Perplex   4 comments

Kijk, luister en huiver!

Sinds kort bestaat er een implantaat in de hersenen,  de BrainGate, waarmee een verlamde vrouw een robotarm kan besturen. Deze  vrouw raakte 15 jaar geleden de controle over haar ledematen kwijt na een beroerte, maar kan nu met haar gedachten een robotarm besturen. De chip zet hersensignalen om naar mechanische beweging.

“In het begin moest ik hard concentreren op de spieren die ik zou gebruiken om bepaalde functies uit te voeren”, legt ze zelf uit.  BrainGate voelde natuurlijk aan en was comfortabel.”

Dankzij de technologie kan de vrouw zonder hulp van anderen een slok koffie nemen. Zij en andere patiënten leren in een serie oefeningen om de robotarm te besturen, door bijvoorbeeld rubberen balletjes in de hand te nemen en te bewegen.

Op 16 mei jl.  berichtte “The Guardian” hierover  als volgt.

Hoe het jullie vergaat weet ik niet, maar ik was perplex toen ik hierover las en deze video zag.

4 responses to “Perplex

Subscribe to comments with RSS.

  1. nu ik was denk net zo perplex als jij
    alleen al het gezicht van die mevrouw na het slokje koffie
    geweldig
    fijne dag

  2. Ik heb het al eens verkondigd Bea …… ooit doen robots een greep naar de macht en zulllen zij de mens aan haar wil onderwerpen😦

  3. Voor een deel ga ik mee met Henk en al is die vrouw dan heel even gelukkig omdat ze na 15 jaar een slokje drinken kan nemen, ze heeft dus al 15 jaar geen echt leven geleefd en ik vraag me af of dit allemaal niet te ver gaat. Interessant om te lezen en te zien maar ik moet er even niet aan denken.

  4. Ja Bea de robotwereld gaat rap vooruit. De techniek staat voor niets en dit is weer zo’n voorbeeld .Nu is ’t nog alleen maar een slokje drinken bij deze vrouw, dat is het begin van veel en veel meer! Ook in de wetenschap om een beter leven voor autistisch en dove kindjes te scheppen, zijn ze al heel ver in robotland. Ergens moeten ze beginnen, al is ’t maar bij een slokje drinken, je zult zien hoe snel er meer bereikt wordt. Blij dat ik en mijn kleine gezinnetje gezond zijn en niet afhankelijk van robots, maar toch………. Volg deze vooruitgang maar al te graag. Merci voor dit blog, had dit verhaal nog niet gelezen!

Geef een reactie

