Ratjetoe – les 9   1 comment

Huh? 9? Ja, les 8 vorige week ging immers niet door. Weet je nog?  In plaats daarvan werd een informatie ochtend over (voorkomen van) Vuurwerkangst bij honden gehouden.

Vanochtend dus les 9. Vóór we weggingen heb ik nog de 4 hazendummy’s, die ik had meegenomen uit Drenthe in de auto gepakt, want ik had afgesproken dat ik ze aan één van de andere leden van het Drentenforum zou meegeven. Zij zorgt dan dat ze verder komen naar degenen voor wie ze bestemd zijn. Ik heb nl. besloten dat Diesel en ik niet meegaan met de Kerstwandeling, omdat ik het risico voor mijn knie met zoveel deelnemende honden (een stuk of 23 meen ik) te groot vind. Er zal er maar weer es eentje tegenaan knallen ofzo.

Goed. Na mijn gewone rondjes om Diesel met zijn volle aandacht bij mij te krijgen begonnen we de les. Ditmaal waren er van ons groepje maar 3 cursisten. Een Jack Russel, eentje van wie ik het niet zeker weet, maar die volgens mij verdacht veel op een schapendoes lijkt (middelgrote hond met op het lichaam lang lichtgrijs haar en op de kop wit) en Diesel. De mevrouw met de bange hond (zie ratjetoe 6) komt niet terug en de anderen waren kennelijk verhinderd. Wat we vandaag gedaan hebben kwam voor mijn knie heel mooi uit:

  • op de stenen tussen de tegels, natuursteen, hokken, kasten e.d. om de beurt de hond in een houten huisje (formaat flink hondenhok) zonder dak laten gaan zitten. De hond moest blijven zitten terwijl de baas zelf achteruit liep en op een afstandje bleef staan. Daarna de hond bij je roepen. Diesel bleef netjes zitten. Hij keek wel heel raar op (en om), toen bleek dat er nog een riem achter hem aan sleepte terwijl hij naar me toekwam. Instructrice  heeft foto’s gemaakt;
  • volgen zonder trekken en winkel in;
  • in vrij smalle gang tussen 2 opstellingen honden en bazen om de beurt elkaar laten passeren vanaf tegenovergestelde kant;
  • zelfde, maar dan de honden in het midden in zit, bazen doorlopen, omdraaien en hond bij zich roepen;
  • hond in begin gang in zit, andere bazen met hond voorlangs passeren;
  • eindje verderop tussen stellingen met hondenlekkernijen en tegenover vitrines met levende vogels en een Franse hangoor! in zit. Voor de vitrine met vogeltjes stonden een drinkbak en voerbak “pitstop voor honden”. Baas moest daarheen lopen iets lekkers uit (bomvolle) voerbak halen en dan terug naar hond. Ieder om de beurt en je begrijpt dus, Diesel stond voor op het konijn en mocht niks. Ook niet over het lage hekje tussen de vitrines springen vanwaar je er midden tussen kon komen. Een ware Tantalus-kwelling;
  • een eind verder de winkel in gelopen tot voor een halletje waar de toiletten zijn. Daar hebben we om de beurt met elkaars hondje gelopen en ze laten gaan zitten. Wonderlijke ervaring voor mij. Die Jack Russel weegt niks. Het was net of er helemaal geen hondje aan de lijn zat en de “schapendoes” was voor mijn gevoel ook veel lichter dan Diesel. Bleek bij navraag te kloppen: weegt ongeveer 10 kg minder.
  • en toen kwam het voor Diesel moeilijkste gedeelte. Trainster hield om de beurt honden vast, terwijl bazin door deur verdween, quasi naar het toilet. Diesel had het niet meer vertelde ze. “Hij heeft almaar zitten roepen/blaffen/janken mammie, mammie, mammie.” Toen ik terugkwam bestonden zijn ogen alleen nog maar uit zwarte irissen, hij hijgde als een karrepaard en zijn staart hing helemaal naar beneden. Maar wat was díé hond blij me weer te zien. Hij sprong b.w.v.spr. een gat in de lucht. 🙂 Dit is duidelijk iets waar we aan moeten werken. Het lijkt wel of hij van die geschiedenis in Chaam een soort trauma heeft overgehouden. Overigens heeft hij dat alleen in een voor hem vreemde omgeving. Hierna kregen ze een lekker stukje gedroogde pens (het leek qua vorm op gelatineblaadjes zeg maar; kan niet zo gauw een betere vergelijking vinden);
  • verder de winkel door en in een echt smal paadje tussen opstellingen met Kerstspullen werden links en rechts lekkere plakjes gedroogde pens neergelegd. Daar moesten we met de hond tussendoor lopen, zonder dat hij er aankwam. Daarna mochten ze zo’n plakje opeten.

Overigens was het vandaag ook stuiterdruk bij die Intratuin en dat ging helemaal prima. D.w.z. met grote mensen, kinderen, wandelwagentjes, mensen in rolstoelen etc. Behalve met één op het laatste stuk de winkel uit ons tegemoet komende reu, die flink tekeer ging. Toen liet Diesel zich ook niet onbetuigd en ben ik maar de wijste geweest en een opstellinkje omgelopen. :mrgreen:
Hij is ook nog weer geknuffeld door een klein meisje, dat hij vervolgens helemaal “gewassen” heeft en zij vond het pràchtig (èn haar moeder ook). ::D

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dat moet je maar voor lief nemen.  Met Diesel ben ik weer de winkel doorgelopen en teruggegaan naar het grasveldje achter de zaak en daar stond Herma, die zich al afvroeg waar ik gestoven was. Samen met Joep en Diesel zijn we toen de hele zaak weer doorgelopen naar de uitgang aan de voorkant. Ik heb Diesel in de auto gezet en ben richting Herma (die met haar auto helemaal aan het andere eind van die giga-parkeerplaats stond) met het kistje met de hazendummy’s tegemoet gelopen. Halverwege hebben we eerlijk geruild: zij de dummy’s en ik de 2 bestelde potten honing.

Na een korte rustpauze met de beentjes omhoog, heb ik Diesel nog een keer goed uitgelaten en ben zelf boodschappen gaan doen. Terwijl ik dit stukje typ ligt meneer nog in de bench te knorren en ik kap er voor vandaag mee. Prettig weekend allemaal.

Posted 10 december 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

One response to “Ratjetoe – les 9

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat was dus geen succes om Diesel achter te laten Bea, arme stumper hij zal wel gedacht hebben daar gaat ze en wie weet komt ze noooooiiiiit meer terug, voor de rest was alles weer geslaagd en dus gezellig, nog een heel fijne zondag!

Geef een reactie

