Je zou er toch de kriebels van krijgen   5 comments

Het was me bekend dat er veel van zijn, maar zóveel …………….

Nederland heeft 61 soorten mieren. Maar dat is nog niks vergeleken bij andere landen.

image

O.a. deze harige rode bosmier komt in Nederland voor.

  • Er wordt geschat dat in totaal 10 miljoen miljard mieren op de aarde voorkomen.
  • Er zijn ongeveer 13.000 soorten beschreven. Schattingen over het aantal soorten dat nog onbekend is, lopen uiteen van enkele duizenden tot tienduizenden.
  • De Amerikaanse bioloog en mierenonderzoeker Edward Wilson van de Harvard University heeft in een Peruaans woud in één boom al 43 soorten geteld.
  • Onderzoekers van de Universiteit van Boston hebben in 2010 in het regenwoud van Ecuador op 1600 m² (dat is nog geen kwart van een voetbalveld, hè) 489 mierensoorten  gevonden.
  • Biologen van de Japanse Universiteit van Hokkaido vonden op dat eiland een kolonie met meer dan 306 miljoen werksters en wel een miljoen koninginnen. Hun territorium bestreek 2,7 km² en bestond uit 45.000 nesten die allemaal met elkaar in verbinding stonden.

(meerdere bronnen)

Posted 6 februari 2011 by Cybermum Netherlands in Beestenboel, Natuur, Weetjes

5 responses to “Je zou er toch de kriebels van krijgen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mieren hebben mij altijd al geïntrigeerd. Al krijg ik er ook de kriebels van.
    Hoe perfect ze samenwerken, hoe ze erin slagen grote lasten te verslepen…etc.
    Wat een boel soorten zeg.
    Dit filmpje vond ik dan ook geweldig boeiend.

    -x-«B»

    ohhhh krijg steeds kippenvel van jouw Bach zó mooi, heb zelf 2boxen Bach ga ze maar weer eens tevoorschijn halen.

  2. Bea ik kijk net achterom waar MaXX gezellig op zn kleedje ligt … weet je wat; ‘Hij luistert mee naar Bach’ zijn oortjes gespist en koppie omhoog. Ga de violen nog eens mijn kamertje laten binnenstromen , kijken wat die doet … haha proefje.
    Ja hoor koppie weer omhoog oortjes op scherp en zo is HeerMaXX vol overgave aan ’t luisteren, tjee wat grappig. Hij is een beetje ziekjes, misschien doet Bach hem wel wonderen. Even geen mierenpraat 😉

  3. Bedankt voor de info Bea ………en de jeuk over heel m’n lijf.

  4. Dat er zoveel soorten mieren waren wist ik niet, dus weer wat geleerd Bea, overigens doen mieren mij aan mensen denken, wij scharrelen ook al werkend rond totdat we te oud zijn en de enorme mierenhopen die sommige soorten kunnen maken waren voor het mensdom de piramides, enorme kathedralen uit de oudheid en andere enorme bouwwerken, zelf heb ik de pest aan mieren want ze kunnen venijnig bijten en vooral de rode bosmieren zijn niet prettig als je er door gebeten wordt. Om er naar te kijken vind ik het altijd interessant om te zien hoeveel die kleine diertjes kunnen verslepen, een leuk en interessant blog, bedankt voor het delen.

  5. Kriebelmozes, dat filmpje ken ik. Da’s een wonder!
    Waar heb jij dat muziekje inzitten?
    xsjer

Geef een reactie

