Herplaatsing   7 comments

Eén van de leden van ons Drentenforum heeft onze hulp ingeroepen. Zij schreef:

Willen jullie a.u.b. mee rond kijken voor een nieuw baasje voor Ceto. Hij is er aan toe voor hij zich nog meer hecht aan mijn dochter. Het is een vrolijke hond die nog wel veel eten met hebben maar hij groeit goed. Hij kan prima tegen autorijden, maar moet nog wel wat leren. Hij loopt ook prima aan de riem.

Het gaat om een DSL. Dit is zijn verhaal.

Zondag, 7 augustus jl..

De telefoon gaat. Ik neem op en krijg een meneer aan de telefoon.
Wat stamelend begint hij. Hij zegt; Wij hebben hier een hond die door jullie gefokt is. Hij is nu op dit moment 17 kg, moet 35 zijn. We hebben hem meegenomen uit België. Hij is van mijn schoonbroer. Maar wij kunnen hem er niet bij hebben omdat we al twee honden hebben en ook nog 4 katten. De man vertelde dat ook de dierenbescherming zich er mee bemoeide. Die hadden de hond al bij de dierenarts laten nakijken. Maar ze konden hem niet opvangen.De hond is redelijk gezond alleen broodmager. Ik heb gevraagd of ik even wat mensen mocht bellen om te kijken wie deze hond op kon vangen. Dat was prima. Mijn oudste dochter wilde de hond wel opvangen, bij ons thuis gaat niet , we hebben een loopse hond. En dit is een reu, die kan je dan niet de stress van ook nog een loopse teef aandoen.
Maar nu nog de hond daar wegkrijgen. De hond zat nu in het uiterste puntje van Zeeland. Toen ik man op de hoogte stelde van dat de hond een plek had kreeg ik zijn vrouw aan de telefoon. Zij vertelde dat haar broer aan lager wal is geraakt en dat hij niet meer naar de hond omkeek.
Op dat moment heb ik beslist dat ik de hond zou gaan halen, koste wat het kost.
Mijn jongste dochter opgebeld of ze mee kon en gelukkig kon ze mee. De oudste en haar man konden de kennel aanpassen voor de tweede hond en dus gingen we op weg.
Na 3.5 uur rijden kwamen in Zeeland aan , we moesten door België. Eerst maar de hond bekijken. Toen ik hond zag kon ik wel door grond zakken. Het is een zakje vel met botjes. Hij kwispelde en kwam naar ons toe. Het is echt een wonder dat deze hond nog kon lopen.
Toen maar even naar binnen om te praten.
De hele familie was opgetrommeld en we moesten met iedereen kennismaken. Ze hadden de eigenaar een afstandsverklaring laten tekenen. Na een kopje koffie zijn we op weg gegaan naar het noorden. Wij konden er niet over uitgepraat worden dat deze hond zo mager was. Zijn vacht is geklit en verkleurd. Zijn koppie is zo mager en ook alle ribben kun ondanks zijn redelijke vacht goed zien. Het is om te huilen. Onderweg even gestopt om hem te laten plassen. Hij kon zijn poot omhoog maar dan moest je hem wel in het evenwicht houden.
Hij is nu op een goed adres en krijgt 4 per dag te eten. Hij heeft nu een nieuwe naam en er zal te zijner tijd een nieuw adresje voor hem gezocht worden..
Ik loop zo met dit verhaal om daarom heb ik het nu opgeschreven.

Dit is het verhaal van nu, zaterdag 20 augustus.

Ceto is een vriendelijke reu van bijna 6 jaar oud. Mijn dochter heeft nu nu bijna 3 week in huis en we kunnen zeggen dat hij enorm opbloeit. Toen we hem kregen woog hij nog maar 17 kilo en zat onder de mijten/klitten en oud haar. Momenteel weegt hij om en nabij de 25 kilo en dit groeit met de dag. Hij zit op zijn langst nu een uur of 5 in de kennel met zijn zusje (wel afgescheiden door gaas). Hij wordt dan nog uitgelaten omdat hij nog eten moet hebben rond dat tijdstip, wij zijn zeker van mening dat hij langer in de kennel kan zitten wanneer hij op gewicht is. Hij is zindelijk
Wanneer we hem in de kennel stoppen heeft hij nog wel wat lawaai in de vorm van piepen, maar we denken dat dit te maken heeft met een stukje verlatingsangst. In het begin was het blaffen, nu nog piepen. Ceto heeft totdat we hem eruit halen verder geen lawaai meer.
Toen we hem kregen was hij totaal apathisch en leefde in zijn eigen wereldje, als je dit naast de energieke DSL teef van onze dochter zet is het te zielig voor woorden. Gelukkig zijn er elke dag vorderingen. Hij is dol op gepluk aan zijn lijf, achter vogeltjes aanzitten en hard door het veld rennen.
Momenteel moet hij 4 keer in de week onder de douche vanwege de mijten en rotzooi in zijn vacht, maar hij begint met de dag op te knappen. En dat douchen vindt hij helemaal geen probleem.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat hij niet heel veel commando’s meer kent. “zit” zit er wel weer in, maar “af” en “blijf” is nog moeilijk. Hij kan wel prima aan de lijn lopen en trekt niet. “hier” is ook wel een beetje moeilijk, want waarom zou ik bij de baas komen als ver weg rennen ook kan!
Hij is eigenlijk nergens bang voor. Is niet snel onder de indruk en verre van dominant. Hij maakt graag lange wandelingen, al zijn die niet heel lang nog omdat hij nog niet heel veel energie heeft.
Naar mensen is hij rustig en afwachtend. Hij gaat niet als een dolle op mensen af of druipt af met de staart onder de benen. Eerst rustig snuffelen en dan een band opbouwen.
Ceto heeft tijd nodig.
Of hij tegen een bench kan weet ik eigenlijk niet, in de auto heeft hij een paar uur in de bench gezeten. Maar dat is alles. Verder heb ik daar geen ervaring met hem mee, maar ik voorzie eigenlijk geen problemen.

WIE WIL CETO EEN GOED PERMANENT THUIS BIEDEN ?

 

 

Posted 20 augustus 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Varia

7 responses to “Herplaatsing

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een geluk dat de arme stakker nu een goed tehuis heeft Bea, onbegrijpelijk dat mensen zo met een dier om kunnen gaan, de eigenaar mag dan aan lager wal geraakt zijn maar de omstanders hebben ook geen poot uitgestoken, bah wat een mentaliteit!

  2. Wat jammer is dat, nu moet het arme dier als het is opgeknapt en gewend dus weer ergens anders heen, zo blijft Ceto zwerven Bea, ik vind dat echt zielig.

  3. Pingback: Herplaatsing « Tielestek

  4. Wij willen dolgraag een herplaatste drent hebben, wij hebben 30 jaar drentsche patrijs honden gehad, waarvan de laatste een herplaatsing en die is nu helaas dood door ziekte. Een reu of teef maakt niet uit.

    Harm en Eeke Bijl

Geef een reactie

