Andere beschrijving aard/karakter Drentsche Patrijshond   6 comments

Misschien is deze beschrijving reëler dan de gangbare.

Na zo’n 2,5 jaar van en met mijn Diesel te hebben genoten denk ik dat wel te kunnen zeggen.

De Drentsche Patrijshond is een zachtmoedige hond maar is niet gemakkelijk op te voeden, en is zeker niet van nature gehoorzaam. Het is een hond waarbij je zeer consequent moet zijn. Hij is gevoelig voor harde woorden en behoeft bepaald geen harde hand met opvoeden maar als je weer te lief voor hem bent neemt hij een loopje met je. Voor heel veel mensen is het moeilijk om een goeie balans te kunnen vinden om een Drent op te voeden. Hij is speels van aard en kan behoorlijk eigenwijs zijn. Het zachtaardige karakter van de Drent maakt hem tot een ideale gezinshond. Hij is lief voor kinderen en zal zelfs tegen hen in bescherming genomen moeten worden, omdat hij letterlijk over zich laat lopen. Zoals bij alle honden geldt ook voor de Drent dat het altijd belangrijk is om de omgang tussen kind en hond te coachen. Je moet het kind leren om respectvol met het dier om te gaan. Wanneer kind en hond elkaar kunnen vertrouwen, kunnen zij enorm van elkaars aanwezigheid genieten en zullen zij echte maatjes worden die elkaar steeds opzoeken. (Hoewel ik zelf inmiddels geen kinderen meer in huis heb, heb ik dit duidelijk kunnen constateren en kan dat nog elke dag met b.v. neefjes, nichtjes en buurkinderen van alle leeftijden.) Denk er trouwens wèl om kinderen nooit alleen te laten met een hond.              In tegenstelling tot veel andere jachthonden is de Drent gericht op zijn baas. Dit maakt hem uitermate geschikt als gezel op verre wandeltochten. Zelfs in het bos zal hij contact met zijn baas blijven zoeken. De Drent is geen kennelhond. Hij kan indien nodig wel een aantal uren per dag in de kennel, maar hij heeft het gezelschap van zijn mens(en) nodig. Wanneer je hele dagen van huis bent, kun je beter geen Drent aanschaffen. Je doet hem dan echt tekort en bovendien is dan de kans groot dat hij uit verveling dingen in huis kapot gaat knagen. Verder heeft de Drent behoorlijk wat beweging nodig. Hij moet de kans krijgen om los rond te rennen, de geurtjes buiten in zich op te nemen en zo zijn energie kwijt te kunnen. Als je hem hierin niet tekort doet, is hij in huis een heerlijke, rustige hond.

Posted 24 september 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Weetjes

6 responses to “Andere beschrijving aard/karakter Drentsche Patrijshond

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nou Bea, Diesel heeft het echt wel getroffen met een bazinnetje zoals jij. Beweging krijgt hij genoeg (denk maar aan vanmiddag met Izzy en Lola) en wat het baasgericht zijn betreft, voldoet Diesel toch ook. Ik vind dat je hem perfect opgevoed hebt en nog steeds ben je bezig met van alles met hem te ondernemen. Als honden jaloers konden zijn op elkaar, waren ze dit zeker op Diesel. Tot gauw in het bos

  2. Toch eens even melden dat ik echt veel respect heb voor je opvoeding van Diesel want Bea zo eenvoudig is het allemaal niet wat hij heeft geleerd en dat weet je zelf ook heel goed. Wat de harde aanpak betreft, ikzelf ben er van overtuigd dat zoiets nooit echt helpt met gewoon praten of een wat strengere toon opzetten als er iets is gebeurd wat niet goed is helpt altijd veel beter dan opvoeden met een harde hand. Voor de rest van je beschrijving zijn er diverse dingen die zelfs die kleine Yorkies ook hebben, als ik lief en rustig met haar ben is ze veel gehoorzamer dan wanneer ik een schreeuw geef, Mandy is voor dit ras wat te goed, maar dat heb ik liever dan een hondje dat bijt ook al zou het uit angst zijn. Laten we maar vaststellen dat er absoluut geen lievere, intelligentere en mooiere honden zijn dan de Drent en het Yorkie 😉 Beide rassen zijn géén kennelhonden en zijn gezelschapsdieren, contact met mens en dier is ook heel belangrijk al kijkt Mandy toch vaak even met wie ze te doen heeft, met kinderen heeft ze moeite maar dat komt omdat die haar erg hebben geplaagd toen ze klein was, stenen gooien (waarvan één raak), de schuttingdeur opentrappen zodat Mandy een uur heeft zitten bibberen enz., je hebt heel lieve kinderen maar ook vreselijke krengen die best wel weten wat ze doen, maar dieren treiteren vind ik altijd laag ook door kinderen, jammer genoeg doen ze het nooit als je in de buurt bent maar ik ken ze wel en hou ze goed in de smiezen!

  3. Mooie karakteromschrijving van je hond Bea. Wel eens met Ann w.b.t. kinderen. Sommige kleine kinderen zijn al echte sadistjes in de dop, maar ook met een baby blijft het altijd oppassen. Mijn kleindochter groeit op met een Pitbull en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het fout kan gaan maar ik zou zo’n kleintje nooit met een hond alleen laten, ongeacht het ras

  4. Ik ben het helemaal met Hermien eens hoor, voorzover ik uit je verhalen kan opmaken, had Diesel het niet beter kunnen treffen.

  5. Heb hier maar even een aparte pagina van gemaakt en deze in mijn menubalkje gezet. Ter lering ende vermaak van diegenen die de officiële beschrijving willen (hebben ge-)lezen. Paar fotootjes erbij: klaar! (Totdat ik het evt. weer wil aanpassen. 😉 )

Geef een reactie

