Het kwartje is nog niet gevallen   5 comments

Aangezien er blijkbaar toch mensen zijn die het de moeite waard vinden, plaats ik hier nog maar eens een filmpje. Ditmaal betreft het een oefening om Diesel te leren om te gaan zitten op een fluitsignaal. Zelf gebruik ik hiervoor de rolfluit. Waarom deze oefening zullen sommigen zich afvragen. Welnu, het is de bedoeling dat de hond te zijner tijd zover komt dat hij op het fluitsignaal prompt gaat zitten. Ook en vooral op afstand. Dat kan héél belangrijk zijn. Denk je maar eens in: de hond loopt los zijn neus achterna en komt bijv. bij een weg waarop een auto aan komt sjezen. Je wilt toch niet dat hij wordt doodgereden, zoals vorig jaar nog met een trainingsmaatje van Diesel is gebeurd.

Er zijn ook andere toepassingen, bijv. bij het om de beurt apporteren van meerdere dummy’s, maar daar gaat het hier nu niet over. Dit filmpje laat het prille begin zien. Je begint met oefenen aan de lijn. Het is zoals met alle oefeningen, een kwestie van geduld, herhalen, herhalen, tijd en energie investeren (ook voor de voorjager een goede training ;-)) en vooral belonen als hij het goed doet. Met lekkers, lichaamstaal en stem (prijzende woordjes). Als het er goed in zit bouw je beetje bij beetje het geven van lekkers en de lieve woordjes af.

Bovenstaande is misschien niet volgens iedereen dé manier, maar mijn opvatting is, dat je met je hond moet trainen op succes. Dat houdt ook in dat, wanneer hij per ongeluk iets goeds doet wat hij eigenlijk nog niet geleerd heeft, je hem direct het bijpassende commando geeft en hem beloont. Als dat vaak genoeg gebeurt gaat hij het één met het ander in verband brengen en doet hij het na verloop van tijd vanzelf op commando.

Het kwartje is nog niet gevallen.

Het is om meer dan 1 reden fijn dat iemand deze filmpjes maakt. Je kunt dan nl. ook goed zien wat je zèlf verkeerd doet, of wat nog voor verbetering vatbaar is. Daar kun je alleen maar van leren.

Posted 11 april 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

5 responses to “Het kwartje is nog niet gevallen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo’n commando kan echt wel handig zijn. Kom zonet met een hond uit het bos die helemaal niks kent. Toch begint ie een beetje te begrijpen dat ie bij naderende auto’s bij me moet komen, vindt ik al heel wat

  2. Ook dit vind ik weer een geweldig filmpje Bea, kan je zo’n rolfluit gewoon overal kopen bij dierenzaken? Die kleine aap van mij was vanmiddag weggelopen en ik heb lopen roepen tot ik een ons woog, toen ik na zoeken thuis kwam was madam daar al en wist drommels goed dat ze fout was, ik zou wel willen dat Mandy zo leergierig was als Diesel maar bij Yorkies is dat altijd een heel gedoe, ze kan wel gaan zitten als ik het wil maar zij wil niet vaak zo’n fluit lijkt me dus geweldig en dan aan de riem leren, Mandy kijkt n.l. ook niet uit voor auto’s. Bedankt voor het delen ik vind het een pracht gezicht!
    Liefs, Ann.

    • Ja Ann, je zou zowel een rolfluit, als een inkomfluit bij een dierenspeciaalzaak moeten kunnen kopen. Er zijn er ook met aan de ene kant een gewone en aan de andere kant een rol-gedeelte. Zelf heb ik 2 aparte aan 1 touwtje hangen. Dat vind ik prettiger.

      • Eerdaags eens in Groningen kijken, hier hebben we geen dierenspeciaalzaak maar met twee jaar is Mandy nog jong genoeg om haar dingen bij te brengen en ze heeft nu een periode waarin ze er graag vandoor gaat, ze is zo klein als een kat en zomaar verdwenen, mij lijkt het ook prettiger om twee soorten apart te hebben want ik blaas waarschijnlijk bij zo’n andere fluit direct aan de verkeerde kant 😉

  3. Het is inderdaad een goed idee om een filmpje te maken van zo’n training Bea, handig om het allemaal nog eens terug te zien. Natuurlijk zijn er nog mensen die het interessant vinden om de verrichtingen van Diesel te volgen hoor!
    Groetjes van Edward.

Geef een reactie

