Ratjetoe – les 6   7 comments

Vanochtend weer geweest. Diesel heeft denk ik toch op de een of andere manier een verband gelegd tussen de aanrijding van vorige week en de cursus, want het eerste wat hij daar aangekomen weer deed was poepen, dun. En hij was nogal onrustig. Heb eerst flink aandacht moeten vragen. Toen ging het goed. Alhoewel later, tijdens de les, een bange hond, die even apart genomen was door de trainster om hem voorzichtig te laten wennen aan aanraking van een “vreemde” gilde alsof hij vermoord werd, terwijl ze hem echt alleen maar aanraakte. Hij was toen even afgeleid en keek in die richting, maar ik kreeg door dom doorgaan gelijk weer de aandacht terug.

Wat we deze les hebben gedaan? Om te beginnen werden de honden gewogen (op de weegschaal voor natuursteen) en vervolgens betastte de trainster de ribben. Diesel woog 33 kg en ze kon de ribben nog wel voelen, maar ze vond dat hij niet zwaarder mocht worden.  (Ik zag haar vingers over zijn ribben wandelen en hij kronkelde van plezier, misschien dat ze daarom minder goed te voelen waren? Ik kon ze zelf wel goed voelen, ook al zit er wel een klein beetje vlees aan die ribben.)

Toen begonnen we met “speuren”. Daartoe gingen we eerst apporteren (aan de lijn) We kregen allemaal een soort flosstouw waar we heel enthousiast eerst even mee moesten spelen. (Ieder voor zich en allemaal tegelijk.) Toen weggooien, hond aan de voet zetten, laten wachten, dan op commando flosstouw ophalen, vóór komen en met commando “los” laten afgeven. Dat was voor Diesel natuurlijk een fluitje van een cent.  Maar dat duurde nogal en nadat hij het naar mijn zin een keer echt goed gedaan had, inclusief zittend afgeven (!) ben ik ff wat anders gaan doen voordat meneer zich kon gaan vervelen. Toen moesten wij het nog een keer laten zien en werd er gezegd, kijk, dat is nou wat we bedoelen.

Ondertussen had zij allemaal “dakjes” van triplex of zoiets op een rij gezet en moest ik met Diesel voordoen wat de bedoeling was. Zij nam het flosstouw, waar wij mee bezig geweest waren en liep daar heel druk mee te spelen en hield het onder de verschillende “dakjes”.  Onder één van die dakjes liet zij het touw achter. Wij konden niet zien waar.  Samen met Diesel liep ik langs de dakjes, hij snuffelde eronder en liep door. Bij het laatste dakje had ik al aan hem gezien dat hij het wist en nogmaals, ik had niet gezien waar ze het verstopt had en hij ook niet. Hij dook er met de neus onder, kreeg het niet direkt te pakken, draaide gelijk naar de andere kant, met neus en poot eronder, kwam terug en haalde het aan mijn kant eronder uit. Yes en beloning (stukje kaas) er in.🙂 Groep en trainster gaven enthousiast blijk van dat ze het goed vonden en zij zei tegen mij: ja, maar dat is ook waar hij voor gemaakt is. Toen alle andere hondjes aan de beurt geweest waren op die ene bange na, is het met hem ook geprobeerd, maar dat werd niks en toen werd hij dus even apart genomen, zoals hierboven beschreven.

Zelf ben ik met Diesel om die dakjes gaan slalommen en daarna heb ik nog even geoefend met “aan de voet”. Om te voorkomen dat hij, zoals zo vaak, daarbij z’n kont opzij gooide, ben ik pal naast het hek gaan lopen, zodanig dat hij nog nèt tussen mij en het hek paste. Ik hoop dat dit vanaf nu steeds beter gaat.

Daarna riep de trainster ons allemaal bij zich en vertelde wat zij met de bange hond gedaan had en waarom. Zij kondigde aan dat ze dat volgende week weer zou doen, omdat het zonde is om zo’n hond te moeten muilkorven als hij bij de DA komt bijv. Daar was het trouwens begonnen door de entingen die hij moest krijgen, vertelde het bazinnetje. De trainster wil proberen te voorkomen dat het een angstbijter wordt en ik heb daar alle begrip voor.

Toen wij door de winkel naar de uitgang liepen heb ik nog een aanvaring gehad met een “dame” achter een lege winkelwagen. Diesel en ik liepen keurig aan de rechterkant door een breed stuk gangpad. Mevrouw kwam schuin naar ons toe lopen. Zij zag ons heel goed, maar beschouwde haar winkelwagen kennelijk als tank en terwijl wij niet verder aan de kant konden vanwege een wandopstelling daar,  reed ze “bam” tegen Diesel aan. Die jankte hartverscheurend. Dus ik heb heel beleefd, maar niet vriendelijk tegen haar gezegd: u ziet ons toch aankomen, waarom gaat u met die kar niet een beetje opzij. Waarop het mens ijskoud zegt ík loop aan déze kant. Ze moest zeker naar  iets in die wandopstelling kijken. Gelukkig mankeerde Diesel verder zo te zien niks, dus ik ben snel doorgelopen. Volgens mij ben ik een redelijk beheerst mens, maar ik was anders in staat geweest om haar wat aan te doen. Grrrrrrr!

Posted 19 november 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Varia

7 responses to “Ratjetoe – les 6

Subscribe to comments with RSS.

  1. ha die Bea
    je hebt al een dag achter je
    met leuke mooie en minder leuke momenten
    nu maar wat rustig verder met de dag
    geniet er van

  2. De enige keren dat ik m’n winkelwagen als tank gebruik is als enkele dames bij staan te kletsen en hun winkelwagen midden in het pad neerzetten, Nadat zo’n kar enkele meters wegstuitert bied ik altijd wel netjes mijn verontschuldigingen aan.

    Fijn weekend Bea

  3. Speuren met de hond dat lijkt me wel wat!

    Wat een rot wijf met die winkel wagen, Ik bewonder je geduld Bea..dat had ik zelf niet kunnen opbrengen.
    Had Diesel maar tegen haar been aangepist.
    De arme schat..hoop dat hij helemaal is bijgekomen van dat eng mens..nou mens.. heks!

    Fijn weekeind Bea,
    Traceyxx

  4. Had je ogen wel eens willen zien in die winkel🙂 Fijn zonnig weekend Bea. -x-

  5. De ratjetoecursus lijkt me nog steeds heel erg leuk en die arme hond kan nu maar beter leren dat niet alle mensen beulen zijn, een goed initiatief is dat. Het blijft maar doorgaan met die lui die zo nodig hun winkelwagen moeten gebruiken als stormram, je dodende blik is niet erg genoeg geweest gewoon voortaan wraak nemen, doe ik ook😉 Er was zo’n lompe vent die tegen m’n benen aan reed met een vaart en ik zei “je voelt natuurlijk wel wat”, hij zei ijskoud dat dat wel meeviel, later ben ik tegen hem aangeknald en hij riep heel hard auauauau, ik heb toen maar doodleuk gezegd “kom, kom, dat valt wel mee”. Maar als ze tegen Mandy aan zouden rijden zou ik wel heel erg kwaad worden, niet veel kans op want ze mag hier nergens meer mee naar binnen in de supers. Een klein beetje vlees op de ribben is helemaal niet erg hoor Bea, maar wat weegt Diesel al veel, 33 kilo is elf Mandy’s😉 Toch wel sneu dat Diesel geschrokken is van de aanrijding en daardoor aan de dunne raakt, toch wel nerveus door geworden dus, misschien vergeet hij het wel weer je hebt hem er nu doorheen getrokken.

Geef een reactie

