Vandaag was het dan zover   6 comments

De eerste strandwandeling in het leven van mijn Diesel en dan maar tegelijk met een flink aantal meer van die heerlijke bonte honden. Zoveel hadden wij er nog niet bij elkaar gezien. Behalve op de fokdag.

En ja, geloof het of niet, maar de weergoden waren ons wel degelijk goed gezind. Toen ik vanochtend Diesel om 7 uur uitliet was het droog. Toen wij om 8 uur wegreden begon het net te regenen en onderweg hebben wij die nattigheid in alle soorten en maten gehad. Van een miezerig drupje tot een stevige bui en enorme hoosbuien. Het werd onderweg naar Rockanje allemaal ons deel.

Èchter, eenmaal aangekomen op de parkeerplaats in Rockanje geschiedde het wonder: het werd droog! En het bleef droog, totdat wij weer de steven (met al dat water verzand je haast noodzakelijkerwijs in scheepstermen, nietwaar?) huiswaarts keerden en op de hele weg terug hoosde het dus weer.

Maar goed, Rockanje dus, onder de rook van Rotterdam. Er waren heel wat jonge honden die we nog niet kenden, maar daar heeft Diesel al snel kennis mee gemaakt.  Even wederzijds snuffelen, vooral onder de staart en binnen de kortste keren wisten al die Drentjes waar ze aan toe waren.

foto Jan Faes

 

Zelf heb ik ook kennis gemaakt met enkele wandelaars die ik alleen kende van foto’s, horen zeggen en/of blogs. Daar waren bijvoorbeeld Jan Faes met zijn echtgenote Simonne met hun drietal Belle (de mama), Hera en Heros. Een sympathiek stel uit Vosselaar. De helft van het jaar tenminste, de andere helft vertoeven zij in hun Franse onderkomen in de Charente. Hèm had ik al eens gezien bij de fokker van mijn Diesel, toen ik daar de pupjes kwam bezoeken. We hebben elkaar toen niet gesproken. Maar tegenwoordig kijk ik bijna elke avond even op zijn blog en geniet van zijn beschrijving van de belevenissen mèt en vàn Belle, Hera en Heros.

Ook was er toevallig nog een jong stel met hun Drentje, eveneens uit België. Na afloop van de wandeling hebben wij met z’n vijven nog even iets gedronken in de Salsabar. Het was oorspronkelijk mijn bedoeling om daar ook wat te eten, maar …… de keuken was dicht. Dat viel ff tegen. Er was zelfs geen broodje of koek te krijgen om mee te nemen voor onderweg. Daar heb ik later natuurlijk wel een mouw aan gepast: boerenkool met spek(-jes, erdoor) en worst. Dat ging er wel in.

Enniewee, mens en dier hebben een heerlijke strandwandeling gemaakt en zijn lekker uitgewaaid. De honden hebben zich – op een enkele schermutseling na – keurig gedragen. Zelfs toen ons twee ruiters te paard achterop kwamen. Diesel, die bijna recht in hun pad  liep, kwam toen ook direkt aanrennen toen ik hem riep en negeerde de paarden volkomen. Overigens: wij kregen al kort na aanvang van de wandeling het compliment dat Diesel zo goed luisterde! Wij glommen derhalve beiden van trots, dat snap je.

Mijn verhalen een beetje kennende, vraag je je natuurlijk af of meneertje nog wat uitgehaald heeft. Jazeker wel. Aan het einde van de wandeling, toen wij de strandtrap weer opliepen, moest ik van zo’n wandeling langs en door al dat water heel nodig wat wegbrengen. Jan F. was toen zo vriendelijk te zeggen, geef mij Diesel maar en ga jij maar gauw eerst naar het toilet. Dat liet ik mij geen 2x zeggen. Máár ……… op weg daarheen liep ik dus op een gegeven moment wat hoger dan zij en konden ze net een stukje van me over een muurtje heen zien. Tsja en toen haalde Diesel de streek uit die hij de instructeur van de jachttraining ook al eens geleverd heeft: hij rukte zich los en vloog achter mij aan. Toen heb ik hem maar vastgelegd aan een soort van dikke railing bovenop dat muurtje en ben gauw doorgegaan. Nèt op tijd. Toen ik terugkwam was Jan zijn drietal vast naar de auto gaan brengen en stond Simonne bij Diesel een sigaretje te roken. Ze zei dat hij wel heel erg ongelukkig was geweest. Voordat wij de bar ingingen heb ik hem toen ook maar in de auto gedaan. In de auto wachten gaat altijd prima.

Thuisgekomen moest ik mij wel eerst in een schone, droge broek hijsen, want ik had natuurlijk ook lekker door het water gebanjerd en ondanks mijn laarzen, heb ik daarbij toch de broek niet helemaal droog kunnen houden. Toen ik vervolgens Diesel ging uitlaten was het weer droog en dat is het nu nog.

Al met al een geslaagde dag. Wij bedanken dan ook de evenementencommissie van onze Rasvereniging “De Drentsche Patrijshond” voor ontvangst en organisatie.

Voor foto’s die ik zelf gemaakt heb zie mijn album op http://picasaweb.google.com/bea.tielenburg/DrentenwandelingAanHetStrandVanRockanje#

Voor een enkele foto waar Diesel en ik beiden op staan ga ik (morgen denk ik) een beroep doen op Jan F. Ik heb gezien dat hij er in ieder geval 1 van ons tweetjes heeft gemaakt en ergens op de foto op de trap kun je ook nog nèt mijn koppie zien geloof ik. Al is dat alleen maar vanwege m’n gekleurde strengetje, grinnik.

foto Jan Faes

Posted 14 november 2010 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

6 responses to “Vandaag was het dan zover

Subscribe to comments with RSS.

  1. dus een leuke dag aan het strand gehad,misschien voor herhaling vatbaar.
    wens je een prettige week.
    groetjes lukas.

  2. Wat een leuk blog over jullie belevenissen van de stranddag en de foto’s zijn echt leuk om te bekijken wat zal dat gezellig zijn geweest al die mensen met hun Drenten die hebben zich ook uitstekend vermaakt is wel te zien, zoveel Drentjes heb ik ook nog nooit bij elkaar gezien, de foto waarop een heel stel aan het spelen is in zee is erg leuk, fijn dat je samen met je hondenkind zo’n leuke dag hebt gehad Bea.
    Liefs, Ann.

  3. Leuk Bea, ik ben weer helemaal bijgelezen. Met de nieuwe PC gaat het weer jeuken om te bloggen maar mijn schouder begint weer te trekken. Ik word er kinds van. Vooral van het farmen uit verveling. Hele dagen lezen kan ik ook niet al lees ik heel graag. Maar kan eigenlijk geen moer uitvoeren. 3de week ziektewet. Bevalt eigenlijk best. Ik ben veel minder moe maar volledig uit mijn ritme. Sib is onder controle maar vreselijk uit dr hum.

  4. Hey Bea. In 1 woord geweldig! Leuk om te zien. Ik werd door Rob en Tiny gewezen op jouw website en de foto’s van de wandeling. Misschien kun je me niet zo snel plaatsen: bazinnetje van Shanthi (zusje van Diesel). Wij gaan a.s. zondag deelnemen aan een zogenaamde winterclinic en zijn reuze benieuwd hoe ze dit weer gaat doen. Helaas een ruime minderheid van Drenten. Maar we gaan ons zeker vermaken. Knuffel voor Diesel !

  5. Wat een heer die Diesel! Prachtige foto’s Bea!

Geef een reactie

