Van moeders was het bekend, maar ……..   5 comments

………… ook de vaders van morgen kunnen hun pakje sigaretten beter in de vuilnisbak gooien. Het rookgedrag van mannen heeft een negatieve invloed op het eigen DNA en dat van hun nageslacht.

Tot deze conclusie kwam gezondheids-wetenschapper Joost Linschooten van de Universiteit van Maastricht. Hij wilde nagaan in welke mate de levensstijl van de vader invloed heeft op levensbedreigende aandoeningen bij het kind. Voor zijn studie nam hij vragenlijsten en bloedstaaltjes af van 81 Noorse vader-moeder-kind-trio’s.

Waar de DNA-schade bij de kinderen precies toe leidt, moet nog verder onderzocht worden. Maar Linschooten voorspelt met zekerheid dat roken afwijkingen en ziektes bij het kind veroorzaakt: “Het rookgedrag van de vader kan verklaren waarom meer en meer kinderen op jonge leeftijd slachtoffer worden van leukemie”. Opvallend is dat in de lagere inkomensgroepen de situatie het zorgelijkst is.

Linschooten besluit zijn studie met de conclusie dat vanaf het moment dat een stel aan kinderen denkt, ze het best allebei hun laatste sigaret kunnen doven. “Bovendien”, zegt hij, “is het negatieve effect onafhankelijk van de hoeveelheid die je rookt.” Eén sigaretje kan dus wel degelijk kwaad.

(bron)

5 responses to “Van moeders was het bekend, maar ……..

Subscribe to comments with RSS.

  1. ja de wetenschap gaat steeds verder
    ik zeg ook als jullie kinderen willen , stoppen met roken

  2. Broodje AAP verhaal.
    Wetenschappers universiteiten, onderzoeken. De laatste tijd vallen er nogal wat door de mand die knoeien met onderzoeksresultaten.
    Toch denk wel dat het beter is te stoppen met paffen voordat je aan kinderen gaat beginnen maar dat baseer ik niet op de uitslag van Joost

  3. Ook ik vind het een broodje aap verhaal, de ene wetenschapper zegt heel wat anders als de ander, ik rook en Geert heb ik nog nooit zonder sigaret gezien, maar toen hij dik twee jaar was gestopt kreeg hij keelkanker, iedereen heeft kankerstoffen en de een krijgt het en de ander niet, wat Henk schrijft is waar er wordt ontzettend veel in de doofpot gestopt en de mensen worden bang gemaakt en dat is een verkeerde zaak. Dat de uitslag zorgelijk is bij de lagere inkomens is helemaal onzin, ik ken heel veel rijken die niet alleen roken maar ook drinken en drugs gebruiken en kerngezonde kinderen hebben.

  4. Tja…wat moet je met al die onderzoeken he? Wat wel of niet goed is voor de mensheid, wil nog weleens veranderen, ik kan mij nog herinneren, dat er jaren geleden een enorm overschot was aan roomboter. Toen werd van de daken geschreeuwd, dat roomboter véél gezonder was dan margarine, toen de boterberg op was, moesten we allemaal toch maar weer aan de margarine….minder vet he? De oorzaak van leukemie bij kinderen, kan natuurlijk best aan andere dingen liggen…..ik moet nog steeds elke week de roet van uitlaatgassen van de vensterbanken halen…..dát zal gezond zijn!

  5. Mijn vader heeft destijds gerookt als een Turk (“het was geen man die niet roken kan.” remember) en toch heb ik er geen last van (denk ik). Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik meer last heb van het feit dat ik drie jaar en een half geleden zelf gestopt ben met roken. Toen het nestje Dretjes van oa Hera en Heros moest geboren worden ben ik gestopt. Sindsdien vliegen de kilo’s+ me rond de oren. En over het feit of dat nu gezonder is ben ik nog altijd niet eens met mijn huisdokter die mij destijds de pillen aanraadde.

Geef een reactie

