Jagerslatijn   4 comments

“Het was (zoo verhaalde voor jaren een jager, die lang in Labrador op allerlei groot wild had jacht gemaakt) daar ontzaglijk koud. Daar heb je geen begrip van. Verbeel-je. Ik had een keer juist een wolf neergelegd, toen ik een gehuil hoorde, en aanstonds daarop een geweldigen panter op mij af zag komen. Ik klop aanstonds een behoorlijke lading kruit in mijn loop, grijp naar m’n kogeltasch … maar jawel, die had ik in het bosch verloren. Het ondier kwam nader en nader; de open muil zoo rood als biefstuk, en met z’n staart rondzweepend …. als een koe in den vliegentijd – maar toen brak, zoo koud als het was, toch het zweet me uit. – Heete droppels, als kastanjes zoo groot, liepen me langs voorhoofd en wangen. Maar ze vielen als knikkers op den grond, want ze waren bevroren onderweg. Toen kreeg ik een idee. In een ommezien raapte ik een handvol van die zweetkogels op, en laadde ze in m’n geweer. Als ik ze, eer ze smelten, binnen in den panter logeer, dacht ik bij me zelf, dan is-ie voor de poes. En met het zweet van mijn aangezicht knalde ik er frisch op los, maar de temperatuur van het schot, had de ijskogels gesmolten, en ze kwamen den loop uit …. als een waterstraal van een tuinslang. Maar de kou was niet om mee te spotten. En eer de zweetstraal drie voet ver komen kon, was-ie weer tot een massieve staaf gestold, die nu lijnrecht den panter in den kop schoot. Door de dierlijke warmte begon-ie daarbinnen wel weer te smelten. Maar het ondier kwam toch, eer het zich verder oprichten kon, door cerebrale waterzucht, aan z’n ellendig einde.”

(bron: Jac. van Ginneken s.j., Handboek der Nederlandsche taal, Deel II. De sociologische structuur onzer taal II. L.C.G. Malmberg, Nijmegen 1914 )

Posted 19 juli 2011 by Cybermum Netherlands in Varia

4 responses to “Jagerslatijn

Subscribe to comments with RSS.

  1. «»Benona«» …
    Reaktie was:
    Bea heb al 4 pogingen gedaan omm op je WP te reageren. Tik daar al wit op wit ook geen pretje. Vul de gevraagde items in zoals e-mailadres,naam&WPlink dan zit er telkens iets fout grrrrrrrr heb ik vandaag net helemaal geen zin in … dan maar hier.
    «»Benona«» …
    Reaktie was:
    Deze VOS heeft gesmuld van je verhaal met een moraal … Thnx

  2. In het zweet des aanschijns heb ik uw spannende verhaal uit gelezen Bea.
    de open muil zoo rood als biefstuk, en met z’n staart rondzweepend …. als een koe in den vliegentijd 🙂

    Wat dat wit op wit betreft zou het me niet verbazen als internet explorer versie 9 hier de boosdoener is.
    Ben zelf weer snel teruggegaan naar versie 8 omdat iedere website lang niet vlekkeloos werkt met versie 9

  3. Dit verhaal moet je niet vlak voor het slapen gaan lezen, dan drijf je uit bed van het angstzweet!

Geef een reactie

