

Geef een reactie

