Inspiratie en lekkere luchten   10 comments

Elke dag kijk ik even naar nieuwe berichten op de blogs waarop ik me geabonneerd heb. Zojuist was ik aan het kijken op  Henk’s fotospace  (Knakkie). Hij had een foto gemaakt van wat hij noemt een kippen-TV met een verhaaltje erbij over de trek die hij daar van kreeg.

En voilá, daar was mijn inspiratie. Lekkere kippenluchten. Die maak ik hier zelf ook. Ik geloof niet dat ik hier al eerder over geblogd heb, maar ik heb ergens vorig jaar een voedseldroger aangeschaft. In het begin droogde ik daar kruidjes en fruitjes uit eigen tuin in, maar toen het seizoen daarvoor afgelopen was, ben ik hem gaan gebruiken voor het fabriceren van beloninkjes voor mijn Diesel.

Bij de Aldi haal ik dan een zak (of zakken) van een kilo diepvries kipfilet. Goedkoop en ze zijn mooi schoongemaakt, dus wat dat betreft heb ik er niks aan te doen. Per keer ontdooi ik zo’n zak, haal er één of twee mooie filetjes voor mezelf uit en snij de rest in reepjes, die ik dan in de voedseldroger leg. Als het klaar is gaan die reepjes in een luchtdicht af te sluiten emmertje waar ooit (honden- of andere) snoepjes in gezeten hebben. Als we op stap gaan gaat een zakje van die dingen mee en krijgt hij stukjes daarvan als beloninkjes voor goede prestaties. Het werkt als een zonnetje. Hij vindt het heerlijk. (Ook andere hondjes trouwens. 😉 )

Elke keer als het deksel van dat emmertje opengaat krijg ik toch zo’n trek. Die heerlijke lucht ……, maar ja, als ik het zelf zou willen eten zou ik het eerst weer moeten hydrateren. Dat is overigens een uitkomst voor kampeerders denk ik. Op die manier kun je heel wat etenswaren in kleine verpakkingen meenemen en je kunt gedroogd en luchtdicht verpakt spul lang goedhouden. Ik geloof zelfs dat er een site is, die daar recepten voor heeft ofzo. Of je maakt je eigen beef jerky, snaai voor onderweg zeg maar.

Nou ja, zo is dit berichtje hier dus gekomen. 🙂

10 responses to “Inspiratie en lekkere luchten

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk mum.. 🙂

  2. een goed idee
    lijkt wel op ruimte voedsel uit de begin periode
    smakelijk

  3. Dat je je kippenbeloningen zelf maakte heb je al verteld Bea, maar nu kunnen we ook zien hoe je dat doet en hoe het eruit ziet, geen wonder dat Diesel zo gehoorzaam is, maar het is een geweldig idee en gedroogd vlees/vis is prima want de Indianen en Eskimo’s kwamen ook met gedroogde vlees en vis de winter door, alles wat ooit is gebruikt komt vanzelf weer terug, als het ooit weer heel erg droog is en de planten hebben water nodig dan zeg je maar tegen Diesel dat hij een regendans gaat doen 😉

  4. bea jullie hebben toch ook een jumbo in rijssen? daar kun je ook een runderhart bestellen en dan kun je die drogen!
    en ik droog nog wel eens rundvlees en kippenlevertjes of vis maar dat vind ik stinken! hahaha

  5. Leuk apparaat heb je daar voor. Nog nooit gezien. Mar voor kampeerders zie het niet zitten. Wel als je een overlevingstocht gaat maken. Leuk weer wat geleerd.
    Fijne dag Anna

    • Waarom niet? Als je echt met je tentje gaat is het een uitkomst. Een rasechte kampeerder aan wie ik de link voor de droger had gestuurd was laaiend enthousiast. Je droogt je voedsel dan natuurlijk vóórdat je weggaat. Je kunt het ook in porties in zakjes sealen b.v. Hikers en bikers doen het denk ik ook.

  6. Nog nooit gezien..! is zeker een uitkomst om voedel goed lang te bewaren.
    Groetjes Traceyx

  7. Dit is voor mij ook helemaal nieuw, ik wist niet dat zo’n ding bestond hoor. Het is wel een uitkomst als je voedsel lang wilt kunnen bewaren. Jou gaat ook niets te ver om Diesel te verwennen hè?

Geef een reactie

