Uithuilen en opnieuw beginnen?   10 comments

Na er een nachtje over geslapen te hebben denk ik nu: nee, gewoon “dom deurgoan” zoals ze hier zeggen. Maar gisteravond was dat wel anders. Waar ik het over heb?

Dit jaar heb ik Diesel (met mijzelf als voorjager) voor het eerst ingeschreven voor de KNJV jachthondenproeven, met de gedachte dat het mooi zou zijn als we een C-diploma zouden kunnen halen. In juni hebben wij meegedaan aan een proef-examen en een C-certificaat gekregen. Na de uitreiking van de certificaten werd toen meegedeeld dat er voor degenen die zich hadden ingeschreven voor de hiervoor genoemde proeven 2 extra trainingen zouden worden gegeven, t.w. op 30 augustus (gisteren dus) en 6 september.

Vrolijk ga ik er dus gisteren heen. Voordat ik het  landweggetje naar de plaats van samenkomst insloeg werd Diesel al lichtelijk opgewonden en begon te piepen. Ongeveer halverwege dat weggetje, zag ik al een hele rij auto’s staan. Vond dat al een beetje vreemd, maar had nog nergens erg in eigenlijk, want soms verzamelen verschillende groepen zich wel op één plaats om dan elk naar een andere locatie te gaan voor de desbetreffende trainingen. Maar achter mij bleven ook maar auto’s aankomen en parkeren. Enfin, Diesel uitgeladen, richting verzamelpunt gelopen en wat blijkt? Is het weer een proefexamen i.p.v. een training, zoals ik in mijn onnozelheid dacht. Nou ja, vooruit met de geit dan maar.

We moesten maar zien met welke onderdelen we wilden beginnen, dus ik zoek een proef uit waar (nog) niet zoveel mensen stonden/zaten te wachten. Dat was apporteren uit dichte dekking (verloren apport te land). Na een poosje te hebben moeten wachten was vóór ons een dame aan de beurt wier hondje, zoals zij zich liet ontvallen, loops was. Gelukkig was zij zo vriendelijk om ons desgevraagd vóór te laten gaan, anders had ik voor ons resultaat gevreesd. Gelukkig ging het nu best goed. Nadat ik eerst een klein stukje heen en weer gelopen had om Diesel’s opwinding een beetje te laten weg-ebben, zette ik hem in en kwam hij de eend brengen, maar toen hij niet direct ging zitten, heb ik het risico maar niet genomen en hem staande aangenomen.

Volgde verloren apport over diep water. Diesel ging braaf over. Maar toen ik riep vooruit, zoek apport, ging hij dus niet rechtuit over de dijk het weiland daarachter in, maar sloeg een haak naar rechts, een eindje verder naar links en ging over de dijk links vanaf de zijkant het weiland in. Verder ging het helemaal goed, totdat hij aan mijn kant de redelijk steile wallekant weer op moest. Hij verpakte de eend, schudde het water uit zijn vacht vóór hij hem aanbood en deze heb ik voor de zekerheid dus ook maar staande aangepakt. Het kostte punten, maar met een 7 – want er  mankeerde helemaal niks aan de eend, er was zelfs geen tandafdrukje in te zien – was ik toch niet ontevreden. Toen ik terugliep naar de brug om naar een volgend onderdeel te gaan dacht ik ineens te zien waarom hij die haken had geslagen: aan onze kant en aan de overkant stond iemand, met tussen hen in een lang touw. Zo werden de gebruikte eenden naar de overkant getransporteerd. Degene die aan de overkant stond liep dan een eindje terug en bracht ze via de zijkant naar het weiland achter de dijk.

Enfin, zo kan ik wel in detail doorgaan, 10 voor houden van de aangewezen plaats (3 honden tegelijk), goed los en aangelijnd volgen, goed apport uit diep water, goed apport te land, maar dan snap je natuurlijk nog niks van de titel hierboven. Dus hou je vast, hier komt het.

  1. Markeer apport te land: een dikke 0. Meneer had véél meer interesse voor het geweer, de werper en de kist met eenden, dan voor de geworpen eend. icon_redface
  2. Uitsturen en komen op bevel: 0. Hij vònd het toch leuk dat er over de weg naast de sloot, die deze van het weiland scheidde een 3-tal voorjagers met honden gezellig liepen te babbelen. En vooràl dat het daar blijkbaar ook èrrug lekker rook: op het commando vooruit vloog hij weg, maar niet vóóruit, nee-hee, schuin vooruit, met een vliegende sprong de sloot over en de rest zal ik je besparen. Gelukkig kwam hij dan wèl weer direct bij me toen ik, op de hurken, hem heel vrolijk en enthousiast bij me riep, maar ik had het gevoel dat ik onderhand wel een aspirientje kon gebruiken. eusa_wall

Posted 31 augustus 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

10 responses to “Uithuilen en opnieuw beginnen?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat sneu Bea dat je op beide punten een 0 had, wat ik er eerst van las ging het toch best wel goed en Diesel kan het! Was de jury partijdig? Dat komt nogal eens voor en ik ken die lui ook niet, ik hoop dat het aspirientje heeft geholpen maar dat denk ik wel, even mopperen en bijkomen en dan gewoon maar weer proberen, Diesel heeft in ieder geval een fijne tijd gehad en ja loopse teefjes daar zou je als reu toch ook helemaal van in de war raken!
    Heel vervelend is het dat ik geen updates meer krijg van WordPress, Henk ook niet die mailde dat gister al, ik hoop dat het tijdelijk is. Geef Diesel van mij maar een stevige knuffel, kinderen doen ook altijd niet wat ze is geleerd 😉 Nog een prettige dag meis!

  2. erg vervelend als je denkt dat je kunt oefenen is het een oefenwedstrijd. hoewel hier ook het oefenen voorop staat, maar toch. kop op en op naar de volgende keer dat het wel goed gaat!

  3. ooeeeee het zijn ook net kinderen….hihihi! maar ik zou zeggen, uithuilen en opnieuw beginnen!
    Ik vind dit al een hele prestatie!

  4. sorry hoor maar kan het niet laten om even te grinniken.
    Heerlijk als zo’n beest lekker denkt van nu effe niet ik neem een dag af, een snipperdag , bekijk je het maar.
    dus diep zuchten en opnieuw beginnen je moet maar denken de basis zit er toch ergens in. Ach wie weet had hij wel het zonnetje in zijn bol.

  5. Ik hoop dat je nog wel van ‘m houdt, toch ? 🙂

  6. Hahahaha…..sorry hoor Bea, maar ik moet wel even lachen om Diesel, die zal wel gedacht hebben…..jullie kunnen mij allemaal de kont kussen, ik heb van daag geen zin! Maar hij blijft lief hoor.

  7. Wat een verhaal wel erg sneu dat je het diploma niet gehaald hebt. maar Diesel is toch een lieverd en geen doetje. Hoewel hij het toch keurig gedaan heeft. Ja kinderen en beesten zijn onvoorspelbaar. Toch een fijn weekend en ik zou zeggen de volgende keer beter. Dikke poot voor Diesel.
    Groetjes anna

    • Het was nog niet het èchte examen hoor Anna. Het was een oefenwedstrijd zeg maar. Daar heb ik er vlg week nòg eentje van en pas dáárna gaan we dan voor het echie. En als hij het daar zo doet als deze keer zit dat C-diploma wel gebakken is mij gezegd. Punt 1. is bv. een onderdeel van de volgende (hogere) B-proef.

Geef een reactie

