Jachttraining 17-4-12   8 comments

Vorige week was de JT in Eibergen. Wij zijn er toen niet geweest, omdat ik zoals jullie weten mijn autootje niet had.

Gisteravond was het in Markvelde. Het was tamelijk druk, want er werden meerdere groepen getraind. We begonnen om half zeven en waren ongeveer tien voor negen klaar.

Er stond een gemeen koude, harde wind en het regende behoorlijk. Met alleen m’n petje op was ik daar niet genoeg tegen gewapend, dus de capuchon ging ook op. M’n handen zijn er bijna afgevallen en ook al zit ik nu te verhippen van de pijn in m’n enkel, we hebben heerlijk getraind dit keer.

Er werd begonnen met houden van de aangewezen plaats. Met 1 corrigerende kreet van mij, toen het teefje waarmee hij samen down lag aan de wandel ging en hij ging zitten, heeft Diesel 10 volle minuten gelegen! En daar is geen minuut van verzonnen! Alle aandacht ging nl. naar andere honden die om de beurt een verloren zoek moesten doen en dat ging hier en daar niet geweldig. Dus voordat de aflossing voor de afgelegde honden kwam duurde het nogal lang. Na die tien minuten vond ik het welletjes en heb er even iets van gezegd.

Toen wij aan de beurt waren voor de verloren zoek heeft Diesel vlot en netjes een dubbel apport uit dichte dekking afgewerkt. Het eerste apport lag hoog – hij moest bijna in een boom klimmen – en het tweede lag laag. Hij heeft ze zelfs zittend aangeboden.

Daarna het bekende 8-tje met een kleine variatie: niet met paaltjes, maar om mede-cursisten en hun honden heen. Ik kon het zelf haast niet geloven, maar dat ging nu ineens ook goed. Zowel aangelijnd als los. En aansluitend vooruit sturen en terugkomen op bevel. Heb 1x extra “vooruit” moeten roepen toen hij dreigde af te wijken richting sloot met héle interessante mogelijkheden en toen hij op zo’n 30-40 m was heb ik hem ingefloten, omdat ik voelde dat hij aan de grens van bereikbaarheid door mij was gekomen. Dat ging ook goed. De trainer was natuurlijk precies toen wij aan de beurt waren weggelopen, maar van m’n medecursisten kreeg ik te horen: zo-o, hij heeft er zin in vanavond! Dat is voor hun doen een groot compliment. :mrgreen:

Toen over de kop sturen. Zo’n 60 m met de hond aangelijnd lopen. Duidelijk zichtbaar voor de hond eend in de wind gooien. Samen 30 m terug lopen. Hond in zit. Touw los. Zelf 30 m doorlopen. Hond even rustig laten zitten wachten en dan “vooruit” en de hond draait zich om, haalt de eend en brengt hem voor. Ging ook goed.

Als volgende apport over water. Diesel vanavond moeilijk het water in. Nou ging de kant ook steil naar beneden. Je kon niet eens van een talud spreken, maar toch. Maar toen hij er eenmaal in ging, ging hij ook als een speer. Aan de overkant moest hij na de steile kant opgeklommen te zijn een stukje gras oversteken, dan een dijkje op en uit het daarachter liggende bos het apport ophalen. Ging ook weer goed.

Daarna terug naar waar we de honden over de kop gestuurd hadden. In eerste instantie leek het dat we hetzelfde nog een keer moesten doen, maar nee, het werd iets moeilijker gemaakt. Met aangelijnde hond 30 m. lopen. Hond in zit. Touw af. Hond blijft zitten, zelf doorlopen en op zo’n 30 m. afstand eend tegen de wind in gooien. Teruglopen en langs de hond heen 30 m doorlopen. Als het goed is draait de hond dan en zit weer in de richting waarheen jij bent doorgelopen. Hier maakte ik een fout. Ik wilde Diesel andersom laten gaan zitten, terwijl ik gewoon door had moeten lopen. Diesel raakte even in de war en wilde met mij meelopen. Ook weer mijn fout, want ik stapte weg met het linker been i.p.v. het rechter. Heb hem met een brokje in de hand naast mijn been een cirkel laten draaien gevolgd door een zit en blijf waarna ik ben doorgelopen. Heb zoals de trainer vroeg gewacht met het commando vooruit en hij bleef hartstikke rustig zitten. Toen het commando dan kwam is hij de eend gaan halen en heeft die keurig bij mij voor gebracht.

De oefeningen worden leuker. En ik ben hartstikke trots op mijn Dieseltje, want hij heeft het heel goed gedaan. springen-3

Posted 18 april 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with ,

8 responses to “Jachttraining 17-4-12

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik begrijp wel dat je trots bent, hoor.🙂

  2. ik zit het gewoon met verbazing te lezen
    knap hoor van diesel en natuurlijk ook van jou , het is te hopen dat het snel beter gaat met de knie kan je zelf ook nog meer genieten van die kanppe hond
    ik wens je een fijne dag

  3. weet je Bea
    ik neem het weer zo het komt
    kijk we kunnen het toch niet veranderen
    en ach elk weer type heeft zijn charme
    toch !

  4. Dat was ondanks de kou en je enkel toch weer een mooi gebeuren Bea, je kunt met recht trots zijn op Diesel!

  5. Met recht mag je trots zijn op je Diesel Bea🙂 Maar zo te lezen vergt het veel van je krachten, kijk je een beetje uit ?

  6. Grappig om te lezen, ik probeer me er al lezend een beeld bij te vormen.
    De term over de kop sturen, zegt me even niets, misschien wil je me dat nog een keer uitleggen.
    Jullie hebben het samen heel goed gedaan.
    Ik lees wel dat je als baasje net zo goed kunt maken als de hond.

    Jetskefotografie
    • Ik zal het proberen Jetske. Over de kop sturen gaat als volgt.
      Je loopt dus zoals ik hierboven schreef met de hond aangelijnd in een rechte lijn naar voren. Je draait je om en gooit duidelijk zichtbaar voor de hond een dummy of in dit geval een eend in de wind. Dan loop je met nog steeds aangelijnde hond de helft van de afgelegde afstand terug. Je laat de hond gaan zitten en doet hem het jachtlijntje af. De hond moet blijven zitten en zelf loop je de resterende afstand door. Dus terug naar het punt waar dit hele verhaal begon. Dan draai je je om. De hond zit dan dus op afstand voor je met het gezicht naar je toe. Dan geef je met de stem het commando “vooruit”, terwijl je gelijkertijd met de linkervoet een stap naar voren doet en de armen omhoog en naar voren doet, met de handpalmen naar de hond gekeerd. De hond moet dan omdraaien en in dezelfde lijn van je af rennen om het apport op te halen, dat hij dan vervolgens aan jou komt afgeven.
      Is het zo misschien iets duidelijker?

  7. Helemaal duidelijk. Dank je wel🙂

    Jetskefotografie

Geef een reactie

