Jachttraining 22-5-12   3 comments

Deze training zijn we dus, zoals ik vorige week al schreef,  uitgeweken naar Buurse. Die man heeft daar werkelijk een prachtig stuk grond.

Na aankomst hebben we de honden eerst even lekker los rond laten lopen na die lange, warme zit in de auto (we moesten ook nogal lang wachten voordat we compleet waren) en toen zijn we begonnen met “het 8-je”. Het kostte Diesel even wat moeite om zich te concentreren, maar toen ging het ook heel goed.

Daarna vooruit sturen, waarbij trainer G. als lokvogel fungeerde ::wink: op zo’n 60 m afstand. Dat ging als een zonnetje. Daarna nòg een keer, maar dan zonder onze lokvogel. En toen vond Diesel dat hij nodig eerst even een duik in het water moest nemen voordat hij weer zo hard kon rennen. Het was echt even er in en bij mijn eerste roep ook gelijk weer er uit en vooruit. Naam roepen en fluiten en hup, daar kwam hij weer aan om netjes voor me te gaan zitten.

Ik ben de juiste volgorde even kwijt, maar dat maakt niet uit. Volgens mij hebben we hierna apport uit water gedaan. Niet uit de beek, maar uit één van de kikkerpoelen. Deze:

De echtgenote van een van de vj’s was op deze foto kikkervisjes aan het vangen met haar kleindochters.

Heer Diesel haalde keurig het apport, maar wilde eenmaal uit het water even zijn poot optillen. Dat kon ik niet waarderen, dus een brul en toen wist hij het weer. En nèt toen ik mij bukte om de dummy aan te pakken, moest hij tòch nog weer even schudden, grrrr. Ook al was het wel even een lekkere opfrisser, het is natuurlijk niet de bedoeling.

Vervolgens hebben we nog een kort apport over land gedaan met konijn en een markeer met eend. Diesel had wat moeite om het konijn af te geven. Hij zat keurig voor me, met het konijn in de vang, maar het ook loslaten duurde even.

Met de eend heb ik hem later nog een flink eind met me mee laten lopen, over het bruggetje en weer terug naar het beginpunt, waar hij hem toen keurig voor zittend heeft afgegeven. Dat was ook een mooie oefening.

Een paar honden moesten wat dingen overdoen omdat het echt niet goed ging en op een gegeven moment kwam er ook nog een stel wielrenners het veld op fietsen. Absoluut niet de bedoeling.  J. heeft ze er dus ook even op gewezen dat het privéterrein is en toen eentje heel brutaal vroeg van wie die grond dan wel was (van hèm dus) heeft hij ze nogal bars gesommeerd te vertrekken.   Ze reden ook gewoon door het gras en tussen de honden en ons door.

Al met al is de tijd omgevlogen. Bij de  nazit hebben we de honden lekker in het gras laten liggen, terwijl de baasjes onder gezellige kout van een vloeibare versnapering genoten. Dat was een mooie oefening voor ze en ging wat Diesel betreft ook heel goed. Gedurende de hele avond mochten we ook genieten van een prachtig kikkerconcert.🙂

O en ik kreeg het konijn mee om te oefenen, een ander de eend en voor een derde was er ook nog een duif. Nijn ligt hier inmiddels  in de vriezer.

En op de terugweg zag ik vanuit de auto eerst dit

en een eind verder dit

Jammer dat ik geen betere camera had met een goeie zoomlens, maar ik was toch blij dat ik tenminste m’n camcordertje bij me had, waar ik gelukkig ook aardige foto’s mee kan maken.

Posted 22 mei 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with , ,

3 responses to “Jachttraining 22-5-12

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit is zeker een prachtig gebied Bea, daar loop je voor je plezier hoor. Wielrenners zijn soms hondbrutaal, en denken dat de hele wereld voor hun alleen is. Je hebt fraaie foto’s gemaakt hoor, is Diesel niet achter de fazant aangegaan?

  2. Een prachtige omgeving voor mens en dier Bea en het weer is echt heerlijk, Diesel mag van mij zwemmen hoor😉 Er is toch best weer heel veel prima gegaan en dat even uitschudden ach ja het is des honds zullen we maar zeggen. Arm konijn maar die zal wel smaken denk ik en dat er voor Diesel niet meer in zat dan kijken naar de fazant is toch best wel sneu, geef hem maar een lekker stukje konijn dat heeft ie wel weer verdiend!

Geef een reactie

