Bloedafname   6 comments

Vanmiddag zijn wij wat vroeger in het bos gaan wandelen aangezien we een afspraak hadden bij Diesel’s grote vriend dokter Gilles. Waarvoor? Wel om bij Diesel bloed te laten afnemen voor de Von Willebrand disease test.

De ziekte van von Willebrand is een bloedstollingziekte die bij mens en dier erfelijk kan zijn. http://www.dogbase.info/erfelijke-aandoeningen/von-willebrand-ziekte.html   (even een stukje naar beneden scrollen) Het was de Finse arts Erik von Willebrand die op het spoor kwam van deze stollingsziekte, die later naar hem vernoemd is.

Aangezien bij jachthonden de kans op verwonding zeker groter is dan bij schoothondjes om maar eens een boerenbuitenweg te noemen, laat ik mijn Diesel daar op testen. Tijdens één van de trainingen van de Vereniging heb ik het daar al eens over gehad en daar werd toen op gereageerd in de trant van: Waarom? Nergens voor nodig. Nou daar ben ik het dus niet mee eens. Voordat ik mijn Diesel t.z.t. wel op de dekreuenlijst wil laten plaatsen wil ik toch wel weten dat dit een ziekte is die hij níét kan vererven.

Nu we er toch eenmaal waren, heb ik hem meteen maar weer even geprobeerd te wegen. Hij gaat, zeker voor een lekkertje, wel braaf op de weegschaal zitten, maar stil zitten is een ander verhaal. Enfin, ik heb in elk geval wel gezien dat meneer, zoals ik al vreesde, wel degelijk is aangekomen met al die beloninkjes bij de ratjetoe-cursus en het oefenen met wat we daar geleerd hebben en bij de training met “het handbakje”: de weegschaal schommelde tussen een gewicht van ruim 32 en ruim 33kg! Vorige keer was dat 31 kg.

P.S. Ik heb nog heel even naar het overleden pupje kunnen vragen. Gilles wist niet dat Diesel de vader was. Nu dus wel 🙂 en hij vertelde dat hij het vreselijk had gevonden: het was voor zover hij kon zien een mooi gezond pupje, maar  het kon niet warm blijven. Hij vond het trouwens allemaal mooie flinke gezonde pups. En hij merkte ook nog hetzelfde op als Diesel’s fokker toen ik het die vertelde: je weet nu in elk geval dat Diesel vruchtbaar is.

Posted 24 oktober 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

6 responses to “Bloedafname

Subscribe to comments with RSS.

  1. Verstandig van je Bea om Diesel te laten testen op deze ziekte, als Diesel een dekreu wordt is het toch weel heel erg belangrijk om te weten of er geen erfelijke kwalen zijn, dat Diesel vruchtbaar is daar ben je al achter, je hondenkind is dus meer dan 10 keer zwaarder dan Mandy, whoehahahaha het is te hopen dat Diesel nooit op dat kleine ding gaat zitten 😉

  2. iets meer dan 4x zwaarder dan mijn Kojak 🙂 De dierenarts merkte bij z’n laatste apk beurt op dat ie veel te zwaar was met z’n 7.5 kio. Inmiddels is ie een stuk lichter maar nu hangt er een lap vel om z’n lijf. Oftewel …… hij zit nu ruim in z’n velletje.

  3. ja ik ben het met je eens
    een goede gezondheid
    is voor ons maar ook voor hem van groot belang
    zeker nu hij ook nakomelingen heeft en wie weet nog meer krijgt
    welterusten en tot ?

  4. Ook Hera is getest op von Willebrand disease, en ook nog eens op ED (elleboog displasie) en SD (schouder displasie) buiten de verplichte testen HD en PRA. Ook mijn mening, je kan niet eerlijk en informatief genoeg zijn naar de toekomstige kopers toe. Spijtig dat het DNA onderzoek naar epilepsie nog zo stinkend duur is .Maar dat wil geen enkele koper bij betalen. Daar moeten we ons dus nog behelpen met uitpluizen van stambomen en gegevens doorgespeeld door de eigenaars van de hondjes .

  5. boris is nog nooit aangekomen dmv cursus…

  6. Heel verstandig om Diesel op die ziekte te laten testen Bea, want hij zal nog wel vaker “Pappa” worden denk ik zo!

Geef een reactie

