Oefendag veldwerk   5 comments

Ik had er al een tijd naar uitgezien en gisteren was het dan zover, de door de gebruikshondencommissie van de vereniging “De Drentsche Patrijshond” georganiseerde veldwerk oefendag in Heijningen.

van Marcel (1)

van Karin

De velden waren ter beschikking gesteld door J. Timmer en de veldbegeleiding was in handen van J. Mastenbroek (die naar we later bij de nabeschouwing hoorden eigenlijk alles geregeld had, waarvoor in ieder geval mijn dank) en H. Companjen. Diesel en ik hebben een hele fijne en ook leerzame dag gehad. Ik zal proberen hier een soort kort verslag van te maken.

  • 05.30 uur opgestaan en mijn abluties verricht;
  • 06.00 uur Diesel uitgelaten;
  • 06.30 uur ontbeten;
  • 07.00 uur vertrokken;
  • 09.10 uur aangekomen bij plaats van samenkomst: restaurant Dintelmond bij de jachthaven van Heijningen – Diesel weer even uitgelaten en vervolgens weer achter in de auto. Zelf naar het restaurant, waar ik tot mijn grote genoegen zag dat Rob en Tiny Key, de fokkers van Diesel (en van zijn ook aanwezige broertje, zusje en halfbroertjes en –zusjes) er ook waren.

Onder het genot van een kop koffie kregen de deelnemers (er waren er 14) een goede uitleg van wat nu eigenlijk de bedoeling is, wat de hond moet doen en wat de rol van de voorjager daarbij is,  door Jan Mastenbroek met een PowerPoint presentatie ter verduidelijking.

Daarna reden we naar de velden, waar we in twee groepen werden verdeeld.  Op het ene veld waren door Olaf Geerse ter beschikking gestelde patrijzen en op het andere fazanten, in kooitjes uitgezet. (Naderhand gingen die terug naar de volière. Op één patrijs na, die gebruik maakte van het door enthousiaste honden half uitgegraven kooitje, dat blijkbaar omgekukeld was en op één of andere manier open was gegaan waardoor het beessie er als de gesmeerde bliksem vandoor is gegaan, de vrijheid tegemoet.) In de ochtend werd onze groep begeleid door Jan Mastenbroek op het veld met de patrijsjes en in de middag door Henk Companjen op het veld met de fazanten. Het was de bedoeling het veld tegen de wind in uit te laten kammen door de hond slagen te laten maken en zelf naar voren te lopen of ook een stuk met de hond meelopen om hem te stimuleren van links naar rechts en vice versa het veld op zijn neus af te zoeken. Daarbij moet je dan wel een beetje àchter de hond blijven, omdat hij je anders zou ruiken en je als concurrent zou zien.

van Karin (2)

Diesel had in het begin enige moeite om zich los te maken van mij en de ruimte te nemen, maar naarmate de dag vorderde ging hij zoetjesaan ruimere slagen maken. Wèl heeft hij alle 3 de kooitjes met patrijzen gevonden. Zijn neus heeft trouwens de hele dag overuren gemaakt, want er waren ook allerlei andere interessante luchtjes, o.a. van de twee weken daarvoor uitgereden mest en volgens mij zaten er aan de rand van het veld, waar wij stonden te wachten als wij niet aan de beurt waren, net voor een diepe sloot ook ratten ofzo, want Diesel snuffelde zich daar tussenbeiden gek.

van Marcel (2)

 

En dan heb ìk ook nog een bijzondere prestatie geleverd. In het vuur van de strijd zal ik maar zeggen, heb ik het voor elkaar gekregen om m’n jachtlijntje te verliezen. clip_image001[4] Dat was al ergens om en nabij het eerste kooitje. Ik had het touw kennelijk te slordig in m’n zak gepropt. Anders kan ik het niet verklaren. En dus heb ik hem iedere keer met kunst- en vliegwerk ver genoeg bij het ene kooitje moeten weglokken om hem het volgende te kunnen laten zoeken. Na de beurt liep hij ook netjes met mij mee langs het veld terug naar de plaats waar iedereen op zijn beurt wachtte. Dat lijntje vind je nooit meer terug natuurlijk op dat perceel tussen de verdroogde resten van groenbemester en al een stukje boven de grond staande tulpen dacht ik. Gelukkig had ik een reserve-lijntje bij me. Ik had namelijk nèt een nieuwe gekocht, omdat de ouwe naar mijn idee al wat minder werd. Echter, wie schetst mijn verbazing toen aan het eind van de middag bleek dat een deelnemer uit de andere groep mijn jachtlijntje had gevonden! Ik was er heel content mee, want ik vond dat ding een stuk fijner dan die nieuwe. Daar bleek nl. een scherp randje aan te zitten, nèt onder de lus waarmee je het in je hand hebt, waardoor ik een gevoelig schaafwondje had opgelopen.

Toen alle honden ‘s-ochtends hun beurt gehad hadden gingen wij terug naar het restaurant, waar we een heerlijke lunch hebben genoten.

Vervolgens gingen we weer naar de velden om het andere perceel te doorzoeken. Daar maakte Diesel dus al ruimere slagen en hij heeft ook alle drie de kooitjes met fazanten gevonden. Bij de nabeschouwing kreeg hij nog een mooi compliment: hij heeft een goeie neus en gebrúíkt die ook goed. Al vèr voor de paaltjes (die daar een stuk vóór de kooitjes geplaatst waren i.p.v. er achter), op zo’n 25 meter werd er gezegd, zag je aan hem dat er iets zat. Minder was dan weer dat hij er als een speer recht op af ging. Daardoor was het (in ieder geval voor mij) niet doenlijk om er snel genoeg bij te zijn om te voorkomen dat hij ongeduldig werd en er zèlf maar werk van wilde maken. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling, maar hij is nog zó enthousiast. In natuurlijke omstandigheden zou het wild dan allang gevlogen zijn.

Ik vond het mooi om de manier van werken van de verschillende honden en hun voorjagers te bekijken. Het viel trouwens op dat de meeste honden het veld met een lage kophouding afzochten. Dat is níet de bedoeling. De kophouding dient hoog te zijn. Liefst in één lijn met staart en rug of iets daarboven. Gezegd werd dat één van de redenen voor de lage kophouding van meerdere honden de harde, gemeen koude Oostenwind was. Naar wat ik van Henk Companjen heb begrepen is dat het slechtste dat je kunt hebben bij veldwerk. Nog beroerder dan een koude Noordenwind. Hij zei dat hij ook niet kon vertellen waarom, maar het is een feit dat uit 30-40 jaar ervaring is gebleken.

O, een aardige anecdote is nog, dat een broertje van Diesel het nodig vond één van de paaltjes te apporteren. Degenen die het zagen hebben staan schateren van het lachen.

Tenslotte kregen alle deelnemers een certificaat:

certificaat oefendag veldwerk

Op de terugweg heeft Diesel in de auto lekker liggen slapen. En om 19.45 uur waren we weer thuis.

Zèlf heb ik geen foto’s gemaakt, maar Karin en Marcel waren zo vriendelijk om mij zoveel van hun foto’s te laten gebruiken als ik maar wilde. Ik heb het hier maar een tikje bescheiden gehouden en van allebei 2 foto’s gebruikt. Dat zijn de foto’s hierboven.

En vanochtend kreeg ik een mailtje van Tiny met 2 foto’s die zíj gemaakt had van Diesel en mijzelf.

van Tiny

  van Tiny (2)

Henk Companjen heeft ook een paar foto’s gemaakt van Diesel, die aangelijnd bij een fazantenkooitje staat. Ik ga proberen om er daar ook eentje van te pakken te krijgen.

Posted 20 februari 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

5 responses to “Oefendag veldwerk

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo te lezen was het een leuk en leerzaam dagje oefenen voor hond en baasje. Ik vindt zo’n cerificaat ook wel wat hebben🙂 Diesel mag er apetrots op zijn. Jammer dat er geen pitbulls aan mee mogen doen. Die sukkel van m’n dochter zou er heel wat kunnen leren. Zoals dat ie in een stok moet happen en niet 10 centimeter verderop in m’n klauwen. Voorlopig nog maar even pleisters plakken😦

  2. Een mooi verslag Bea en Diesel heeft het weer prima gedaan, toch leuk zo’n certificaat en jij bent dus voorjager, er zit veel meer in die sport dan ik wist dus bedankt voor het vertellen.
    Liefs, Ann.

  3. Geweldig verhaal Bea en bij al de foto’s bleef ik wat langer dan anders turen, zegt genoeg! Leuke groep mensen en prachtige Drentsche Patrijshonden. Wat ben je toch enthousiast bezig met je Diesel. Gezonde sport, want je zal vast wel een boel voetstapjes daar hebben liggen.
    -x-

  4. Pingback: Weet je nog? « Tielestek

  5. Pingback: Afwachten maar « Tielestek

Geef een reactie

