Stoere bink en wat doe ik   2 comments

Wij waren amper bij het pad onder langs de heide aangekomen of het was bal. We hadden bovenaan de helling natuurlijk allang in de gaten dat Izzy er was met H. haar bazinnetje, maar het rook ook nog naar andere honden en hun bazin. Het waren een flinke grote reu en een teefje van een klein ras. Dichterbij gekomen wilde Diesel gewoon naar Izzy en vond de andere reu in zijn pad. Dat dier begon vreselijk te grommen en te happen in de richting van Diesel. Het was me wat. De bazin van de grote bruine (ik kan even niet op het ras komen, maar dat komt dan later maar) reu vond het vreselijk en lijnde hem aan. Het kostte haar moeite. Ik had nog gezegd laat ze het zelf maar uitzoeken, maar dat zag ze niet zitten. Totdat haar hond haar ondersteboven dreigde te trekken, zó ging hij tekeer. Toen heeft ze hem weer losgelaten en hebben de heren het gewoon zèlf opgelost, zoals het hoort. De bruine was ook wel geïnteresseerd in Izzy. Hij was iets groter dan Diesel, zwaarder en 2,5 jaar oud. Maar Diesel (zo’n 20 mnd nu) had iets van ja hoor es, da’s míjn vriendinnetje. Hij had er op een gegeven moment gewoon genoeg van, gromde even zachtjes achter in de keel, liet toen een stevige Drentenblaf horen en sprong boven op die andere. Het zag eruit alsof hij een teef besteeg. En toen was het in één  klap afgelopen. Diesel had zijn dominantie afdoende bewezen. De bruine gaf het op en droop met bazin en het andere hondje af. Diesel en Izzy gingen over tot de orde van de dag. En met z’n vieren begonnen wij aan onze boswandeling.

En vanmiddag kreeg ik een brief van de Fokbeleidscommissie van onze “Vereniging De Drentsche Patrijshond”. Hij was gericht aan de reu-eigenaren die op de fokdag van 2 oktober 2010 zijn geweest en van de keurmeester een “sterretje” hebben gekregen. Die commissie is “in opdracht van het bestuur op zoek naar reuen die het ras zouden kunnen versterken met hun bijzondere capaciteiten.” Zij vervolgen met: “Uw reu heeft op de fokdag ook een sterretje gekregen. Dit is een eer, want u hebt een bijzondere Drent, die tevens voor het ras heel waardevol kan zijn.” En zij verzoeken in dit geval dus mij om mijn reu ter beschikking te stellen, zoals dat wordt genoemd. Verder staat er nog een heel verhaal van wat je allemaal moet ondernemen om je reu op de dekreuenlijst te laten zetten. In ons geval zou er nog een kwalificatie bij moeten komen van een andere keurmeester en zou ik nog een mooie foto moeten maken van Diesel in stand, waarbij je alle vier de poten ziet, liefst schuin van voren en een “kopstudie” recht van voren. En dan kan ik hem opgeven.

En nu moet ik er dus serieus over gaan nadenken. Wat doe ik. Enerzijds voel ik mij haast verplicht, zeker omwille van het waarborgen van de nodige diversiteit in het ras waar ik toch wel behoorlijk verknocht aan ben mag ik wel zeggen en anderzijds vraag ik mij af wat er dan wel niet allemaal op mij afkomt en of dat voor mij ook doenlijk is. Ik denk dat ik eerst maar es te rade ga bij Drentenbaasjes met ervaring op dit gebied.

Posted 19 november 2010 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

2 responses to “Stoere bink en wat doe ik

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lieverd,

    Het is natuurlijk een hele eer. Behalve als je er stad en land moet voor afreizen. Laat ze zelf komen en stop ze in de kennel. Misschien vindt Diesel het wel leuk. Maar misschien wordt hij dan minder lief, want zal altijd wel in love vallen. Pfoe moeilijke beslissing. Maar bewijst wel, wat we al lang wisten dat Diesel niet zomaar een Drent is. Ik snap eigenlijk niet hoe je het nog allemaal voor elkaar krijgt. Maar bewegen is gezond en daar heb je vast geen gebrek aan met Dieseltje. Jules is er weer bovenop. Wil alleen niet meer naar buiten. Alleen ’s morgens en in de voormiddag. Daarna gaat hij hibernaten boven. Hij is de herrie zat. Eerst dat gedoe met nieuwe ramen, dan de keuken, 2 keer een week alleen thuis geweest met 4 oppassen. Hij is het zat. Vorige week weer een engerd over de vloer, moest per se een nieuwe watermeter installeren. Nou over bezoek van het werkt hoeft ie niet te klagen. Uit het oog, uit het zicht. En ik vind het echt niet erg. Vind het alleen jammer hier weinig rond te fietsten. Maar ik ken mezelf, ik kan geen korte berichten schrijven. Zeker niet als het lang geleden is.
    Stop ermee
    xxx Murwari

  2. Dat was dan toch wel een spannende toestand Bea, gelukkig dat Diesel zijn mannetje staat mooi is dat om ineens te zien dat hij de baas is al is hij kleiner en lichter maar zoiets vind ik zelf toch eng. met die kleine van mij heb ik er geen werk van, die gaat meteen op haar rug liggen in de deemoedshouding, het lijkt laf maar ik vind het wel prettig 😉 Wat de fokkerij betreft zou ik zeker heel goed advies inwinnen want daar zit heel veel werk in en misschien moet je dan wel telkens ver weg om Diesel te showen, het is wel erg mooi allemaal maar het moet wel gebeuren. Altijd leuk om je belevenissen te lezen, een heel goede week gewenst,
    liefs, Ann.

Geef een reactie

