Apporteertraining   7 comments

Vandaag al weer de derde apporteertraining van de vereniging en zoals ik gisteren al schreef ook weer in Dronten.

Aangekomen op de parkeerplaats ben ik eerst maar eens Diesel nog een keer gaan uitlaten. Na een klein stukje gelopen te hebben kwam er iemand uit een andere groep met zijn hond (een teefje) achter ons aan en stelde voor dat we de honden even los zouden laten, zodat ze vast wat energie kwijt konden. Dat vond ik een hele goeie en dat hebben we dus gedaan. Het was een genot om te zien hoe ze zich vermaakten. Even lekker rennen, even de behoefte doen, weer even lekker rennen en in een slootje om wat water te drinken. Toen hebben we ze weer aangelijnd en zijn teruggelopen naar de parkeerplaats. Totdat onze groep op pad ging heb ik Diesel maar weer even in de auto gezet. Zo had ik de handen vrij om leden van ons groepje en andere bekenden te begroeten.

Daarna zijn we op pad gegaan naar een soort grote kom in het terrein met lekker gras en hebben daar om te beginnen wat aandachtsoefeningen gedaan. Toen zijn we een stuk verderop gegaan en hebben we een hele serie leuke oefeningen gedaan.

Trainer Wim had een rol van dat vrij grove groene gaas meegenomen, dat ik ook wel in de tuin gebruik, om bijvoorbeeld de blauwe regen tegen de gevel langs te laten groeien. Daar maakte hij een ronde omheining mee en Ria gooide daar dan een dummy in, die de honden moesten apporteren. Dat was even wennen maar ze leerden snel. Ik mocht van Wim niet “hoog”roepen, want hij wilde dat de honden eigen initiatief toonden. Nou, dat eigen initiatief heeft hij gezien en ik heb menigeen horen lachen, want de eerste keer was Diesel zo slim om de dummy onder het hek vandaan te halen. Hij kon er net bij. :lol:
De tweede keer sprong hij over het gaas, pakte de dummy op, sprong er weer over en kwam bij mij terug om hem af te geven.

Daarna een verloren zoek. Dat ging hartstikke goed. En toen een verloren zoek waarbij de dummy niet op de grond lag maar zo’n 50-60 cm hoog. Wim had drie stokken bij elkaar gebonden als een wigwam zal ik maar even zeggen en daar bovenin een vachtdummy gelegd. Dat was voor Diesel geen enkel probleem en ging ook prima.

We hebben ook nog een oefening gedaan met over de kop sturen, maar dan op een andere manier als die welke ik vorige keren wel eens heb beschreven. Dit schijnt een oefening te zijn die uit Amerika is komen overwaaien. Het wordt meen ik de baseball-oefening genoemd. Er wordt een stapeltje dummy’s neergelegd. Een eindje daarvandaan zet je de hond neer en moet (omdat dit de eerste keer was) de lijn voor hem vasthouden, zodat hij niet kan inspringen. Je gooit zelf een dummy over de kop van de hond bij de dummy’s die er al liggen. Hij moet dus blijven zitten. Dan wacht je tot hij je aankijkt en moet je hem met een armgebaar vooruit sturen. Als de hond (van jouzelf uit gezien) naar links kijkt als je de dummy gooit doe je dat met links en kijkt hij naar rechts, dan doe je dat met rechts. Als de hond vertrokken is ga je zelf naar de plaats van waaruit hij dat deed en neemt daar de dummy van hem aan.

Tussendoor hebben we even een koffiepauze gehouden, waarbij ik Diesel aan een boompje heb vastgelegd. Wel zo rustig voor zowel hem als voor mij.

We hebben deze keer geen waterwerk gedaan, maar toen wij op de terugweg naar de parkeerplaats met Tosca en haar baasjes opliepen en beide honden weer even lekker los konden, kwamen we langs het water en daar gingen ze meteen even een stukje in. Ik had een Dokken-eend in m’n dummytas en heb die toen in het water gegooid voor Diesel om te apporteren. Tosca vond dat wel leuk en ging er ook achteraan, tenminste, totdat ze er met haar buik in stond. Van haar baasjes hoorde ik dat zij nog niet zwemt. We hebben het gewoon nog een paar maal gedaan en ze ging zo spelenderwijs steeds iets verder het water in. Op een gegeven moment stond Diesel gebiologeerd te kijken naar een gans, die verderop in het water zwom en dacht ik: nu gaat ze hem wel halen, maar helaas Diesel had het in de gaten en net voordat ze misschien wel zou hebben kunnen gaan zwemmen om die nep-eend te pakken was hij haar voor en griste hem voor haar neus weg. Toen zijn we er mee gestopt en zijn doorgelopen naar de parkeerplaats. Daar heb ik Diesel maar weer in de auto gedaan en heb ik onder het genot van een paar lekkere bruine boterhammen met kaas en een paar koppen koffie nog nog even gezellig gekletst met een aantal mensen.

Posted 5 mei 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with ,

7 responses to “Apporteertraining

Subscribe to comments with RSS.

  1. Diesel heeft naast alles wat hij goed deed weer een geweldig fijne dag gehad en daardoor jij ook natuurlijk, weer een leuke beschrijving van alle wederwaardigheden en altijd leuk dat er veel mensen zijn waar je dan een praatje mee kunt maken! Nog een heel fijne zondag Bea.

  2. Zo te lezen was het weer een leerzame dag voor baasje en hond.
    Vandaag met 20 fotografen op pad geweest, was ook leerzaam🙂

  3. nou ik denk dat de hond het wel al weet
    die leerd snel
    nu het samen werken tot in de ….. uitwerken’
    suc6
    trstn

  4. Jullie hebben een leuke dag vol plezier gehad…heeeeeeeeeeeeerlijk, best wel pittig zo een dag.
    Ga zo naar de bloemen markt, nog wat kopen voor de tuin🙂
    Fijne zondag Bea
    Txxxxx

  5. Zo te lezen, is het weer een geslaagde dag geweest Bea, en dan even met een groepje nakletsen, is ook hartstikke gezellig lijkt mij.

Geef een reactie

