Ratjetoe – les 2   4 comments

Dat schrijf ik nou wel, maar eigenlijk was het natuurlijk les 3. Les 2 was op 15 okt. jl., maar toen was ik vanwege mijn knie- en rugblessure niet in staat om naar de cursus te gaan. Op 22 oktober was er geen cursus vanwege de herfstvakantie. Vanochtend was het dus weer de eerste gelegenheid voor mijn maatje en mijzelf om mee te doen.

Vanochtend heb ik direct nadat we in Lochem aankwamen voor de zekerheid Diesel eerst nog even in de berm uitgelaten (vanochtend om 07.30 u de eerste keer), maar zodra we op het veld aankwamen en daar ook wat andere opgewonden honden rondliepen moest meneer natuurlijk prompt weer een lekker dun hoopje produceren. Nadat ik dat had opgeruimd ben ik met hem maar een beetje het veld gaan rondlopen om zijn aandacht weer meer bij mij te krijgen.

Goed. De les. Wij begonnen met de honden 1 voor 1 over een rij steps (je weet wel, van die aerobics-dingen) te laten lopen. Het waren er 6, die tegen elkaar gelegd waren. Eerst 3 lage, dan 1 verhoogde, dan weer een lage en tenslotte weer een verhoogde. De eerste keer stapte Diesel er voor de laatste verhoogde af, maar de 2e keer deed hij het perfect. Toen deden we het nog een keer, maar dan moesten we de hond in het midden laten gaan zitten (nou ja, dat werd dus de 3e step, want er lag een even aantal) en dan weer de rest netjes laten aflopen. Dat ging met Diesel weer perfect. Hij werkte heel geconcentreerd en keek zelf stap voor stap goed waar hij z’n poten neerzette. Dit alles met behulp van een lekker stukje worst voor de neus natuurlijk.

Bij de volgende oefening werd er met de clicker gewerkt. Stel je het volgende voor: je legt een afwasteiltje op de kop op de grond. De hond zit aan de ene kant en jij staat aan de andere. Dan moet je de hond met de voorpoten op het omgekeerde teiltje lokken. Zodra hij dat doet click en worst erin. Als dat goed gaat komt het onderdeel waar het eigenlijk om gaat. Hij moet nl. zijn achterhand leren gebruiken. Dus: voorpoten op teiltje, click, worst en nu komt het, dan doe je zelf een stapje opzij en is het de bedoeling dat de hond de voorpoten op het teiltje houdt en met de achterpoten ook opzij stapt. Als dat goed gaat draai je dus stapje voor stapje helemaal rond het teiltje en je hond doet dat met zijn achterpoten ook, terwijl hij de voorpoten op het teiltje houdt. Dat kostte even wat tijd, maar mijn Diesel is natuurlijk, naast de liefste en mooiste, ook de intelligentste hond van het westelijk halfrond ;), dus die had het binnen redelijk korte tijd in de gaten.

Je begrijpt dat ik hier natuurlijk niet in detail alles ga opschrijven, want dan gaat er niemand meer naar cursus en doet iedereen thuis maar wat, waarbij ook nog het nodige verkeerd gedaan kan worden, omdat er niemand is die het kan begeleiden en zo nodig corrigeren. Maar we deden b.v. nog een oefening “naast” (komt geloof ik uit de obedience). Volgens de instructrice deden Diesel en ik iets heel moois, maar dat was meer iets voor de doggy dance.    Het ging er nu om de draai veel korter en helemaal níét naar voren, maar strak aan het been naar achteren te laten doen.

Tenslotte moest er, met de hond aan een lange lijn een brok vooruit gegooid worden, moesten we roepen “go” en moest de hond naar het brokje rennen, het opeten en terug komen, terwijl je enthousiast iets roept in de trant van kom maar, kom maar, kom maar, waarna hij eenmaal terug weer een brokje kreeg. Gelukkig deed de instructrice dat met Diesel, die – waarschijnlijk omdat ik thuis geregeld brokjes voor hem weg leg en hem die dan met een “go” laat opzoeken en opeten, waarna hij door mij uitbundig wordt toegejuicht (en eenmaal terug bij mij weer iets lekkers krijgt)  – natuurlijk ging als een speer. 🙂  Gelukkig zeg ik, omdat mijn knie er tegen die tijd behoorlijk genoeg van had en flink begon te protesteren.

We hadden net gisteren een lesmap thuisgestuurd gekregen en vandaag kregen we er aan het eind van de les nog een boekje bij, getiteld: “Van clicker tot gehoorzame hond”. Zelf kreeg ik er bovendien nog een clicker bij. De anderen hadden die blijkbaar bij de 2e les gekregen.

Al met al, hadden wij er beiden vandaag veel meer plezier in dan de eerste keer en het uur was om voordat we er erg in hadden.

Posted 29 oktober 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

4 responses to “Ratjetoe – les 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Klinkt goed dat werken met de kllcker. Heb ook eens een blauwe maandag geprobeert om het hondje van m’n dochter attent te maken op de clicker.
    Het werd niks Bea. Lady is gewoon asociaal en ik ben ongeduldig 😦 Ik ben al blij als ze naar me toe komt als er een auto nadert

  2. Telkens als ik alles lees wat de honden leren heb ik respect voor de mensen die daar met hun dieren heengaan, maar zelf moet ik er niet aan denken, ik roep en als Mandy dan meteen komt is het voor mij prima voor de rest hoeft ze niet zo nodig van alles te leren, natuurlijk is Diesel de liefste, mooiste en intelligentste Drent van de wereld en omstreken maar dat wisten we al 😉 Mandy is voor mij de liefste, mooiste en soms intelligentste York van de hele wereld maar kan wel enorm zeuren!

  3. bea, boris geeft ook prive les tav de prachtige draaien. wij zijn trots op onze jachthond die de perfecte achterhandbewegingen beheerst! 🙂

  4. oja, hoe wij die draaien vaak oefenen. boris volgen in huiskamer of buiten en dan gaan we even draaien tussen het wandelen door. vrouwtje duizelig en boris blij!

Geef een reactie

