(Vrije) associatie   4 comments

Door de foto van een amethystzwam die iemand op het Drentenforum plaatste kreeg ik ineens een flashback naar vroeger en een kinderliedje uit die tijd. Voor zover ik mij herinner ging het ongeveer zo:

Een veldmuis vond in ’t beukenbos

Een lege notendop

Hij poetste hem met vochtig mos

En zand een beetje op

Hij maakte er twee wieltjes aan

En zei mijn fiets is klaar

Nu rijd ik van de heuvel af

Zonder het minst bezwaar

Nu rijd ik van de heuvel af

Zonder het minst bezwaar

 

Hij deed zoals hij had gezegd

En ging bij ’t licht van de maan

Op ’t allerhoogste topje van

De hoge heuvel staan

Hij trok zijn pootjes op en hup

Daar ging hij naar omlaag

Dat is voor een muis in elk geval

Toch wel een hele waag

Dat is voor een muis in elk geval

Toch wel een hele waag

 

Maar halverwege au! daar kwam

Zijn staartje tussen het wiel

De notedop sloeg om en om

Zodat de veldmuis viel

Beneden sprong hij hinkend rond

Maar ’t allergekste was

De fiets bleef aan zijn staart geklemd

Zo kwam de muis te pas

De fiets bleef aan zijn staart geklemd

Zo kwam de muis te pas

Posted 7 augustus 2011 by Cybermum Netherlands in Gedachten, Varia

4 responses to “(Vrije) associatie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit liedje kende ik niet Bea, maar het is wel hartstikke leuk. Ik kan mij voorstellen dat je het als kind zijnde, toch wel zielig voor het veldmuisje vond.
    Groetjes van Edward.

  2. Hartverscheurend liedje Bea, de muis met z’n staartje tussen ’t wiel…………….. Doet me ook even terug denken aan m’n ukkietijd toen ik met m’n staartje maar net boven de wc pot uit kon komen en tijdens een plasje de bril naar beneden viel 😦

  3. Arm muisje en arme Henk, beiden hebben er waarschijnlijk een trauma aan overgehouden Bea 😉 Echt leuk dat je het hele liedje nog uit je hoofd kende, de associatie is wel erg vrij natuurlijk maar wel grappig dat je aan dat liedje dacht bij het zien van een zwam.
    Groetjes uit Buitenpost!

Geef een reactie

