Gerrit Komrij is overleden   4 comments

De in hetzelfde jaar als ik geboren schrijver en dichter Gerrit Komrij is overleden. Komrij schreef essays en tv-recensies, poëzie en proza.

Als je z’n verhalen en gedichten niet kende, dan herkende je vaak wel z’n kenmerkende stemgeluid. Hij was ook regelmatig te zien bij programma’s als De Wereld Draait Door en Pauw en Witteman.

Gerrit Komrij-02

ALLES BLIJFT

Daar stond een muur die ik heb aangeraakt.
De muur werd afgebroken. Van het puin
Werd verderop een fundament gemaakt.
Ik plantte een fruitboom in mijn oude tuin.
Die werd geasfalteerd. Vijf meter diep
Houdt zich een wortelstronk nog grommend koest.
Vijf eeuwen lang desnoods. De Spaanse griep
Landt ooit op Mars omdat ik heb gehoest.
Er was een vriend aan wie ik heb geschreven,
Een rots waar ik mijn naam in heb gekerfd.
Je bent een deel van alles bij je leven
En alles blijft bestaan wanneer je sterft.

(uit: Luchtspiegelingen, 2001)

4 responses to “Gerrit Komrij is overleden

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat krijg je nu als je ouder wordt Bea zoveel bekende namen ontbreken al, de laatste tijd werd er haast niet meer naar zijn werk gevraagd in het boekenwereldje en echt een aardige man was het niet maar dat neemt niet weg dat er weer een bekende Nederlandse schrijver is overleden en ook nog niet echt oud. R.I.P. Gerrit.

  2. Mooi eerbetoon Bea ook mijn vriend, merci

    Vooravond

    Dood is mijn vriend. Nog altijd schijnt de maan
    Naar binnen, uit zijn asbak kringelt rook,
    er ligt een boek, de radio staat aan.

    De rozen die hij kocht zijn nog bedauwd.
    Een scheermesje, een spiegel en wat coke
    Staan op tafel klaar voor zo meteen.

    De kachel doet haar best, maar hij blijft koud.
    Alles is nog precies zo om hem heen –
    Maar hij is uit de symfonie verdwenen.

    Het boek, de maan, de kachel en de rook –
    Eens, op een dag, verdwijnt dat alles ook.
    Dat is de dag waarop de dood zal wenen.

    uit: ‘Rook zonder vuur’, 1998.

  3. Misschien kijk ik te weinig TV maar ik heb de beste man niet gekend Bea

  4. Ik kende deze man niet ..zag het op TV.
    Wist niet dat hij zo mooi kon schrijven, raakt je echt zijn woorden.

    Heerlijk wandel weer Bea…gaan jullie nog wat leuks doen van het weekeind..?

    Ben bezig geweest in de voortuin…was wat saai met alleen maar grint.
    Heb een perk gemaakt..weet alleen nog niet wat er in gaat.
    Zit midden in the tuin zeg maar.. nog ideeien misschien..?🙂
    Kus Traceyxx

Geef een reactie

