Jachttraining 5-6-12   3 comments

Waar zal ik eens beginnen. Gisteravond weer getraind bij ’t Grasbroek.

Bij aankomst bij de hoek waar de verharde weg langs het Twente-Rijnkanaal rechtsaf richting ‘t Grasbroek gaat, bleek mij dat men bezig was geweest om precies dat stuk van de verharde weg met teer en gravel o.i.d. te bewerken. Gelukkig kon ik de auto langs de onverharde weg rechtdoor in de berm parkeren. En op die zandweg zijn we dus ook begonnen met trainen, toen de anderen ook waren aangekomen. Dit keer weer met 6 honden.

We hebben ons deze keer geconcentreerd op het apporteren van wild, t.w. konijn en eend. We begonnen met een markeerapport. Dat ging niet bij iedereen wat je noemt geweldig goed. En zelf heb ik de stomme fout gemaakt te veel druk op Diesel te zetten. ::oops: Hij bracht het apport bij me en wilde het afgeven, maar ik wilde dat hij eerst ging zitten. Helemaal fout. Nu zat er een tandje in. Niet in het vlees, maar in de huid zat precies een gaatje van 1 tand. We hebben het allemaal nog een paar keer overgedaan. Eerst met konijn en daarna met eend.

Toen moesten we een stuk over de pas bewerkte verharde weg lopen, de bocht om en oversteken naar het hek met prikkeldraad. (Weet je nog wel van de vorige keer daar.) Diesel kon net in de berm lopen, ik ernaast op de weg. We staken over, ik zet hem neer, touw af, loop richting prikkeldraad en wàt doet meneer? Hij wist het nou wel besloot hij en wachtte niet tot ik over het prikkeldraad kon klimmen, maar vloog er gelijk in vliegende vaart overheen en wilde richting vijver. Jaaaaaa, maar zó zijn wij niet getrouwd! Dus ik commandeer hem terug, hij draait zich om, vliegt wéér het prikkeldraad over en komt netjes aan de voet zitten. Vervolgens hebben wij ons op de correcte manier naar de vijver begeven. Daar was het nodige aan de gang. Het was prachtig weer, dus er waren speedbootjes met waterskiërs erachter, zwemmers (in duikpak). Dat werk. Dat bleek voor ons totaal geen probleem te zijn, behalve dan dat Diesel toen hij de dummy uit het water in de vang had en terug kwam zwemmen naar de kant, tòch eventjes om moest kijken wat er zich daar achter hem allemaal afspeelde. Toen hij z’n kop weer terugdraaide zàg ik dat hij m’n richting even een seconde kwijt was, maar hij corrigeerde zichzelf gelijk, vond de inzetplek terug en terwijl ik een stukje achteruit liep kwam hij met de dummy keurig achter mij aan. Wel moest hij weer nodig even schudden terwijl ik de dummy aanpakte. Maar de tweede keer maakte hij mij echt hartstikke blij. Hij volgde mij weer met de dummy in de vang en …………… gaf die voor het eerst af vóórdat hij ging schudden! :stampen:

Hierna moesten wij voor een verloren zoek de hond inzetten ìn het bos i.p.v. aan de rand ervan. H. stond bij ons en G. net buiten het bos waar hij het apport, een eend, kon zien liggen. Wij moesten de hond met een “vóóruit” en dan “zoek apport” wegsturen, omdat als hij linksaf zou gaan, hij zich ernstig zou kunnen bezeren werd er gezegd. Wat daar was weet ik niet en door een voorval later, waardoor ik nogal van de wap was, ben ik dat ook vergeten te vragen. Diesel zocht, vond en bracht de eend keurig binnen. De trainer zei dat hij het aan zijn eind ook uitstekend had gedaan.

Toen wij stonden te wachten tot de volgende hond klaar was, begon Diesel te trekken en door de manier waarop, wist ik dat hij “een ei moest leggen”. Dus stukje van de andere wachtenden weg zijn boodschap laten doen, zakje, oprapen en vervolgens zijn we teruggelopen naar de weg. Onderweg even gewacht tot de hond die op dat moment bezig was, terug was bij z’n baas om hem niet te storen.

Nadat ik het zakje met inhoud had weggebracht zijn we aan de overkant van de weg blijven staan en hebben daar gewacht tot iedereen klaar was en wat er tóén gebeurde ……… niet te geloven. Ik ben me ròtgeschrokken. jeeks

Er kwam een busje aanrijden, met aan onze kant een raampje vrij ver open. Daar stak de kop van een bulletje uit. Bulletje zat kennelijk los op de passagiersstoel want hij zag ons, wurmde zich (inmiddels al een eindje verder) over het raampje en liet zich pardoes uit de bus vallen. Hij sloeg een aantal malen languit over de kop, bleef even als verdoofd zitten, schudde zich en kwam brommend en wel naar ons toe. Pas toen de hond naar ons onderweg was stond het busje stil en gooide de bestuurder gewoon het portier aan de passagierskant open en riep naar z’n hond. Die natuurlijk níét kwam. Nòg eens en nòg eens en toen kwam de man er eindelijk zelf uit, haalde bulletje vloekend en tierend terug in de bus en reed op dezelfde manier weer door! Ik kan je vertellen, dat dit voorval mij een halve hartstilstand heeft bezorgd.

Tijdens de nazit ben ik bekomen van de schrik en hebben onze brave hondjes bijna 3 kwartier keurig down gelegen. Diesel zelfs exact op de plek waar ik hem had neergelegd. Helaas bleek mij ondertussen dat ik een hele kluit teer met gras en steentjes aan de zool van m’n rechterlaars had zitten, dus ik ben een stok gaan zoeken en heb een deel van de gezelligheid moeten missen om een eind verderop met die stok die gelukkig nog niet uitgeharde troep van m’n zool te pulken.

Ach ja, neem een jachthond, dan beleef je nog eens wat. ::D

Posted 6 juni 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with ,

3 responses to “Jachttraining 5-6-12

Subscribe to comments with RSS.

  1. Weer leuk om je belevenissen te lezen Bea, dat ene tandje in een dummy daar kan ik dan weer niet bij dat dat erg is, maar ja jullie weten dat beter dan ik. Mooi dat Diesel zich niet eerst ging schudden maar de prooi eerst aan jou gaf, dat over het prikkeldraad springen zou ik vreselijk eng vinden brrrr. Geen wonder dat jullie zo zijn geschrokken, de baas van het bulletje kan heel wat van jullie leren en gelukkig is het goed afgelopen, je laars zal wel schoon zijn inmiddels maar zoiets moet je niet hebben als het net gezellig is. Overigens hoef je niet persé een jachthond te nemen om wat te beleven, alle honden houden je wel in beweging😉

  2. ik denk dat Diesel klaar is voor een echte jacht
    zo komende winter met geweer in een kist , zeg op de waard van Piaam , ganzen en eenden schiet
    ik kan je zeggen , kleed je goed en stap niet zomaar uit de kist , zelfs met lieslaarsen aan
    nat koud elendig

  3. Dat zijn weer heel wat belevenissen Bea. De eigenaar van Bulletje, was nu bepaald een vriendelijk heerschap, en zeker geen echte dierenvriend.

Geef een reactie

