Goed nieuws voor kalende en grijzende mensen?   7 comments

Japanse wetenschappers hebben op een kale muis levend mensenhaar laten groeien met behulp van haarstamcellen die ze onder de huid van de muis transplanteerden.

Ook slaagde het onderzoeksteam erin om haar in de gewenste kleur te maken, door een bepaald type stamcellen in het mengsel op te nemen. Bovendien zijn de haren blijvend. Ze zijn vergroeid met de huid, dus als ze worden uitgetrokken, groeien ze weer terug.

De wetenschappers waren aanvankelijk ‘simpel’ begonnen met stamcellen van andere volwassen muizen. Die gebruikten ze om weefsel te maken dat ze onder de huid van een kale muis transplanteerden.

Binnen drie weken groeide er haar uit het haarzakje. Met de techniek lieten ze ook snorharen groeien.

video

Binnen drie jaar hopen de wetenschappers de techniek op mannen te kunnen testen. Binnen tien jaar zou de behandeling klaar moeten zijn voor algemeen gebruik.

Het is nog niet duidelijk hoe natuurlijk het haar eruit gaat zien, hoe lang de behandeling duurt en hoe veilig het is. Ook zal de kuur niet goedkoop zijn. Naar verwachting gaat de stamcelbehandeling duizenden euro’s kosten.

 

Ik weet het nog zo net niet. Wat vinden jullie er van?

Posted 21 april 2012 by Cybermum Netherlands in Nieuws, politiek, wetenschap, Varia

Tagged with

7 responses to “Goed nieuws voor kalende en grijzende mensen?

Subscribe to comments with RSS.

  1. ja of het trekt muizen aan haha
    nu ik ben tevreden met mijn koppie haar nog hoor
    fijne avond

  2. Ik zie liever dat die wetenschappers hun energie steken in het genezen van bijvoorbeeld kanker of diabetes om maar wat te noemen😦

  3. Ik ben helemaal eens met Henk hier, maar helaas money makes the world go round en uiterlijkheid lijkt te overwinnen op vele gebieden.
    Straks is bijna niemand meer echt qua uiterlijk.
    Trouwens Ik zelf vind grijze mannen ook aantrekkelijk zoals velen, volgens mij zit het in de cultuur, mensen mogen niet meer oud uitzien
    dus er wordt van alles aan gedaan om jong uit te blijven zien.
    Hele fijne weekeind Bea, groetjes Txx

  4. en kalende mannen hoor, zijn ook best aantrekkelijk wilde Ik nog toevoegen,,..want daar ging het ook om🙂

  5. Misschien een oplossing voor mijn schoonbroer, die zou op zijn kale schedel misschien wel blij zijn met een muizenvachtje, dat kan toch nooit lelijk zijn en naar de kapper moet je er ook niet mee. Van het begin af een muizengrijze haarbos ….

  6. Kalende mannen vind ik wel leuk. Maar vrouwen die hun haar verliezen is echt erg. We zullen het meemaken. Mooie ontwikkeling.

  7. Ik ben het wel met Henk eens.
    Maar dit behoort duidelijk tot een ander soort onderzoek, een behandeling die in ieder geval niet in het “ziekenfondspakket” zit. En deze mooimakerij is weggelegd voor mensen die wat ruimer in de slappe was zitten. Al schrijvend bedenk ik me ineens dat je over twintig jaar aan iemands wel of niet kale hoofd kunt zien of die rijk of arm is….

    Jetskefotografie

Geef een reactie

