Waar bijen al niet goed voor zijn   9 comments

Ze zorgen voor bestuiving van gewassen, leveren ons honing en bijensteken schijnen ook te helpen tegen reuma. Maar nu is er nog iets ontdekt waar bijen goed voor zijn.

Stel je bent boer in Afrika en je hebt last van olifanten op je akkers. Dan ben je vast blij met de ontdekking van onderzoekers dat olifanten veel minder vaak akkers bewandelen wanneer deze zijn ‘omheind’ met bijenvolken. Die onderzoekers ontdekten dat nadat ze bijenkorven ophingen rondom de bouwlanden van boeren in Kenia. De wetenschappers hebben in het wetenschappelijke tijdschrift African Journal of Ecology geschreven dat ze 17 boerderijen hebben beschermd met bijen. Daarvoor zijn 170 bijenkorven ingebouwd in 1700 meter afzetting. Ze zagen 32 keer hoe een olifant probeerde bij de oogst te komen, maar in 31 gevallen uiteindelijk afhaakte. De bijen zorgen zodoende niet alleen voor minder conflicten tussen mensen en olifanten, ook kunnen de boeren op deze manier nog meer verdienen omdat ze nu behalve een veel betere oogst ook honing kunnen verkopen.

Posted 17 juli 2011 by Cybermum Netherlands in Beestenboel, Varia, Weetjes

9 responses to “Waar bijen al niet goed voor zijn

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kan je nagaan hoe nuttig bijen zijn Bea, een mooie foto heb je van zo’n beestje gemaakt. Bijen en hommels vind ik prima en kan er met genoegen naar kijken hoe druk ze het hebben, maar wespen daar ben ik minder blij mee heel rustig blijven en dan gebeurt er meestal niets maar moeten die dingen nu altijd op m’n toch al niet zo kleine neus gaan zitten? In sommige delen van Afrika is dat dus geregeld, geen olifanten meer in de porceleinkast, maar met de hoorn van Afrika is het weer vreselijk mis wat de droogte betreft, geen oogst als er niet snel regen komt en miljoenen mensen die honger hebben en ontzettend veel, vooral vrouwen en kinderen die zullen sterven waarom er minder mannen zijn die zullen sterven van de honger is mij een raadsel. Oeps het gaat al helemaal niet meer over je blogje over de bijen, maar leuk om te lezen en weer wat geleerd! Nog een fijne zondag Bea.

  2. Dat bijen onmisbaar voor ons zijn, is wel duidelijk Bea. Als er een grote bijen sterfte is, raakt men al een beetje in paniek.Maar dat ze ook nog eens die grote olifanten weten te verjagen is toch weel bijzonder.Je foto vind ik erg mooi, goed gedaan!
    Groetjes van Edward.

  3. Prachtige foto.Dat olifanten op de loop gaan voor bijen is ook nieuw voor mij. Leuk om te lezen. In onze tuin hebben we een bijen net ontdekt. Hoewel ik moet even kijken of het er nog zit . Het zat in de afwatering van de uitbouw als het water te hoog komt loopt het daar weer uit. Fijne zondag. Groetjes Anna

  4. Dat bijtje heb je toch wel errug netjes vastgelegd Bea.
    Wat ik me nou wel afvraag is de reden waarom die dikhuiden zo bang zijn voor bijen, kan me niet indenken dat ze door die dikke huid kunnen steken 🙂 maar er is vast een andere reden voor

    • Dat zoeken we op. 😉

      • Henk ik ben dan wel geen geleerde maar we hebben internet niet voor niets, dat olifanten zo bang zijn voor bijen komt omdat de steken van bijen voor hen heel erg pijnlijk zijn achter de oren, rond de ogen en natuurlijk in hun slurf, ook zijn olifanten spookbenauwd voor mieren, ze eten beslist niet van bomen waar mieren zijn, dat olifanten bang zijn voor muizen is een fabeltje. Hoera lang leve het internet weer een raadsel opgelost 😉

  5. als je een olifantenhuid voelt is deze heel zacht en kan me voorstellen dat dit pijnlijk is voor die bij. mn vader heeft bijen en daar loop ik ook niet graag strak voorlangs zonder beschermend pak… haha vooral als je lekkere parfum ophebt.
    maar dat is een mooie natuurvriendelijke wijze van gewas bescherming, maar er worden ook boerderijen/hotels gebouwd op plekken waar olifanten al 10-tal-100 tal -jaren hun trektocht hebben. kun je dan niet je hotel/resort/boerderij verplaatsen moet die dan perse daar? maar goed, dit is beter dan afschieten…

    ps: bijensteken gebruiken ze ook bij MS

  6. Einstein zei het toch al ‘Als de bijen uitgestorven zijn vergaat de wereld’het zijn heel nuttige beestjes. Helaas hoor ik ook berichten dat ze hier in Nederland steeds minder voorkomen. Ik zie ze nog genoeg, maar zal in het algemeen genomen zijn. Leuk leerzaam blog Bea. -x-

  7. bij mijn ouders zie ik er ook genoeg! mn vader heeft er namelijk aardig wat staan in kisten… maar het gaat idd niet zo lekker met de bijenstand. maar dat ligt ook voor een deel aan de imkers zelf/ danwel de manier van ziektebestrijding…

Geef een reactie

