Niet te geloven!   4 comments

Vóórdat ik in mijn bedje rol móét ik dit even opschrijven. Vanavond hebben wij op de jachttraining iets nieuws gedaan. We moesten onze honden “over de kop sturen”, zoals dat heet. Ik neem aan, dat jullie onderhand wel weten wat gewoon vooruit sturen inhoudt. De ene keer doen we dit met een dummy die geapporteerd moet worden en de andere keer zonder dat er iets ligt. Deze beide oefeningen hebben we vanavond trouwens ook gedaan, maar terzake. Over de kop sturen gaat als volgt. Je loopt met je hond aangelijnd een flink eind weg. Dan keer je en laat een dummy vallen. Je loopt ongeveer de halve afstand terug, laat de hond zitten, ontdoet hem van de lijn, zegt hem te blijven en dan loop je zelf door tot aan het beginpunt. Daar draai je je naar de hond, steekt beide handen met de handpalmen naar voren op en roept “vooruit”. Het is dan de bedoeling dat de hond zich omdraait, terug rent naar het eindpunt, de dummy ophaalt en die netjes bij je komt brengen. De meeste honden snapten er niks van en gingen dus rechtstreeks naar het baasje, of gingen dwars af de velden in. Een enkele ging, nadat het baasje de dummy had geapporteerd image, dan nog wel met de dummy in de vang netjes met het baasje al dan niet aangelijnd naar het beginpunt, maar de verwarring was tamelijk groot. En nu komt het: mijn Diesel deed het gelijk goed!! Ik moest wel 2x “vooruit” zeggen, want de eerste keer keek hij achterom, maar twijfelde of het echt wel mocht, maar bij de tweede keer “vooruit” draaide hij zich om, vloog regelrecht naar de dummy en apporteerde die als een speer!!!!!! Hoezo trots, hahaaaa. En nou hoorde ik achteraf ook nog dat dit nota bene een A-proef is!

Posted 23 mei 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

4 responses to “Niet te geloven!

Subscribe to comments with RSS.

  1. soms doen onze ons verbaasd staan he? maar wat knap van diesel! daar mag je met recht trots op zijn

  2. Natuurlijk weten we allang dat Diesel de bovenste beste van alle honden is 😉 maar dit is toch wel supergoed hoor Bea, en ik ben al tevreden als Mandy na één keer roepen komt aangerend, verschil moet er blijven maar het is toch echt wel reuzeknap van Diesel en daar mag je zeker heel erg trots op zijn.

    • Jazeker, maar aan de andere kant zet hij me dan ook wel weer voor schut door, als hij los moet volgen en er aan de overkant van het water een schot valt en een eend wordt opgegooid, als de wiedeweerga af te zwenken, het water in te duiken en naar de overkant te zwemmen. De stinkerd. Die verleiding was hem dan toch wel weer te groot.

  3. Hera doet het ook alemaal zo netjes die oefeningen… Alleen die “zit en blijf” krijg ik er niet in. Al twee maand aan bezig en twee lessen extra in de school voor gehoorzaamheid. En het resultaat: een trieste blik naar de baas zo van “hoeft dat nu écht” ? Ze is zo graag vlak bij de baas !

Geef een reactie

