Ratjetoe   1 comment

Omdat ik zaterdag nog zoveel andere dingen te doen had en ik zondag wilde uitslapen en een rustig dagje wilde houden, heb ik verder eigenlijk niks geschreven over die nieuwe cursus.

Gisteren heb ik idd uitgeslapen, maar niet heus. Ik was gewoon op de normale tijd wakker, maar ik kan je wel met trots vertellen dat ik in ieder geval tot 08.15 u ben blijven liggen. Diesel en ik hebben verder  de hele dag lekker rustig aan gedaan. Een beetje gewandeld, een beetje samen op de bank gehangen met een tijdschrift. Van dat werk. Gistermiddag ben ik toch nog maar even naar A. gereden en heb met Pa een kopje koffie gedronken. Ik had zaterdag in alle drukte m’n pluutje daar laten liggen en dat was een mooi excuus om nog eventjes te kijken hoe het ging. Het ging gelukkig heel goed. En we hebben gezellig gepraat over van alles en nog wat. Diesel had ik thuisgelaten, want ik had gezien dat die kleine Coco zaterdag binnen een plasje had gedaan en ik wilde niet riskeren dat Diesel het nodig zou vinden om daar dan ook maar even z’n poot op te tillen. Na een uurtje ben ik weer naar huis gegaan, waar Diesel heerlijk lag te slapen.

Goed, wat hebben wij zaterdag gedaan bij de ratjetoe-cursus. We moesten de hele Intratuin Lochem door lopen om op een grasveldje te komen dat deels omheind was, zodat de honden het terrein niet af konden. (Dat konden ze toch niet, want alles ging aangelijnd.) Daar was ook een afgerasterd stukje grond met aan één kant een hegje. Binnen dat omheininkje stonden een paar bokjes op van die kleine huisjes. Nou is Diesel hélemáál niet nieuwsgierig :---) , maar hij moest natuurlijk wel zien wat er achter dat haagje was dat zo lekker stonk. Dus terwijl wij er langs liepen keek hij er steeds hoog opspringend overheen. Er kwamen steeds meer mensen en honden het veld op en toen moest hij van pure spanning eerst weer poepen.  (Er waren 3 trainingsgroepen op dat veldje.) Nou ja, dat hadden we dan ook maar weer gehad.

Dan onze training. Welnu, om te beginnen hebben wij van Hanneke een verhandeling gekregen over wat ratjetoe nu wel is. De naam zegt het eigenlijk al hè? Van alles en nog wat. Van gehoorzaamheid tot allerlei onderdelen uit diverse hondensporten. Maar voorlopig als je het mij vraagt vooral ………… smikkelen en smullen! Ik (nou ja Diesel dus) heb er dat uurtje een hele grote zak beloninkjes doorheen gejast. Van die kleintjes en dan ook nog in 2-en gebroken en ik heb zelfs nog van anderen moeten lenen, want wat moesten we doen? Het begon er al mee dat er clickers uitgedeeld werden (die we naderhand wel weer moesten inleveren hoor) en toen ging het de hele tijd van klik-kijk-hap-slik. Nou, dat hoef je Diesel niet te leren hoor. Netjes volgen, ook weer klik-kijk-hap-slik. Pionnetjes aanraken: klik-hap-slik en zo voort en zo verder. Gaandeweg stelde Hanneke wat vragen en als er (meestal) geen antwoord kwam, gaf ze dat antwoord zelf. En toen kwam het leukste, het komt van één of andere nieuwe sport ofzo. Honden moesten volgen en dan moest baas met het linkerbeen naar voren blijven staan en de hond met een brokje voor de neus zo ver krijgen dat hij naar links een rondje draaide. Als dat goed ging mocht hij het opeten. Het was voor de kleine hondjes als die het eenmaal snapten een fluitje van een cent. Die zijn natuurlijk veel wendbaarder. Voor de langere honden, waaronder dus mijn Diesel ging het iets moeilijker. Maar Diesel had het al snel door en toen ging het goed. Je begrijpt ondertussen wel dat ik ook heel wat gymnastiek heb gedaan, want je moet blijven staan, maar in mijn geval ook een hele grote boog naar links beschrijven met je arm en eigenlijk ook je bovenlichaam, omdat de bocht anders te klein zou zijn voor Diesel. We hebben ook nog (net als heel lang geleden bij de puppytraining) al lopend de hond aan de riem achter onszelf langs met in de hand een brokje van de linkerkant, naar de rechterkant moeten lokken en vice versa. Tegelijk ook  de riem overpakken natuurlijk. Ik ben vast nog iets vergeten ondertussen, maar van het geheel is bij Diesel ook vooral blijven hangen dat hij nu voor zo ongeveer alles een brokje wil. (Het rondje draaien gaat ondertussen vlekkeloos en ik wissel het af met “het hand bakje”, een ander truukje om de hond netjes op de baas gericht te laten volgen.) Hanneke vroeg mij of ik wist waarom Diesel op sommige momenten zo blafte. Nou, dat was niet zo moeilijk: als hij ergens iets ziet wat er eerder niet was op die plek, vindt hij dat hij mij moet waarschuwen. Hij moet leren zegt ze, dat hij dat niet hoeft te doen, want dat ik dat prima zelf in de gaten heb. Zij heeft mij toen de tip gegeven om dergelijke situaties op te zoeken en als Diesel dan aanslaat, te stoppen, op de riem te gaan staan en net zo lang te blijven staan totdat hij rustig (stil) wordt. Ze heeft wel gezien zei ze dat hij lichamelijk nergens problemen mee heeft en dat hij heel goed zijn aandacht bij mij heeft (ja, bij het lekkers bedoel je, dacht ik), maar dat ik nu moet proberen om zijn koppie meer tevreden te stellen. Zij ried mij aan een, hoe heet dat, een action ball of zoiets, aan te schaffen. Zij bedoelde een soort van puzzel, waar je lekkers in kunt stoppen dat hij er dan uit moet zien te krijgen. Dat het een goed idee zou zijn om in huis brokjes weg te leggen en hem die te laten opzoeken hoefde ze mij niet te vertellen, want dat doe ik al geregeld en ik leg ze dan ook op verschillende hoogten. Alleen moest er dan “go” bij geroepen worden en moesten we als gekken staan springen en jubelen als de hond een brokje had gevonden. Ach, dat kan er ook allemaal nog wel bij, de buren en toevallige passanten vinden mij toch al rijp voor opname: busje komt zo. :mrgreen:

Wat ik ook heel leuk heb gevonden was, dat Diesel weer eens heeft laten zien wat een lief dier hij toch is. Toen wij na de training weer terugliepen door de zaak, was het ondertussen al behoorlijk drukker geworden. Hij liet zich keurig overal tussendoor loodsen. Toen we op een gegeven moment niet konden uitwijken voor iemand die in een rolstoel werd voortgeduwd, heb ik hem laten zitten en is hij heel netjes en heel rustig blijven zitten tot die mensen voorbij waren. En toen we bijna bij de uitgang waren kwamen daar een stel mensen aan met een winkelwagentje en een paar kinderen en 1 klein meisje stapte naar Diesel toe en aaide hem met beide handjes tegelijk uitgebreid over de rug (ze kon er nèt overheen kijken). En mijn Jan-Doedel liet het allemaal heel rustig over zich heen komen. Toen wij doorliepen naar de uitgang hoorde ik het meisje heel enthousiast kraaien: die is lekker zàcht en ik ben helemaal niet bang voor grote honden.  🙂

Posted 10 oktober 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Varia

One response to “Ratjetoe

Subscribe to comments with RSS.

  1. Whoehahaha dit verhaal heb ik met plezier gelezen Bea, ik zie je al constant lekkers geven voor alles wat Diesel ook maar even goed doet, zo’n ratjetoe cursus is niet bepaald bevorderderlijk voor de lijn maar Diesel had wel effe een pracht dag! Als het slecht weer is mag Mandy zichzelf uitlaten en krijgt dan ook een snackje en reken maar dat ze dan binnen 10 minuten weer thuis is 😉 Fijn meis dat Diesel zo lief is met kinderen, de rest heeft hij geleerd en is dan gehoorzaam maar omgaan met kinderen vind ik zelf altijd erg leuk om te zien, geef die lieverd maar een knuffel van mij!

Geef een reactie

