Eindelijk iemand die het weet   4 comments

Gistermiddag kwam mij in het bos eindelijk iemand achterop die direct wist dat mijn Diesel een Drentsche Patrijshond is.  En ze wist ook dat het een jachthond en een Hollands ras is. Eindelijk zeg ik, omdat hij al voor van alles en nog wat is uitgemaakt.

Wij hadden even lopen oefenen met de zitfluit (onaangelijnd) en dat ging gelukkig goed ook al hadden we het al een hele tijd niet gedaan. Hij kreeg van mij dus een beloninkje en mocht “vrij”. Na een kort stukje vooruit te zijn gegaan kwam hij terug en ging naast mij zitten, maar achterstevoren. Zijn houding en uitdrukking waren duidelijk. Ik keek om en zag een mevrouw aan komen fietsen met een loslopende Epagneul Breton. Toen ze ongeveer op mijn hoogte waren aangekomen maakte ik een vriendelijke opmerking, waarop de mevrouw afstapte en wij aan de praat raakten. Diesel ging ook even kennismaken met haar. Hij en haar reu Stapper (een lieverd, was duidelijk te zien aan zijn “gezichtsuitdrukking” ook, konden gelijk goed met elkaar overweg en wij bazinnetjes hebben even staan praten. We zijn toen samen een stuk opgelopen en zij vond Diesel een prachtige hond. Haar zoon had ook een Drent gehad vertelde ze. Vandaar, dacht ik.

Op een gegeven moment kwam van achter ons Amy, de Laekense herder aangerend. Haar baas kwam een heel eind daar weer achter. We zien ze – het laatste halfjaar zeker – veel minder omdat hij om in dit bos te komen een heel eind moet omrijden vanwege de afsluiting van de spoorwegovergang bij mij in de buurt. Amy, ik heb het geloof ik al eens eerder geschreven, wordt steeds vervelender en bijteriger, maar Stapper (hij is 5 jaar) had geen enkel probleem met haar. Zij droop af en vloog toen achter Diesel aan. Maar die moet inmiddels steeds minder van haar hebben, dus toen ik afscheid nam van de mevrouw met Stapper omdat ik moest afslaan, hoefde ik alleen maar “Diesel, deze kant” te roepen of hij vloog naar mij toe en sloeg de door mijn uitgestoken arm aangegeven richting in. Amy kwam erachteraan maar die heb ik maar eens stevig gecommandeerd dat ze naar de baas moest gaan, die ons nog steeds niet had ingehaald. En zowaar, ze ging.

Posted 22 december 2011 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

4 responses to “Eindelijk iemand die het weet

Subscribe to comments with RSS.

  1. ha die Bea
    ja ik had ook al gedacht aan een langharige duitse staander , mooi niet dus
    het is een pracht hond dat is zeker en goed getraind zo blijkt maar weer

    ja soms zijn overgangen in een pps storend , en zeker bij deze als je zeg langs het jaagpad loopt en het verschuifd
    maar ja het is zo het is ,
    wens je en fijne middag

  2. Dat is wel iemand die verstand van honden heeft Bea, zelf heb ik er ook niet zoveel verstand van……maar dat Diesel een prachtige Drentsche Patrijshond is, weet ik wél.

  3. Diesel zal ook weleens uitgemaakt zijn voor een stabij of stabij x wetterhoun denk ik, maar ja die dame haar zoon had een Drent gehad en dan is het ook makkelijk 😉 Honden zoals Amy vind ik niet zo prettig het is dan altijd toch even uitkijken en dat zal Diesel ook wel gedacht hebben toen die zo snel bij je kwam. Al met al toch weer een prettige en gezellige wandeling.

  4. Een aantal jaren geleden werd ik tijdens vakantie boos aangekeken door een paar mensen, omdat ik met een pitbull op de camping verbleef. Nou ja zeg het was Rowie, onze 1e labrador. En als we in Zeeland op het strand waren met de 3 labjes van ons en de 2 flatcoatretrievers van mijn zus, zeiden heel veel mensen: Ach wat leuk 5 dezelfde honden. Ach ja ze waren alle 5 zwart, maar voor de rest toch heel verschillend. Geen verstand van honden dus

    Hermien Gerritsen

Geef een reactie

