Reukvermogen   5 comments

Dit bericht las ik toevallig op WaarMaarRaar en dat wilde ik toch even met jullie delen. Het deed mij direkt denken aan hoe mijn Diesel zijn neus in de lucht steekt (draaiend met zijn staart, zoals Drenten doen) en dan onmiddellijk naar een bepaalde plaats rent waar je er donder op kunt zeggen dat daar wild te vinden is. Of een hem bekend vriendje of vriendinnetje en geloof me, dat kan best ver weg zijn ook. Als het een bekende is heb ik echt mijn inkomfluit nodig als ik hem terug wil roepen, want mijn stem reikt niet zo ver. Zelfs met de fluit kan het vrij lang duren voor hij terug is, terwijl hij dan wel komt aangevlógen.

Natuurlijk zegt bij de New Yorkse politie niemand hoeveel ze er inzetten, maar mocht je binnenkort door Manhattan lopen en een zwarte labrador zien, dan zou dat best eens een van de “vapor wake dogs” kunnen zijn. De viervoeters zijn het allernieuwste wapen in het arsenaal van de NYPD in haar strijd tegen terroristen. En hun grootste talent is hun reukvermogen. Ja, dat geldt voor alle honden en politiekorpsen hebben al jarenlang snuffelhonden. Maar deze vapor-wake-dogs hoeven niet naar een voorwerp geleid te worden; zij kunnen “bomsporen” in de lucht ontdekken. De honden zijn opgeleid om de damp van explosieven te herkennen. Want als jij een bom bij je hebt, dan zullen er altijd bepaalde moleculen om je heen hangen die een spoor achterlaten. De vapor wake dogs zijn in staat ál die sporen te herkennen in de lucht. Volgens de deskundigen kunnen de honden dat zelfs beter dan welke elektronische meetapparatuur ook. Zoals gezegd, hoeveel er in NYC gaan patrouilleren is onbekend, maar de honden beginnen nog dit jaar aan hun New Yorkse rondes. Per stuk kosten ze 20.000 dollar, meldt WCBS, maar ze zijn dat wel waard. Klik hier maar eens voor een filmpje van een “vapor wake dog”  in actie in Lower Manhattan.

Ik heb altijd het nodige respect gehad voor het reukvermogen van honden, maar dit staaltje vind ik werkelijk indrukwekkend.

Posted 11 november 2010 by Cybermum Netherlands in Beestenboel, Diesel, mijn Drent

5 responses to “Reukvermogen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Meestal moet je de verhalen uit die krant met een flinke zak zout nemen maar als ik het filmpje mag geloven is dit geen verzinsel. Hier zal Al Qaida niet blij mee zijn .

  2. Het is toch wel bijzonder dat zo’n hond dat kan hoor Bea, er is oook al een hond die ziekenhuis bacteriën kan opsporen.

  3. Het is echt fantastisch Bea zo’n sterk reukvermogen had ik niet verwacht, wel voelen honden ook heel sterk of zouden ze dat ook ruiken? We hebben eens een windhoos gehad en alle honden, ik had toen een kennel, waren aan het spookhuilen ver voordat de windhoos er was. Ook ruiken honden gewoon als je wat voor ze mee hebt genomen zoals vlees, ik ga wel drie keer naar het dorp in de week maar Mandy krijgt niet altijd wat al neem ik m’n boodschappentas mee en het is ook niet op vaste dagen maar bij de slager doen ze een biefstukje tartaar in een plastic schaaltje, plastic folie erover en dan in een plastic tasje dus hoe ze het ruiken weet ik niet maar die lieverds wel. Dat ze 20.000 dollar moeten kosten is het dan wel waard maar een belachelijk hoge prijs dat kan best wat minder.
    Lieve groet, Ann.

  4. leuk , en 20 000 ik kan het me wel voorstellen , fokken trainen, en trainen en trainen, en vooral veilighei cool , ik wil er ook eentje

  5. Als een hond kon praten vertelde hij je precies waar of bij wie je geweest bent wanneer je thuiskomt. Ik heb gehoord dat ze niet als te lang mogen speuren, dan heb je kans dat ze gaan hyperventileren? Ook raar maar waar?
    xsjer

Geef een reactie

