Derde van vijf   2 comments

Gisterochtend hebben Diesel en ik deelgenomen aan de derde van de vijf jachthonden/apporteertrainingen, die door de GBC (GebruiksHondenCommissie) van onze Vereniging zijn georganiseerd. Het was weer fabelachtig mooi weer. Wèl èrrug warm (28 graden). Dat kwam dit keer trouwens wel heel goed uit, want de training was aan het Roggebotzand (tussen Dronten en Kampen) en bestond voornamelijk uit waterwerk.

Om te beginnen deed onze groep op een grasveld wat je een aandachtsoefening kunt noemen: alle baasjes en honden in linie volgen, met vooruit, linksaf, rechtsaf, rechtsomkeert, linksomkeert. Van dat werk. 

Daarna werd de groep in 2-en gesplitst. De groep waar Diesel en ik in zaten moest toen een oefening doen met volgen om – in tegenstelling tot anders – 4 paaltjes, dus in een vierkant. Daarbij riep de trainer op 1 van de hoeken: “commando”, en dan moest je halverwege het stuk tot het volgende paaltje naar eigen keuze het commando “zit” of “down” geven. Vanuit die positie moest je dan verder gaan met volgen. De volgende die aan de beurt was moest dan de rol van keurmeester spelen voor zijn/haar voorgang(st)er. Uiteraard deed de trainer ook wel zijn duit in het zakje, maar het was een goede aandachtsoefening voor de baasjes. Diesel en ik kregen van de trainer de opmerking dat ik de lijn nog wat minder zou kunnen gebruiken (deed dat als hij met zijn neus aan de grond wilde snuffelen) en dat ik maar eens moest zien of ik hem op een andere manier van dat snuffelen af kon houden. Aan de positieve kant kregen wij zowel van mijn “keurmeester” als van de trainer het compliment, dat de oefening als geheel een mooi rustig beeld gaf, Diesel heel stabiel was en ikzelf mooi rechtop liep, zonder steeds naar mijn hond te kijken. (Dat laatste gebeurt bij sommigen nogal eens.) Helaas vond ik na een eerste poging dat ik de oefening niet onaangelijnd kon doen met hem, omdat hij heel erg afgeleid was door de reu van de “keurmeester” en ik in geen geval een gevecht tussen reuen op mijn geweten wilde hebben. De trainer was het hier wel mee eens.

Toen kwam het waterwerk. Daarbij hadden wij een andere trainer. Diesel was helemaal in zijn element. Zozeer dat toen ik aan de overkant van het water was aangekomen (de trainer hield hem zolang vast) hij als een speedboat naar mij toe kwam en éénmaal uit het water bleek dat hij het jachtlijntje nog om had. Doodeng vind ik dat. Hij zal maar aan een obstakel onder water blijven haken, brrrrrr, ik moet er niet aan denken! Het apporteren uit het water ging ook prima. Afgezien van het feit dat het meneer vaak veel te lang duurde voordat een andere hond zijn klusje had geklaard en hij zat te popelen om die dummies dan ook maar te gaan halen. Hij is toch zó graag. Die lekkere stinkerd van me. Op een gegeven moment was er een dummy niet binnengebracht door een andere hond en aan de overkant komen te liggen. De trainer probeerde nog de betreffende hond zover te krijgen dat hij het alsnog deed door er een andere dummy achteraan te gooien, maar dat lukte ook niet. Toen heb ik de trainer gevraagd of ik Diesel “over” zou sturen, waarop de man mij vroeg of ik mijn hond vertrouwde. Blindelings zei ik. Toen vond hij het goed. En Diesel ging op mijn commando direct. Anderen zeiden toen hij aan de overkant was van ja, welke moet je nu kiezen, maar meneer probeerde alle twee de dummies binnen te brengen. Aan de laatst gegooide zat een touwtje. Dat ging maar een klein stukje goed. Toen liet het touwtje los en bracht hij, overigens zonder aarzelen, alleen de eerste dummy binnen.

Al met al hebben wij een vermoeiende (vooral ook door de warmte en het toch wel lange wachten tussenbeiden), maar heerlijke ochtend gehad. Wij waren om ongeveer half twee weer thuis en het zal je misschien niet verbazen, dat wij, nadat ik ook nog eens boodschappen had gedaan, allebei in slaap gevallen zijn en een stevige tuk gedaan hebben.

Posted 8 mei 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

2 responses to “Derde van vijf

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat waterwerk kwam wel goed uit met dit weer Bea, al met al toch wel een druk dagje hoor. Geen wonder dat Diesel en jij even een lekker tukje hebben gedaan.
    Groetjes van Edward.

  2. Weer een mooi blog over die lieve Diesel en jezelf, vooral het stukje waarin je vertelt dat Diesel de dummie ging halen vind ik geweldig, topper hoor dat hondenkind van jou, warm was het wel maar dat zwemmen was wel lekker voor Diesel en na al die drukte en de warmte was het dutje vast wel even lekker!
    Liefs, Ann.

Geef een reactie

