Kunst en waarde(n)   6 comments

Heb je het ook gelezen? Eén van de 4 door Edvard Munch (1863-1944) gemaakte versies van De Schreeuw is verkocht. Voor het recordbedrag van 119,9 miljoen dollar (ruim 91 miljoen euro). Volgens de berichten bleven zeven volhardende bieders de prijs opdrijven, totdat na 12 minuten de hamer viel in veilinghuis Sotheby’s. Een anonieme bieder die telefonisch meedeed aan de veiling heeft het doek gekocht.

Op de lijst van het geveilde schilderij beschreef Munch hoe hij zijn inspiratie opdeed. ”Ik liep met twee vrienden over de weg. De zon ging onder – de lucht kleurde bloedrood en ik voelde een zweem van melancholie – Ik stond stil, doodmoe – over de blauwzwarte fjord en stad hingen bloed en tongen van vuur. Mijn vrienden liepen door, ik bleef achter – rillend van angst – Ik voelde de grote Schreeuw in de Natuur.” Het is niet onmogelijk dat dit heeft bijgedragen aan de exhorbitante oopbrengst van het schilderij. Maar ik kan mij niet onttrekken aan de indruk dat in het onderhavige geval hebzucht een flinke deun heeft meegeblazen.

Je kunt overal in de media nadere informatie over dit onderwerp vinden. Dat ga ik dus niet allemaal braaf overpennen.  Vooropgesteld dat ik van kunst hou, vraag ik mij nu toch het volgende af.

Wat is de waarde van kunst – Is die bijvoorbeeld uit te drukken in hoeveelheden geld waar je hele volksstammen kansarme, hongerende, op de vlucht zijnde, noem maar op, mensen op z’n minst van te eten zou kunnen geven.

Laat me eens weten hoe jij hierover denkt. Daar ben ik serieus in geïnteresseerd.

6 responses to “Kunst en waarde(n)

Subscribe to comments with RSS.

  1. waanzin ten top

  2. Soms kan ik werkelijk niet begrijpen, wat de zogenaamde kunstkenners in dit soort kunst zien hoor, maar ik ben dan ook een cultuurbarbaar. In de derde klas van de lagere school, heb ik tijdens de tekenles ook iets dergelijks gemaakt, ik kreeg er een 4 voor…..snap je dat nu?

  3. Kunst is wat de gek er voor overheeft Bea.
    Als mijn kleindochter over een paar jaar dergelijk kladje voor opa heeft gemaakt gaat het hier een paar weken aan de muur en daarna verdwijnt het ongemerkt bij het oud papier 🙂

  4. Wat een ellende was die storing van WP Bea, niet alleen dat ik de “reader” niet kreeg maar nu blijkt het ook nog dat er namen uit de lijst zijn verdwenen, volgens mij had ik ze er allemaal weer in maar ik zag jou niet dus even gekeken, wel weg! Direct er weer bijgezet zodat ik je updates weer krijg. Wat voor de een kunst is is voor de ander kitsch, maar in dit geval geloof ik dat er een heel rijke mijnheer/mevrouw dit schilderij heeft gekocht als geldbelegging, zelf vind ik het helemaal niet mooi en Munch heeft de laatste jaren van zijn leven heel veel van deze “schreeuwen” geschilderd en getekend, ook dit is een tekening. De brave man was aan het eind van zijn leven totaal gestoord en het zou mij niet verwonderen als het een zelfportret is. Het bedrag dat ervoor is betaald is waanzinnig hoog!

  5. “Het is waard wat de gek er wilt voor geven” gaat het spreekwoord. Vele dingen die als “kunst” worden aangeduid, zijn dit geenszins. Vele van die dingen kan ik zelf ook, zeg ik altijd. Vaak is het wel decoratief, maar om iets kunst te noemen. Een Rubens of een Van Eyck, dat is kunst !! Of een beeld van Michelangelo of Rodin. Maar wat men er voor over heeft om dat in zijn bezit te krijgen. Mensen die zo rijk zijn betalen dit alsof ze een nieuwe auto kopen. Ze zullen misschien ook wel eens aan liefdadigheid doen voor een groot bedrag. Maar het zijn de regeringen die ervoor moeten zorgen dat hun volk het goed heeft. Injecties van enkele superrijken zijn immers slechts druppeltjes op een hete plaat. Een schooltje hier, een ziekenhuis daar, in ’t beste geval, dat binnen de kortste keren in verval geraakt, een paar straten met riolering, een blokje huizen, maar de kern van het probleem wordt niet aangepakt. Dat er dan iemand voor zo’n bedrag een schilderij koopt is een fait divers.

  6. Als Belle, Hera of Heros in een vlaag van waanzin het behang hebben stuk gekrabt, dan is dit nog te lelijk om over de beschadigde plek te hangen. Je moet zelf gestoord zijn om dit acceptabel te noemen.

Geef een reactie

