Ups en Downs   6 comments

Gisteren was duidelijk een Up. Vandaag helaas een beetje een Down. Hoezo? Wel, ik had gisteravond al gemerkt dat Diesel het moeilijk vond om te gaan zitten, maar toen heb ik gedacht dat het misschien met vermoeidheid te maken had en besloot ik vandaag even af te wachten.

Vanochtend wilde hij om te beginnen eigenlijk niet de bench uitkomen. Daarvan dacht ik ook weer, hij zal wel moe en een beetje lui zijn na gisteren. Maar toen hij er uiteindelijk uitkwam merkte ik toch dat er iets meer aan de hand was. Hij wìlde wel, maar kòn niet goed gaan zitten. Hij zakte een stuk door de achterpoten maar veerde dan weer overend alsof dat pijn deed. Gaan liggen was duidelijk ook lastig. Hij zakte weer iets door de achterpoten en liet zich dan op z’n zijkant ploffen. Hij had ook niet graag dat je zijn achterkant aanraakte. Ook de heupen niet. Maar we weten dat er niets aan zijn heupen mankeert. Het duidelijkste teken dat er echt iets niet in orde is, is wel dat hij z’n staart laat hangen. Dat heb ik hem nog nóóit zien doen. Hij steekt altijd fier in de lucht en kwispelt alle kanten op. Hij kwispelt trouwens nog wel voorzichtig een beetje met die hangende staart.

Dus, dierenartspraktijk gebeld en we konden vanochtend nog komen. Het bleek mij meteen al dat het in ieder geval niet iets met de rug kon zijn, want hij sprong màkkelijk in en uit de auto.

We moesten heel even wachten en van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om hem op de weegschaal te laten gaan staan. Hij weegt nu 31,30 kg en is dus sinds de laatste keer dat we er waren zo’n 1,5 kg aangekomen.

Zijn grote vriend dokter Gilles had dienst. Hij heeft hem helemaal bevoeld en nagekeken en was onder de indruk van Diesel’s spieren. Maar je loopt natuurlijk ook veel met hem zei hij. (Dat is voor dit ras trouwens ook nodig.) Hij heeft de preciese pijnlijke plek gevonden. Die zit bij, of even boven de aanzet van de staart, in het midden. Vandaar dat hij ook niet graag bij zijn heupen werd aangeraakt. De spieren die vanaf de pijnlijke plek lopen zullen natuurlijk ook gevoelig zijn. Het is overigens maar goed dat ik hem stevig vast had, want zo vriendelijk als het dier is, toen Gilles op dat punt drukte vloog Diesel’s kop razend snel naar achteren. Niet dat hij zou bijten, maar wèl als een duidelijke waarschuwing. Meteen daarna was het ook al weer goed trouwens hoor en al helemaal toen hij een handje lekkertjes kreeg. Gilles zei nog wat een vreselijk lief dier het toch is en dat hij niet gauw zou bijten. Maar, zei hij, als het nódig is stáát hij er.

Ik heb een flesje met een pijnstiller meegekregen met een soort spuitje (zonder naald, spul moet door z’n voer) erbij om het in op te zuigen. Hij krijgt 1x daags een bepaalde dosering daarvan en de eerste keer vandaag een dubbele dosis. Was ook geen enkel probleem en ik heb hem een dikke plak leverworst gegeven als beloning voor z’n goeie gedrag.

Hoe het is gekomen weten we niet. Hij heeft gisteren de hele dag geen last gehad en pas bij de laatste keer uitlaten deed het zich voor het eerst voor. Het zou kunnen zijn dat hij zich gisteren toch teveel heeft ingespannen of geforceerd bij het spelen. Gilles zegt dat het volgende week over moet zijn. Zo niet, dan moet ik bellen en wil hij een foto maken. Nou, je kent mij hè. Voor mijn Diesel is niks te goed. Ik hou je op de hoogte.

Verder was hij trouwens vandaag ook wel lui hoor. Als hij eenmaal een beetje makkelijk lag, blééf hij ook zo lang mogelijk liggen en hij heeft een aardig aantal slaapjes gedaan. De skeet.

Posted 15 november 2010 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

6 responses to “Ups en Downs

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vervelend als een dier iets mankeert Bea, ze kunnen nu eenmaal niet zeggen wat er aan de hand is. Hopelijk knapt Diesel weer snel op, en kunnen jullie weer fijn samen gaan wandelen.
    Groetjes van Edward.

  2. Ik help je hopen dat het iets onschuldigs is met je trouwe viervoeter Bea.

  3. Honden zijn net mannen Bea, natuurlijk heeft Diesel pijn maar honden zijn wel geneigd om een beetje kleinzerig te zijn, ik hoop dan ook dat het gewoon een verrekte spier is en dat het met een paar dagen op zal knappen. Als Diesel in en uit de auto kon springen is het waarschijnlijk niet erg, hou ons maar op de hoogte want onze hondenkinderen zijn alles waard en het is vervelend om iets te lezen wat niet goed is. Geef Diesel maar wat kriebels achter z’n oor van mij dat vinden ze altijd prettig, dat slapen of lui zijn is misschien wel nodig omdat rust goed is, dieren weten beter hoe ze met iets om moeten gaan dan mensen. Ik zal voor jullie duimen en ik hoop snel te lezen dat alles weer oké is,
    liefs, Ann.

  4. Jules is ongeveer hetzelfde verrhaal. Niet ziek, slaapt eet, heeft gevochten, geen koorts. Zie het nog een dag aan want de dierenarts is een groot trauma. Slaapt de hele dag en wil NU naar buiten. Echt niet. En hij wil me bijten das vreemd.

  5. Ahhhhhhh Dieseltje, gaat het nu al wat beter Bea?
    Laat je nog wat van horen … liefs

  6. Het is niets als onze dieren ziek zijn..vind het zelf ook verschrikkelijk als de katten ziek zijn. Gelukkig is het niet zo vaak..maar toch goed van je om bij de dierenarts langs te gaan.. je weet het maar nooit. Beter dat soort dingen te laten nakijken dan achteraf spijt te hebben. Maar zoals je zegt Bea…niks is te goed..! Hoop dat het stukken beter gaat met Diesel! xx

Geef een reactie

