Jachttraining 3-4-12   2 comments

Deze was ik even kwijt, maar ik heb hem teruggevonden en alsnog geplaatst. Op de goeie datum.

Het was bepaald geen onverdeeld genoegen vanavond. Om te beginnen met wat ik al wist: trainer G. was er niet, want hij had een uitnodiging gekregen voor een varkensjacht en die sla je natuurlijk niet af! Hij had ons dat vorige week al verteld, maar hij wist nog niet wie in zijn plaats z’n helper H. zou bijstaan.
Nu bleek dat het B. was, echtgenoot en hulptrainer van de “strenge maar rechtvaardige juf” van vorig jaar. Vanaf nu zal ik hem maar trainer noemen.

De training was op het industrieterrein in Goor. Niet de fijnste plek die je kunt bedenken. De stank (vlakbij een groenafval opslag- en verwerkingsbedrijf ) nog helemaal daargelaten. Op een braakliggend stuk grond, direct aan de weg gelegen waar toch nog wel wat verkeer was en aan de overkant van die weg een kanaal, met daarachter weer een weg en dan een dijk.
Er had een hele kudde schapen gelopen, maar die waren net verweid naar een stuk verder achter op het terrein. Het lag werkelijk vol met schapenkeutels en een van de anderen vertelde mij dat er ook nog nageboorten lagen, maar die heb ik zelf niet gezien. Wel allerlei andere troep. Wij waren er als eerste en ik heb met Diesel dus eerst wat rondgelopen om hem nog even kort zijn behoefte te laten doen. Wat had hij het druk! Zijn neus maakte werkelijk overuren en ik kreeg er geen rust in.

Nadat de anderen ook gearriveerd waren (we waren dit keer met 7 hondjes en meer mensen) begonnen we met het fameuze 8-je. Dat ging aangelijnd redelijk, maar hield niet over. Los ging het niet geweldig en moest ik hem af en toe ernstig toespreken.

Aansluitend vooruit sturen. De eerste keer bleef hij op te korte afstand rondhangen, dus ik heb hem teruggeroepen en opnieuw ingezet. Toen ging het goed.

Daarna weg oversteken en vanaf zo’n 3 m. uit de kant over water sturen. Ging vlot, dummy vlot opgepakt en vlot binnengebracht. Alleen niet zittend aangeboden.

Toen “over de kop sturen”, je weet wel, met hond aangelijnd een flink eind weglopen, dummy zichtbaar voor de hond laten vallen, terug lopen, halverwege hond laten zitten, lijn af, zelf doorlopen, omdraaien en hond met een “vooruit” de dummy laten halen. Ging bij ons prima. Anderen hadden daar problemen mee.

Toen hond op zo’n 20-30 m. van de straat (waar onze auto’s in de berm stonden en degenen die niet aan de beurt waren met hun hondjes gezellig stonden te o.h.-en) af leggen. Wij waren bij de eersten, 4 op een rij. Nadat 2 andere baasjes hun honden een paar maal opnieuw hadden moeten neerleggen en het spul al 4 minuten had gelegen, liep de trainer er op z’n dooie gemakje heen en slalomde om de honden heen. Na nog een minuut mochten de baasjes om de beurt hun hond ophalen. Diesel als derde. Hij bleef keurig liggen tot hij aangelijnd was.

Daarna markeerapport met schot. Diesel is toch af en toe al mooi steady moet ik zeggen hoor, want hij heeft een hele tijd los aan de voet gezeten, terwijl de werper en degene die het alarmpistool afschoot stonden te wachten op een teken van de trainer, dat bij geen van de anderen zo lang uitbleef. Bij eentje duurde het even lang, omdat het pistool opnieuw geladen moest worden, maar die had de hond nog gewoon aangelijnd.

Het laatste dat de trainer voor ons in petto had was de zitfluit. Er zit iemand in de groep waar hij heel enthousiast over is en die het aan ons moest voordoen. Wij stonden aan de kant van de weg waar ook onze auto’s stonden en het voorbeeld (en later ook de anderen) liep op een smalle strook gras dat gelijk loopt aan de weg, voordat het vrij steil naar beneden en naar het water loopt. Helaas voor hem, maar dat voorbeeld viel dus een beetje tegen. Toen hij riep: volgende! ben ik direkt de weg overgestoken, zodat we geen “verkeerde voorbeelden” meer zouden krijgen. Eerst de ene kant op gelopen met Diesel aangelijnd, fluiten, zit, doorlopen, fluiten, zit en zo een keer of 5. Omgekeerd, lijn af, lopen, fluiten, zit zelf doorgelopen, omgekeerd, weer naast Diesel, lopen enz. Diesel aangelijnd en de weg weer overgestoken. Ging lekker goed. Maar daarover niks gehoord.

Bij alles waarvan de trainer vond dat het niet goed was zei hij: “als hij dat doet: trap in z’n kont “. Er zat een hond de hele tijd te piepen, daar zei hij niks van. Diesel begon 1 x mee te piepen en wat dacht je wat? “Geef um een slag voor de kop!” Van wat goed ging werd niks gezegd. Over de opmerkingen die hij maakte om mij weg te zetten en een beetje popie Jopie over te komen bij de anderen zal ik het maar niet hebben. Op een gegeven moment heb ik er dus ook voor gekozen om het niet meer te horen.

Toen we na afloop samen nog even iets dronken en het hele spul bij elkaar stond heb ik gewacht tot er een korte stilte viel in het gesprek en heb toen rustig een soort koekje van eigen deeg uitgedeeld. Ik zei: nou, we hebben dus tòch vooruitgang geboekt. Toen we begonnen deugde “die Drent” niet. Drenten waren allemaal rotzakken. Nu deugt de hond wel, maar moest’ie een andere baas hebben. (Was één van de aardige opmerkingen die hij in mijn richting plaatste.)
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de man het ons nooit vergeven heeft dat wij hem in zijn ogen een keer voor gek gezet hebben.
Voor het hoe, zie https://beatielenburg.wordpress.com/2011 … at-anders/

In mijn eerste boosheid dacht ik, ik stop er hier mee. Toen het een beetje was afgezakt dacht ik: hij viel maar 1x in. Ik wacht nog even de volgende keer af, als G. ons weer traint. Dat wordt dan dus over 2 weken, want volgende week heb ik m’n eigen auto niet (schadeherstel) en met een leenauto ga ik niet de bush-bush in. Met G. kunnen Diesel en ik veel beter overweg. Hopelijk ben ik dan niet te onzeker geworden,  want dat voelt Diesel natuurlijk direkt aan. Die zelfverzekerdheid is iets waar ik aan moet werken. Op een training dan, want thuis en in het bos gaat dat stukken beter. Maar dat hoor ik van iedereen, dus dat zegt niks.

O ja, nog een commentaar dat ik kreeg: je kunt dan wel een goeie band hebben met je hond, maar daar schiet je niks mee op als hij niet voor je werkt. Je moet veel fanatieker zijn. clip_image004

Posted 3 april 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with ,

2 responses to “Jachttraining 3-4-12

Subscribe to comments with RSS.

  1. bea ik kreeg te horen, je hebt een leuke hond….

    en jij bent lief. nou dat was ook geen compliment zeg maar….

    maar altijd balen zo’n les. maar ik vind knap dat je er wat van gezegd hebt!

  2. nu Bea
    die trainer is geen knip voor de neus waard
    kan je dat niet ergens melden , opdat hem zijn vergunning ofzo wordt afgenomen
    succ6 er mee

Geef een reactie

