Mijn Pa had gelijk en ratjetoe   10 comments

Leuke dag gehad vandaag. Pfff. Het begon er al mee, dat Diesel vanochtend absoluut niet van plan was om bij  het eerste p&p-rondje vlot een sigaartje te produceren. Mijn handen waren bijna bevroren toen het eindelijk gelukt was. We hebben over dat eerste rondje bijna een uur gedaan i.p.v. de gebruikelijke 20 min. à een half uur. Goed. Thuis gekomen eerst een flinke mok koffie naar binnen gegoten, spullen gepakt, hond in de auto en krabben maar. Daarna op weg naar Lochem voor de ratjetoe cursus.  De hele weg slechts met horten en stoten kunnen rijden vanwege andere weggebruikers. Goed. Aangekomen bij de plaats van bestemming achter iemand die een groot deel van de weg voor mij gereden had. Wij draaien de parkeerplaats op. Mevrouw ging naar links en ik reed dus door. Draait mevrouw ineens weer naar rechts en krrrrrgggggggg ……… vanaf ongeveer onder, hoe heet dat, de handgreep op mijn voorportier tot ergens aan het eind van m’n achterportier. Auto geparkeerd.  Uitgestapt, gewacht tot mevrouw ook geparkeerd had en samen met haar dochter (in wier auto zij reed) mij tegemoet kwam lopen. Bleek dat dochter ook naar cursus ging. Gelukkig hadden wij alleen lakschade, dus op mijn voorstel is dochter vast doorgelopen en heeft cursusleiding op de hoogte gebracht, terwijl mevrouw en ik wat gegevens uitgewisseld hebben. (Zij riep overigens onmiddellijk, helemaal mijn schuld, ik heb u niet gezien.) Ik stond te sterven van de kou en heb voorgesteld dat we na de cursus achter elkaar aan zouden rijden naar mijn huis en de boel daar onder het genot van een kop koffie verder zouden afhandelen.  En zo is het uiteindelijk ook ongeveer gegaan.

Dan de cursus. Toen ik het veld opkwam bleek de dochter wel haar trainster, maar niet de mijne op de hoogte gebracht te hebben. Dus moest ik even vertellen waarom ik zo laat was. Schrik alom. Diesel was toch wel een beetje hyper geworden van de schrik (en wrschnlk vooral van mijn schrik) dus moest ik hem maar gewoon lekker aan het werk zetten. Om te beginnen vroeg de trainster waar Diesel het best op reageerde, op de stem, of op ‘houding en gebaren. Toen ik zei op allebei wilde ze dat wel even zien, dus eerst zit met stem, ging prima, toen zit met gebaar, prima, daarna down met gebaar, harstikke goed en tenslotte wilde ze dat ook nog even met de stem zien en ook dat ging weer uitstekend. Daarna ben ik maar flink aan het volgen geslagen met hem (met het handbakje).

Wat we deze les verder gedaan hebben was o.a.

  • een soort cavaletjes lopen. Er overheen springen dus. In dit geval waren er een stuk of wat oplopend in hoogte achter elkaar geplaatst. Trainster riep oooooh wat doet Diesel dat mooi ….. het lijkt wel of hij zweeft. Ik trots natuurlijk. Dat hebben we meer dan één keer gedaan, omdat dit voor Diesel een mooie manier was om wat van de bij de aanrijding opgelopen stress weg te werken.
  • Verder moesten we laten zien wat we kenden uit de doggy- dance. Diesel en ik hebben rondjes naar links en rondjes naar rechts gedaan.
  • Toen moesten we leren de honden slalom tussen onze benen door te laten lopen. Dus hond links, stap naar voren met rechterbeen en hond tussen voor- en achterbeen door laten lopen d.m.v. brokje in rechterhand. Daarna nog eens maar dan na rechtsom gevolgd door linksom etc.
  • We hebben de honden ook nog terug = achteruit leren lopen tussen 2 krukjes door

en verder weet ik het even niet meer. En of de volgorde precies klopt weet ik ook niet, maar vind ik even “lekker belangrijk”.

Enfin. Na de cursus waren dus de dames van de aanrijding hier en hebben we de paperasserij verder geregeld. We hebben naast onze namen, tel.nrs. en adressen ook onze email-adressen uitgewisseld en met dochter, die graag een wandelmaatje wilde, heb ik afgesproken dat ze mij mailt wanneer ze een keer met mij mee wil om met onze beide hondjes in het bos te gaan wandelen.

Toen de dames vertrokken waren heb ik Diesel weer in de auto gepakt en zijn we de rest van de stress er es even lekker uit gaan wandelen, c.q. rennen in het bos, waar we toevallig ook nog Henriëtte tegenkwamen met haar Joep. Honden mooi spelen, H. en ik kletsen.

Toen weer naar huis, tassen ophalen en de stad in om boodschappen te doen. En nu ligt Diesel voor pampus en schrijf ik dit. M’n eten had ik al voor ik vanmorgen wegging zover voorbereid dat ik het alleen maar op hoef te zetten en dat ga ik nu dus doen. Voorlopig ben ik niet van plan om na het eten vanavond nog iets anders te doen dan de hond uitlaten voor het slapen gaan. Het wordt weer bankhangen dus.

Achteraf moet ik het eerlijk toegeven. Mijn Pa had gelijk. Hij zei nl. vroeger altijd: “Bij jou gaat altijd alles apart. Er gaat nooit iets gewoon.” Of woorden van die strekking.

Posted 12 november 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Varia

10 responses to “Mijn Pa had gelijk en ratjetoe

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik kan dit wat jij een ratjetoe noemt in een A4tje
    kort samen vatten , je hebt een verstandige hond
    ja komt bij en ik spreek uit ervaring
    vaders maar ook moeders hadden toen al gelijk
    welterusten

  2. Gelukkig is het maar oppervlakkige schade en is er niemand gewond, maar schrikken is het wel! Die ratjetoe cursus is toch wel leuk voor zowel Diesel als voor jou en zeker als alles zo goed gaat. Nog een fijne zondag meis, en goed aankleden want het blijft aan de koude kant!

  3. Dat was toch wel even schrikken Bea, je hebt zomaar aardig wat schade hoor.Met die cursus heeft Diesel natuurlijk geen enkele moeite, daar draait hij zijn poot niet voor om! Ik wens je nog een hele fijne (zonnige) zondag.
    Groetjes van Edward.

    • Vergis je niet Edward. Er zijn “oefeningen” bij, die voor een hond van het formaat van Diesel toch een stuk lastiger zijn dan voor een kleintje. Hij is niet alleen vrij hoog, maar ook vrij lang. Dus bijv. dat slalom lopen tussen je benen door is ook niet echt gemakkelijk.

  4. Ik heb een ouwe auto Bea, maar toch weet zo’n aanrijdinkje mijn weekend te verpesten, om maar helemaal niet te spreken over een aanrijding met m’n Daffie 😦 Gelukkig allemaal goed afgelopen en je zaken geregeld

  5. Hoi Bea, eindelijk ben ik hier weer dan 🙂
    erg bedankt voor je bezoekjes..was goed van je te horen.

    Wanneer ben je jarig dan..in de maand December?
    vind je echt niet zo uitzien zoals je zei..als ik terug denk aan je fotos..
    hoop dat ik dan ook nog zo goed uit zal zien later.
    Niet dat dat nu het geval is hihihihihi..

    Wat een leuke foto van Diesel die je in je banner hebt gemaakt!
    Gaat het allemaal goed met jullie.. en die mooie tuin van je is natuurlijk af.

    lochem is een hele mooi plaats..kende er vroeger mensen.
    Jah vaders hebben toch altijd meestal wel gelijk..

    Fijne week bea, groejtes Traceyxx

  6. Het zal de week van de deuken geweest zijn… de Outlander heeft ook een kreukel in zijn achterbumper ! Dinsdag gingen Louis,(van de Gorky) en ik om pompen voor de achterklep van zijn Opel. Bij het wegrijden aan de autoshop in achteruit, de gemeente zonder telefoon, internet en electriciteit willen zetten door tegen die rotkast aan te rijden. Ze zijn al wel zo slim geweest van er hardhouten paaltjes rond die electriciteitskast te zetten… Dan heb je sensoren die piepen als je te dicht bij de paaltjes komt maar nu net niet ! Niks gehoord, wel gevoeld en ook gezien (nadien)….

Geef een reactie

