Elk nadeel hep z’n voordeel   4 comments

Deze totaal verregende zomer heb ik deze wijsheid opnieuw ontdekt. Afgezien van de wandelingen en p&p-rondes met mijn maatje Diesel, kon ik buitenshuis niet veel uitrichten. Dus: lekker gelezen bijv. En niet alleen maar leuke woon- en landelijke tijdschriften hoor. Hoewel ik dat ook graag mag doen. Nee, ik ben eindelijk toegekomen aan één van de boeken die ik al een tijd geleden had aangeschaft, maar het lezen waarvan er nog niet van gekomen was:  ‘Nero & Seneca‘ , de despoot en de denker, van Anton van Hooff.

Nero is natuurlijk wel zo ongeveer bij iedereen bekend als bijzonder wreed, maar bijna alle Romeinse keizers waren wreed.  Nero dankt zijn uitzonderlijke bekendheid in het rijtje van 147 caesars ook aan zijn mentor en “spindokter”, de stoïsche wijsgeer en redenaar Seneca, die door hem verplicht werd om zelfmoord te plegen.

Van Seneca zijn veel teksten bewaard gebleven, en een deel daarvan is geïnspireerd door Nero’s omgang met de macht. Seneca was geen kroniekschrijver: zijn essays overstijgen het pure vertellen, en zijn observaties van het politieke wereldje zijn soms akelig herkenbaar.

Het is geen boek dat je in één adem uitleest, maar ik kon het ook niet lang weg leggen. Het boeide mij enorm, waarschijnlijk, nee wel zeker ook door de manier van schrijven van Van Hooff, die bijv. regelmatig verwijst naar eigentijdse parallellen en Seneca’s wijsheden aanvult met de scherpste portretten uit Tacitus’ “Historieën”.

Posted 4 september 2011 by Cybermum Netherlands in Boeken

4 responses to “Elk nadeel hep z’n voordeel

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat lijkt me een heel interessant boek om te lezen Bea, geschiedenis vind ik altijd ook heerlijk om in weg te duiken al leest het soms niet bepaald makkelijk. Dat Nero wreed was is eigenlijk wel logisch, de tijd zelf was wreed en de heersers wisten niet beter en dat er zoveel van Seneca’s wijsheden zijn overgebleven is toch wel bijzonder. Zelf moet ik nog zoveel boeken lezen dat ik wel 200 mag worden wil ik ze allemaal doorworstelen/lezen en er van genieten, maar ik hou dit boek toch even in gedachten, bedankt voor de tip!

  2. Maar waar heb je die telefoon dan voor nodig Bea ? 🙂

  3. Het is toch ook wel fijn als je eens aan iets anders toekomt Bea. De oude Romeinse tijd heeft mij altijd geinteresseerd, maar ik ben niet zo’n lezer….daar heb ik het geduld niet voor.

Geef een reactie

