AKO Literatuurprijs 2010   4 comments

Gisteravond heeft de organisatie bekend gemaakt dat de Vlaamse cultuurhistoricus en schrijver David van Reybrouck de AKO Literatuurprijs 2010 heeft gewonnen met zijn boek Congo.

De jury onder voorzitterschap van Groen Links fractieleider Femke Halsema had uit een aanbod van ruim 430 Nederlandstalige boeken in het genre “literair proza voor volwassenen” eerst een selectie gemaakt van 25 titels voor de “tiplijst”. Daarvan verschenen zes boeken uiteindelijk voor de “toplijst”.

Naast Congo waren dit: Een soort familie (Kees van Beijnum) , Meer dan een minnaar (Oscar van den Boogaard), Sprakeloos (Tom Lanoye), Onze lieve vrouwe van de schemering (Willem Jan Otten) en De bloemen (Koen Peeters).

Volgens de jury is Congo “een knap gecomponeerd verhaal over slavernij en kolonialisme, veerkracht en overleven. Een meeslepend geschiedeniswerk van een historicus èn romancier.”

Het boek verscheen in mei dit jaar, even voor de vijftigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid. Van Reybrouck won met zijn boek recent ook de Libris Geschiedenis Prijs en de Jan Greshoffprijs.

Het lijkt me dus alleszins de moeite waard om dit boek aan te schaffen mensen. Je kent mijn motto:

Posted 9 november 2010 by Cybermum Netherlands in Boeken

4 responses to “AKO Literatuurprijs 2010

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een prachtige motto Bea! Ben zelf ook dol op lezen. Hou meer van romance en fantasy. Ik kan zo helemaal opgaan in somige boeken dat ik elke vrijde minute moet benutten om het vervolgens zo snel mogelijk uit te lezen. Lijkt dan zo een obsessie die me overvalt. Ben soms zo blij dat ik eindelijk een boek uit heb want dan gun ik mezelf pas wat rust. Komen er bij jou nog veel kinderen aan de deur straks? Is je tuin helemaal af nou Bea? Groetjes xox

    • Of er donderdag veel kinderen aan de deur komen weet ik niet, maar nu komen de buurjongetjes elke keer vragen of ik van die poppetjes heb van AH.
      Een tuin is nooit echt klaar natuurlijk, maar als ik de laatste 100 kg stenen uit de auto heb geladen en ze op hun plek heb liggen (ik krijg dan vanaf de Buddha zeg maar een soort riviertje van stenen) hou ik het voorlopig voor gezien. De laatste tijd heb ik nogal wat snoeiwerk verricht. Als dat helemaal klaar is hou ik het verder voor gezien voor de winter. Pas in het voorjaar kan ik dan bekijken of ik nog iets moet aanvullen.

  2. ja heb het ook meegekregen , zal het mettertijd ook zeker gaan lezen , als het in de bieb weer verkrijgbaar is want met zo’n boeken wil iedereen het meteen lezen is die meteen een jaar op de wachtlijst.

  3. Een leven zonder boeken kan ik me niet voorstellen en een huis zonder boeken is als een lichaam zonder ziel, krasse uitspraak maar zo voel ik het wel. Van de schrijver David van Reybrouck heb ik niets gelezen dus het wordt tijd, gelukkig heb je de boeken hier vrij snel omdat ze ze aanvragen bij de andere bibliotheken in Friesland, eerdaags toch maar lezen al moet ik wel 200 jaar worden om alles te lezen wat ik in huis heb 😉 Bedankt voor het delen, lieve groet, Ann.

Geef een reactie

