Ook een vorm van discriminatie   5 comments

Onderstaand berichtje las ik op het blog van Marian van het Drentenforum. Met haar toestemming neem ik het hier graag over. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van deze actie.

Advocaat Elmar Vitt uit het Duitse Salzhausen vindt hondenbelasting een aantasting van het privéleven. Ook is de taks discriminerend, omdat katten, paarden en hamsters wel belastingvrij zijn.

Een belasting op honden is belachelijk, vindt de advocaat

Een belasting op honden is belachelijk, vindt de advocaat

Bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens bepleit Vitt een verbod op de hondenbelasting.
‘Ik kan het best betalen, maar geen beschaafd mens kan de platte leugen aanvaarden dat dit een gerechtvaardigde belasting op luxe is,’ zegt de advocaat, die zelf een Yorkshire terriër heeft.

De kansen van Vitt bij het Hof zijn lastig in te schatten. De uitspraak heeft ook gevolgen voor Nederland, waar veel gemeenten de belasting hanteren.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn de begrote opbrengsten uit de omstreden belasting toegenomen van 43 miljoen euro in 2001 naar 58 miljoen euro in 2011.
Landen als Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje hebben de hondenbelasting al afgeschaft.

Posted 30 juni 2012 by Cybermum Netherlands in Beestenboel, Varia

Tagged with , ,

5 responses to “Ook een vorm van discriminatie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ha, eindelijk is de gemeente Achtkarspelen toch nog aardig geweest want die heeft al jaren geen hondenbelasting meer geheven, hondenbelasting dan ook kattenbelasting, want daar heb ik meer last van dan van een aangelijnd hondje, die advocaat heeft gelijk. Wat paarden betreft is het altijd zo geweest dat de paarden vroeger van de rijken waren en die kon je toch geen belasting laten betalen 😉

  2. ja ik kan de redenering prima volgen en het er zelfs mee eens zijn
    het is geen belasting op luxe vind ik het is een belasting om de hoge heren in denhaag dat vreselijke hoge salaris te betalen over de ruggen van hard werkende mensen met een schamel salaris
    en dat geld voor vele belastingen
    ik kom net van mijn werk en ga zo slapen
    ben benieuwd toch wel hoe dit verder gaat , ben bang dat het een langzame dood sterft
    wens je een goede nacht

  3. Ha, in mijn gemeente geen hondenbelasting! Wij hebben ooit bedacht dat dat ook belachelijk is, want het is gebaseerd nog, op de honden die vroeger de karren trokken…………. Óúde regel dus………………… Mischine us aanpassen?
    xSjer

  4. Hondenbelasting direct afschaffen.
    En mensen motiveren om de uitwerpselen van hun honden op en nabij wandelpaden op te ruimen.

    Jetskefotografie
  5. wat mij betreft heeft deze advocaat gelijk,honden belasting is een verrijking voor de gemeentes
    en geld alleen voor honden niet voor andere dieren afschaffen dus,hier kennen ze het gelukkig niet,heb mijn hond tevens voor onze veiligheid nodig.

Geef een reactie

