Vondst menselijke voorouder in rots   4 comments

Onlangs las ik dit interessante bericht en nu wil ik jullie daar maar eens deelgenoot van maken. Vinden jullie het ook zo interessant of kan het je geen bal schelen?

In Zuid-Afrika hebben wetenschappers resten van een voorouder van de mens gevonden in een stuk steen. Ze denken dat de botten horen bij resten die in 2008 werden gevonden. Dat wordt daarmee een van de meest complete skeletten van een voorouder van de mens die ooit is gevonden.

Vinder Justin Mukanku wijst naar de tand die hij zag uitsteken

Justin Mukanku, die de vondst deed, wijst naar de tand die hij zag uitsteken.

De rots waar de resten in zaten was al drie jaar geleden ontdekt in de grot van Malapa, zo’n 50 kilometer van Johannesburg. Pas een maand geleden zag een medewerker van de University of the Witwatersrand in  Joburg dat er een tand uit het gesteente stak. Na een CT-scan van de rots werden onder meer een deel van een kaak, een dijbeen, ribben en ruggenwervels gevonden.

De onderzoekers denken dat de mensachtige 2 miljoen jaar geleden in een grot is gevallen. Zijn resten kwamen in modder terecht, die in de loop der tijd is versteend. Door erosie kwamen de resten weer bovengronds.

In de grotten werden 240 botten van vijf individuen gevonden, van een soort die de wetenschappers Australopithecus sediba doopten. De vondst van de resten werpt volgens de wetenschappers nieuw licht op de evolutie van de mens. De versteende skeletten passen in een gat tussen aapmensen en de vroegste mensen.

4 responses to “Vondst menselijke voorouder in rots

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik vind dit vele malen intressanter dan het verhaal in wat “men ” noemt de bjbel
    waar alle van de z.g geboden met handen – voeten en vooral wapentuig wordt vermorzeld
    fijne avond

  2. We zijn dus ouder dan we denken Bea🙂

  3. Zeker vind ik dit interessant Bea, de mens blijft verbazen en hoe we er toen hebben uitgezien interesseert me nog meer, ik ben het eens met fietszwerver, de bijbel is eigenlijk nog maar een pas geschreven boek en omdat het grote boek een paar honderd jaar na mondelinge overleveringen is geschreven maakt het voor mij onmogelijk er in te geloven, moord en doodslag, incest alles komt er in voor en heel misschien waren de eerste mensen wel beter als die van nu en hadden ze een uitermate zwaar leven, alleen al het overleven was al een enorme kunst. 2 Miljoen jaar geleden geweldig toch om zoiets te vinden, ik hou me maar bij de evolutietheorie en ach wie weet had Darwin toch nog gelijk.

  4. Het moet voor wetenschappers en archeologen, geweldig zijn om zoiets te vinden Bea. Ik ben allang een aanhanger van de evolutieleer hoor, dit is dus eigenlijk een “missing link” tussen aapmensen en de vroegste Homo Erectus.

Geef een reactie

