Ratjetoe   3 comments

Gisteravond ben ik met Diesel gaan kijken naar Herma en Boris bij hun ratjetoe-cursus. Die cursus hoort bij het aanbod van Kynologisch Adviesbureau DogWise. De cursus wordt gegeven in een hal van een manége in Gorssel. Officieel is het van 20.15–21.15 u, maar het was 21.45 u dat we weer in de auto stapten voor de reis naar huis.

Het was voor Diesel en mij heel vreemd. Neem alleen al het feit dat de cursus binnen is. Bij slecht weer lijkt me dat wel lekker, maar wij zijn natuurlijk gewend om altijd buiten te trainen. Maar goed, het was al donker toen we bij de manége aankwamen. Op een grasveld helemaal achteraan de parkeerplaats was iets met honden aan de gang.  Wij moesten buiten wachten tot een lading ruiters klaar waren, hun paarden in de trailer hadden geladen en waren vertrokken. Het was er dus druk met mensen, honden en paarden.

Toen konden we de hal in. Daar bleek er aan het ene eind van de hal ook een puppycursus of zoiets te worden gegeven. We hebben schattige hondjes gezien van alle mogelijke rassen. Eentje was piepklein, het leek wel een konijntje.

Terug naar de cursus van Herma en Boris. Het “ratjetoe” blijkt te staan voor een afwisselend programma, met elke week wel iets anders en is voornamelijk bedoeld voor “fun and games” voor baas en hond zeg maar. Deze week werd er eerst een beetje ingelopen, gevolgd en aandacht gevraagd. En vervolgens van alles en nog wat. Van een soort dirigeren van je hond (alles aan de lijn) tot hem op commando als een paardje over een hindernisje, bestaande uit 2 pionnen met een stang/stok ertussen, laten springen. Met het commando “touch” moest je je hond zover krijgen dat hij met zijn neus tegen een theezakje dat je in de hand hield ging staan en dan moest hij het liefst rustig met zijn neus er tegenaan blijven staan. Daarna hetzelfde maar dan met het theezakje op een schoteltje op de grond. Die bestond uit zand met katoensnippers en het rook daar ……. nou ja, je snapt het wel. Op een gegeven moment werden er een soort ronde bakken en/of schalen op de grond gezet/-legd en dan moest je je hond met behulp van een snoepje ofzo ertoe verleiden om met zijn voorpoten in die bak/schaal te gaan staan. Dit is er voor bedoeld om hem zich bewust te laten worden van het feit dat hij ook achterpoten heeft waar hij wat mee kan doen. Je moest dan ook proberen een rondje te lopen, waarbij z’n voorpoten in de schaal bleven en alleen de achterhand rondliep b.w.v.spr.  Diesel en ik mochten voor de gein ook meedoen. Het springen deed hij alleen als ik ook sprong. Sprong ik niet, dan wandelde hij er gewoon overheen. Na een paar eerste pogingen ging hij keurig met zijn voorpoten in de bak, maar dat ronddraaien lukte maar 1 keer.

De volgorde waarin e.e.a. zich afspeelde heb ik niet in het hoofd, maar dit zijn gewoon wat voorbeelden. De hele club liep trouwens door elkaar en deed alles tegelijk, dus niet één voor één, zoals we dat bij de jachttraining gewend zijn.

Het was voor Diesel èrrug spannend en nieuw allemaal. Toen we nèt binnen waren moest hij van de zenuwen al (weer, want hij was natuurlijk allang een paar keer geweest) poepen en hij heeft zich helemaal gek gesnuffeld en ook de nodige keren zijn poot opgetild.

Voor degenen die zich afvragen of ik met Diesel ook die cursus ga doen het volgende. Wat betreft de drukte met auto’s, andere honden, mensen en paarden zou het misschien wel goed zijn voor Diesel om ook zoiets te gaan doen, om te leren ook in dat soort omstandigheden rustig te blijven, maar ik denk toch niet dat het op dit moment voor ons geschikt is, hoewel ……….. ik ga er nog even over denken en wat meer informatie inwinnen. In ieder geval ga ik wèl proberen iets te vinden wat we dit najaar en deze winter kunnen doen om een beetje bezig te blijven met wat belangrijk is, zodat het gat tussen de laatste jachttraining en die van volgend jaar niet te groot wordt en wij beiden beter bij de les blijven.

O trouwens, of het hier iets mee te maken heeft weet ik niet, maar bij onze ochtendwandeling vandaag liep meneer niet zoals anders vaak de hele tijd met z’n neus aan de grond, maar veel meer met z’n neus in de lucht, zoals het een Drent betaamt. 😉

P.S.  Ik vergat nog te zeggen, dat deze groep volgens de trainster al 2 jaar bezig is. Er is zelfs een hond bij die toen hij kwam agressief, ja zelfs gevaarlijk was zei ze en die doet het  nu hartstikke goed. Alleen moest ik er met Diesel nu niet vlak langs gaan.

Posted 22 september 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

3 responses to “Ratjetoe

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo’n avond lijkt me echt leuk voor jullie beiden Bea, honden, paarden en aardige mensen is toch heerlijk! Grappig die proeven allemaal al zou ik het met Mandy die totaal niet is getraind op wat dan ook helemaal niet redden, die had in eerste instantie al geprobeerd het theezakje te verorberen 😉 Voor Diesel is het natuurlijk wel goed om aan allerlei drukke toestanden te wennen, maar je hebt het eigenlijk al druk genoeg met oefenen en Diesel ook wel. Het gat dichten tussen de laatste jachttraining en die van volgend jaar is ook best nog wel veel werk en dan zijn jullie inderdaad niet echt achter. Ha, onze Diesel loopt dus nu met zijn neus in de lucht, Drenten zijn toch wel heel errug mooi!

  2. Alleen als jij springt springt Diesel ook ?? hmmmm daar kan ik de humor wel weer van inzien. Pas maar op dat je daar geen lange kale fotografen tegenkomt, voor je ’t weet sta je op internet Bea 🙂

Geef een reactie

