Zo leeg   2 comments

Gisteren liepen Diesel en ik weer eens op met H. Zij had ditmaal niet alleen Izzy (blonde lab) bij zich, maar ook Lola (zwarte lab), de pup die gelukkig indertijd niks heeft overgehouden aan de kennelhoest. Wat een kleine dondersteen is dat zeg! Nou ja klein ……… ze is al hartstikke groot gegroeid en het is een rasechte leo (= zoals je misschien weet lomp en onbenullig). Diesel en zij zijn samen tekeer gegaan als wilden. Hij kan het gelukkig goed hebben. Izzy is nog steeds wat sloom, maar blijkt nu schijnzwanger te zijn. Ik weet niet of het daarmee samenhangt. Alleen als het haar te gek wordt dat gedoe van Diesel en Lola, springt zij ook bovenop Diesel. Die was na de “wandeling” dan ook mooi moe en heeft een paar uur in de kennel liggen slapen. Of hij onderweg ook iets verkeerds heeft binnengekregen weet ik niet, maar hij heeft gisteravond niks gegeten en heeft bijna de hele avond in de bench gelegen. Vanochtend heeft hij overgegeven, aan de kleur op het kleed te zien was het gal. Daarna heeft hij vlot achter elkaar zijn ochtendbrokken naar binnen geslokt en was er niks meer aan hem te merken.

Maar over “zo leeg”. Ik had Ronaldo al een tijdje niet gezien en ook nu lag het weiland er verlaten bij en de deur van de stal was dicht. Vertelt H. mij toch dat de eigenaar Ronaldo verkocht heeft naar Italië! Ik ken heel wat mensen (en honden), die hem gaan missen. Hij hoorde er voor ons eigenlijk helemaal bij. H. nam ook altijd wel een knabbeltje voor hem mee. En ik kwam altijd een oude dame tegen wier hondje is overleden en wier man in een verzorgingshuis zit. Zij ging nog steeds elke dag wandelen en ging dan even bij Ronaldo aan en gaf hem wat lekkers. Zij zal hem zeker ook missen. Haar heb ik nu trouwens ook al een tijdje niet gezien.

in de winter      

H. was eigenlijk een beetje boos en een aantal anderen ook vertelde zij. “Laat’ie dat arme dier eerst jarenlang helemaal alleen in dat weiland staan en dan verkoopt’ie um naar Italië. In plaats dattie um nou ergens in ons land verkoopt.” Ze begrijpen natuurlijk ook wel dat de eigenaar wat ouder wordt enzo, maar wat er eigenlijk achter die boosheid zit is volgens mij de angst dat het dier naar Italië is om geslacht te worden. Ik weet het niet en ik wil er ook niet aan denken. Ik heb maar gezegd dat ik dacht dat de man ouder wordt, dat hij het dier daar goed kon verkopen en dat hij het geld misschien goed kon gebruiken. Gissen naar de reden heeft in mijn ogen geen zin. Wèl vind ik het nu ook zo leeg daar. Geen Ronaldo meer die naar de afrastering komt voor een brokje of een stukje brood of eens neus aan neus staat met één van de honden. Maar ja verandering is inherent aan leven. Arrivederle Ronaldo, het ga je goed.

2 responses to “Zo leeg

Subscribe to comments with RSS.

  1. All great mysteries end up having simple explanations. Eentje van John Conwell, vond ik hier wel passend.
    Zielig voor ’t beestje, zal jullie vast wel missen zoals jij de leegte nu voelt.
    Huggie -x- «B»

    Mooi Beethoven Symphonie … mn koppie danst mee op de muziek, soort maf dirigeren 🙂

  2. Na 42 jaar veehandel weet ik natuurlijk wel het een en ander van paarden, afscheid nemen van een dier is altijd moeilijk voor mensen die er hun brood niet mee hoeven te verdienen, maar als het paard ècht naar Italië is verkocht moet het nog een vrij jong dier zijn want dan gaan ze voor de fokkerij als er een heel goede stamboom bij zit en anders is het toch waarschijnlijk voor de slacht, jammer maar een paard houden kost toch wel veel geld hoor Bea, zoals je schrijft wordt de eigenaar al ouder en dan wordt het ook moeilijker om er voor te zorgen. Hoe het ook zij het is jammer voor de mensen die Ronaldo moeten missen.
    Lieve groet, Ann.

Geef een reactie

