Eigenlijk ……..   3 comments

Ja, eigenlijk ………. had ik afgelopen zaterdag nog even een stukje willen schrijven over de apporteertraining van de Vereniging, die ditmaal aan het Roggebotzand bij Dronten was, maar het is er niet meer van gekomen. Nu dan maar even kort.

Het Roggebotzand vind ik een prachtig gebied en fijn om te trainen. En ik was wel tevreden over de prestaties van Diesel. Tijdens de wandeling van de parkeerplaats naar de plek waar we gingen trainen, moest hij in het begin weer even flink trekken, want er was veel interessants en die bazin van hem liep niet zo snel met dat gekwetste pootje van haar.  Maar gaandeweg kreeg ik zijn aandacht wel meer bij mij.

Eerst hebben we op een veldje het volgen nog even geoefend. Dat ging toen wel redelijk.

Daarna een dubbele markeer (apport) op ongeveer 30 m. Hij haalde keurig de eerste dummy. Heb hem opnieuw ingezet en ook de tweede dummy kwam binnen.

Toen iedereen in linie gaan staan en om de beurt slalommend om de anderen volgen. Ging met behulp van af en toe een “kijk” en zachtjes tegen hem praten goed.

Ik had m’n krukje maar weer meegenomen en dat was niet alleen handig om tussen de bedrijven door even het gewicht van m’n enkel te halen, maar bleek ook goed uit te komen voor het vast/los oefenen.

Het waterwerk ging ook weer goed. De anderen gingen overzwemmen met de vj aan de overkant die de hond riep en daarna overzwemmen met dummy uit diep water apporteren. Voor mij met die – daar heb je het weer – pijnlijke, ingetape-te enkel was het heel fijn dat ik Diesel gewoon over kon sturen en dat hij daarna dan weer, met dummy, terug kwam zwemmen. Scheelde me een hoop geloop. De eerste keer draalde Diesel trouwens wel bij het te water gaan en over zwemmen. Volgens mij kwam dat doordat hij de lekkere boterham van trainer Wim wel heel erg aanlokkelijk vond. Die stond nl. met z’n lieslaarzen aan aan de kant in het water om waar nodig de hondjes te helpen en  Diesel draaide aldoor om hem heen. Maar Wim dacht niet dat dat de reden was. Wat hij precies zei dat het volgens hem wèl was is me even ontschoten, maar ik heb wèl onthouden dat hij zei dat hij daarom mensen bij de KNJV-proeven ook altijd aanraadt om de hond eerst even nat te laten worden. Enfin, toen de boterham op was zwom Diesel dus naar de overkant en haalde daar de dummy en de tweede keer, toen Wim niet meer in het water stond ging hij zonder mankeren direct naar de overkant en terug (ook weer mèt dummy).

Verloren zoek ging ook goed. Met gepaste trots kan ik hier vertellen dat Wim, na de eerste van de twee keren tegen ons zei: “goed gewerkt.” Volgens mij hebben sommige andere trainers die ik ken geen idéé van hoe stimulerend dat werkt voor een vj: niet alleen zeggen als iets niet goed is, maar dan ook aangeven hoe het dan wel moet of (beter) kan en ook zeggen als het wèl goed gaat.

Down liggen uit zicht ging redelijk. Dat deed ik samen met Willeke en haar Wieske, die dat nog niet zo goed kan. Dus is Willeke maar even uit zicht geweest (15 tellen volgens haarzelf) en Wieske bleef keurig op haar plaats. Diesel lag bovenaan de heuvel en Wieske een stuk verder naar beneden. Ik moest nog een aardig stukje lopen om door Diesel niet meer gezien te kunnen worden en toen Willeke naar Wieske ging riep ze: Diesel zit. (Vandaar dat “redelijk”.) Dus ik weer terug naar onderaan de heuvel en geroepen “down”. Meneer ging meteen weer liggen en ik ging weer uit zicht. Hij is toen keurig blijven liggen totdat ik hem weer op kwam halen.

We hebben weer een hele plezierige training gehad.

 

En dan vandaag. Vanochtend heb ik dus m’n autootje weggebracht voor schadeherstel en ik heb een leenautootje meegekregen. Aangezien ik er niet over pieker om met de hond in een leenautootje de bush-bush in te gaan voor onze dagelijkse broodnodige portie beweging in bos en/of veld, was ik harstikke blij dat Hermien aanbood om me te komen halen. Izzy ruikt nog te lekker in de nadagen van haar loopsheid, dus alleen Lola zat achterin en zo was er precies genoeg ruimte voor haar en Diesel. We hadden dichtbij mijn huis afgesproken en degene die op de hoek van onze straat woont heeft achter het raam van haar woonkamer hartelijk staan lachen om de kofferbakdans die de beide honden opvoerden alvorens we het zover hadden dat ze beide rustig achterin zaten. Diesel krijg je niet zomaar in een vreemde auto (bovendien in een veel kleinere ruimte dan hij gewend is en dan ook nog met z’n tweeën) en als hij eenmaal zat sprong Lola er weer uit en vice versa. Maar het is gelukt en onderweg ging het heel goed. Lola likte Diesel om de bek en ze bleven beide verder heel rustig zitten.

Voor morgen afgesproken het weer zo te doen. Hermien bedankt! Je bent een bovenste beste.

Posted 10 april 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent, Varia

Tagged with ,

3 responses to “Eigenlijk ……..

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi dat het weer gelukt is ondanks de last van je enkel, en natuurlijk heel erg fijn dat je aan Hermien zo’n steun hebt. Diesel heeft het toch maar weer goed gedaan Bea!

  2. Dat was wel weer een druk programma,maar daar draait Diesel zijn poot niet voor om hoor. Je hebt zo wel plezier van je krukje, dat was een slimme zet van je om die aan te schaffen.

  3. ja leuk om een bemoedigend woord te horen als het goed gaat
    en tips van hoe of wat als het wat minder gaat ,hebben zo wel het baasje als d hond wat aan ,geeft beiden nog meer plezier in wat ze doen
    maar met je pootje wil het nog niet goed komen is het wel ,maar je hebt goede vrienden die je helpen dat is een goede zaak
    ook hier zon en regen en fris hoor op de fiets
    maar al in al een goede dag
    geniet er van

Geef een reactie

