Jachttraining 12-6-12   4 comments

Eigenlijk zouden we deze keer weer aan de Zandvanger trainen, maar dat kon om één of andere reden niet en dus zijn we weer naar Buurse uitgeweken, naar het terrein waar we op 22 mei ook getraind hebben.

Terwijl één van de anderen een telefoontje kreeg dat vj S. later kwam omdat hij verkeerd was gereden, gooide G. de dummy die hij met de handheld dummylauncher gebruikt, naar Diesel. Die pakte hem direct op en we liepen er een stuk mee.

Daarna liepen we allemaal min of meer in linie naar hélemaal achteraan het veld, waar we een smal zandpaadje overstaken (om vervolgens aan te komen bij water. Onderweg werd  af en toe die dummy gegooid, die de honden dan om de beurt mocht ophalen, om dan weer mee te lopen met de rest, die ondertussen gewoon doorliep.

Daar werd de dummy met die launcher vèr over het water in een weiland geschoten. Hond over water stukje gras, steile dijk op en bovenaan onder draad door (schrikdraad?- ik zag er van die witte dingen bij sommige paaltjes aan zitten), dummy opzoeken en zelfde weg terug. Nadat iedereen geweest was nòg een keer. De eerste keer was Diesel aan de overkant even de kluts kwijt: op mijn “vóóruit, zoek apport” liep hij een paar keer heen en weer. Toen heb ik weer iets nieuws geleerd.  G. riep ineens “óver zoek apport” en toen zàg je het kwartje vallen: Diesel vloog onmiddellijk de dijk op en onder het draad door om de dummy op te halen. Toen wij voor de tweede keer aan de beurt waren ging het gelijk goed. Hij aarzelde op de terugweg aan de waterkant even, maar  met een beetje stemhulp van mij kwam hij vlot terug. Ik heb de dummy toen staande aangenomen, waarna hij schudde en zich weer liet aanlijnen. Commentaar G.: een 10 voor de voorjager.

Hierna zijn we weer een stuk teruggelopen en hebben ongeveer ter hoogte van de kikkerpoel een apport uit dichte dekking gedaan. Met dicht in de rug een soort van hoog rond zwembad en links een composthoop hebben we de honden net voor het bos ingezet. De eerste keer ging Diesel goed op weg, maar kwam te ver achter het apport uit en liep langs het bos terug. De volgende hond deed hetzelfde, maar toen maakte H. een geluid en ging de hond daar op af.  Bij de volgende honden ook. De tweede keer ging Diesel er (weer zonder geluid van de helper) feilloos op af en gaf het apport (een eend) netjes aan me af.

Daarna ging het richting brug voor een markeerapport met schot langs de beek. Diesel bracht het konijn netjes binnen. Natuurlijk heb ik hem geprezen, maar G. haalde hem ook aan en prees hem.

Toen weer terug over de brug voor het vooruit sturen. Dat werd balen! Meneer had er duidelijk geen zin meer in. Ik heb hem in zit gezet en ben zelf een heel eind vooruit gelopen, heb me omgedraaid, gedaan alsof ik iets op de grond legde, ben teruggelopen en toen ik weer naast hem stond heb ik een “vooruit” gegeven. Toen ging meneer als een speer. Heb het direct daarna nòg een keer gedaan, maar dan zonder eerst zelf die afstand te lopen. Toen ging hij zo’n 30 meter.

Als laatste deden we nog een kort apport over land met een (ontzèttend stink-) konijn. Diesel had dus ècht geen zin meer en ging op de terugweg lopen klooien. Hij stak b.w.v.spr. z’n middelvinger op zal ik maar zeggen. Op aanwijzing van G. ben ik er toen direct heen gelopen en heb hem tot de orde geroepen en heb het konijn (ijèg) zelf opgepakt. Om toch min of meer met succes af te sluiten heb ik hem het commando “vast” gegeven en heb een stukje met hem gelopen. Daarna ging het konijn weer in het krat, want niemand wilde het hebben. Zèlf heb ik nog wel een duif meegekregen om mee te trainen. Die hadden wij niet gebruikt. Hij miste één pootje, maar was verder nog helemaal gaaf.

Bij de nazit zei G. tegen mij: “je bent een héél eind gekomen sinds vorig jaar, maar je bent er nog niet.” Uit zijn mond mag je dat opvatten als een compliment en tegelijk een bemoediging.

Bijna elke keer als andere honden de beurt hadden heeft Diesel braaf los down gelegen en bij de hele nazit ook.

Posted 13 juni 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with ,

4 responses to “Jachttraining 12-6-12

Subscribe to comments with RSS.

  1. kijk daar doe je het toch voor
    plezier hebben met wat je doet samen met de hond
    klasse hoor

  2. Als je zo intensief met de training bezig bent zoals jij met Diesel, vraag ik mij af, wanneer ben je er dan wel? Maar in vergelijking met vorig jaar, is het dan toch een heel stuk beter geworden, en dan is zo’n “verscholen” compliment wel leuk.

  3. Toch mooi dat je al verder bent dan vorig jaar Bea, een verkapt compliment is toch ook leuk maar zoals Edward al schrijft wanneer ben je er dan eigenlijk? Dat Diesel er heel even geen zin in heeft kan ik me levendig indenken, hij heeft een HONDENLEVEN😉

  4. Wat goed Bea…..vooral doorgaan🙂

    Wat een regen buien hier vandaag maar de zon schijnt nu alweer….gelukkig!!
    Groetjes Traceyxx

Geef een reactie

