Virus zet door   4 comments

Vanmiddag moest het weer even. Diegenen die mijn blog  al langer volgen, kunnen zich vast nog wel herinneren dat ik tot vorig jaar de hele tuin weer eens op de kop ging, er een vijvertje in had. Dat vijvertje had ik gemaakt van een cementbak, die ik in de grond had ingegraven. Bij het tuinproject van vorig jaar, is die bak uitgegraven, maar ik heb hem niet weggedaan. Hij stond aldoor nog in een hoek. Welnu, vandaag heb ik hem weer in gebruik genomen. Maar niet als vijver. Ik heb een priem heet gemaakt boven een gasvlammetje en heb daarmee gaatjes in de bodem van de bak gemaakt en er potscherven overheen gelegd. Daarna heb ik hem gevuld met 80 l. goeie grond, heb er 5 bamboestokjes van 1.20 m. in gezet, waar ik vervolgens plantjes omheen heb gezet, die al waren voorgetrokken in een plastic bakje waar oorspronkelijk iets van etenswaren uit de supermarkt in heeft gezeten (vlgs mijn motto: “make do and mend”, hè). Wat voor plantjes? Géén sierplantjes, nee, het is de bedoeling dat er te zijner tijd peultjes aan komen.  Die plantenbak vorig jaar vond ik zo’n succes en hij stond zo vol, dat ik heb besloten dat ik dit jaar mijn moestuintje in potten en bakken ga uitbreiden.

peultjes-1-klein      peultjes-2-klein      peultjes-3-klein

Het ziet er nu nog tamelijk onooglijk uit, maar dat is in het begin met alle planten altijd zo. Voor je het weet zit die hele bak vol, want ik ben van plan om straks langs de randen radijs of Oost-Indische Kers te zaaien.

En dan in mei, na de IJsheiligen gaan de struikbonen* de grond in. De boontjes heb ik al. Volgende maand zet ik ze eerst in potjes binnen en als het dan en beetje leuk opkomt gaan ze in mei dus naar buiten.

struikbonen

*  Struikbonen zijn de ouderwetse prinsessenbonen. De voorouders van de prinsessenbonen ontsproten in Zuid- en Centraal-Amerika, waar de bonen al sinds de oudheid geteeld werden. Na de Spaanse verovering werden de prinsessenbonen overgebracht naar Europa. Omdat men de boontjes op het Europese continent op dezelfde manier als asperges klaarmaakte, namelijk met boter en nootmuskaat, kregen ze de naam aspergiebonen, wat al snel afgekort werd tot sperziebonen. Dit is echter niet de enige benaming waaronder deze peulvrucht bekend is: andere benamingen zijn Franse bonen en slabonen.

Het woord slaboon komt al sinds 1746 in onze taal voor. Dat men de prinsessenboon ook wel slaboon noemt, heeft te maken met het feit dat deze boon ook wel als salade opgediend werd.

Posted 18 maart 2011 by Cybermum Netherlands in Hobby, Weetjes

4 responses to “Virus zet door

Subscribe to comments with RSS.

  1. leuk idee,een gronte tuin in potten en pannen
    mooi en lekker eten uit eigen tuin en gezond.
    ik zou het ook wel weer willen maar hier regent het zo weinig dat ik elke dag alles water zou moeten geven en daar gun ik me de tijd niet voor.
    voor straks (later) eet smakelijk.

  2. Je moet klein beginnen hé 🙂 Zelf verbouwde groente is idd heerlijk. Collega van me verbouwd zelf groente en af en toe troggel ik ‘m wel eens een pondje bonen, boerenkool of sla af. Smakelijk eten, al is het wel raadzaam om in de tussentijd af en toe naar de groenteboer te gaan want hier kan je nog niet van leven 🙂

    Fijn weekend voor jou

  3. dit is een goed idee dan heb je geen last van katten die je tuin omver halen wat bij ons het geval is .

Geef een reactie

