Eén dag per jaar.   3 comments

Slechts één dag per jaar heb je de kans om hiervan getuige te zijn. Het zogenaamde roken van de jeneverbes (jeneverbes is een verbastering van het Latijnse Juniperus dat is samengesteld uit “junior” = “de jongere” en “parere” = “verschijnen”). De plant verspreidt namelijk tijdens de bloei wolken van stuifmeel. Heel bijzonder. De grote lijster eet de kegelbessen en verspreidt op deze wijze de zaden. En laat het nu juist vandaag die ene dag zijn. En laten Diesel en ik er nu vanochtend getuige van geweest zijn. Ik voel mij bevoorrecht.

Helaas had ik natuurlijk weer geen fototoestel meegenomen, maar ik heb nog foto’s van afgelopen winter, van de plek waar het fenomeen zich voordeed http://cid-bd419f7521d2645f.photos.live.com/browse.aspx/Winterwandeling%2021-12-2010.  Het zijn de foto’s 3 t/m 10 in dit album.

Hier is een link naar  Wikipedia voor meer foto’s van en informatie over de jeneverbes.

Aangezien men naar het schijnt de ondergesneeuwde jeneverbessen niet als zodanig herkent, plak ik hier nog een oudere foto. Het is op dezelfde heide, alleen van een andere kant gezien.

Een 6 maanden oude Diesel op de heide mèt jeneverbesstruiken.

 
 
 
 
Posted 24 april 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Natuur, Weetjes

3 responses to “Eén dag per jaar.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nooit gehoord van het fenomeen van de rokende jeneverbes 🙂 Wat wel stoof was het bos vanavond toen bulletje er even flink de sokken inzette. Het bos is werkelijk kurkdroog en alles stuift.

  2. Hoihoi, van het fenomeen heb ik wel eens gehoord maar nooit zelf gezien. Op de aangeklikte link zie ik winterlandschappen maar geen jeneverbes (of hij moet ondergesneeuwd zijn) dus ga ik me straks op het net eens verdiepen in de jenever…..bes. Overigens is er nog een plant die iets dergelijks bijzonders heeft, heb alleen de naam van die plant vergeten (dr.A wellicht). Op de vensterbank bij mijn mam staat ie en eenmaal per jaar bloeit ie ’s nachts en dan sterft de wit-geelachtige trosbloem en gaat de plant verder met groeien. Ook dat ga ik op het net opzoeken. Als we het internet toch niet hadden….. ik zou me geen raad weten! Fijne dag nog, toedeloe! I xx

Geef een reactie

