Kijk maar uit   6 comments

Zelf kan ik al bijna helemaal niet meer in de zon zitten. Maar de echte zonaanbidders die dat nog wel doen moeten de komende dagen donders oppassen. Door de sterke straling van de zon is de kans op verbranding extra groot.
smiley

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwt dat vandaag zonkracht zeven kan worden gehaald.

Ze raden aan om je goed in te smeren of de volle zon zoveel mogelijk te vermijden. Bij zonkracht zeven kan een huid die nog niet gewend is aan de zon na een kwartier al verbranden. Daarmee lopen mensen een vergroot risico op huidkanker.

Het RIVM waarschuwt zonaanbidders bovendien niet te laks te zijn. Een verbrande huid kan pas na enkele uren zichtbaar zijn. Zonkracht zeven of hoger komt ongeveer vier keer per jaar voor. In de afgelopen vijftien jaar werd tweemaal een waarde boven de acht genoteerd. Zonkracht wordt bepaald door de hoeveelheid ultraviolette straling in het zonlicht. Dat staat los van de temperatuur.

Over files richting strand zal ik maar niks zeggen. Ik neem toch aan dat de meeste mensen onderhand wel een keer weten wat ze doen.

6 responses to “Kijk maar uit

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wij eten op de middag buiten op het werk als het mooi weer. De zonnecrème staat al klaar ! Veel mensen onderschatten inderdaad het gevaar van de zon;

  2. Tjah wij [de kids&ik] vermijden de zon overdag. Momenteel zijn ze zelfs gewoon binnen aan het kaarten [duizenden]. Het strand bezoeken wij na zes uur in de avond, soms zelfs pas tegen 9uur, kunnen we net nog zonsondergang zien. Ik snap de mensch ook niet zo, uren lang in de file richting kust lekker bakken in je auto met gillende huilende kinderen. Ons niet gezien🙂
    Ik heb zelf meer last van horzelbeten dan van zonnebeten ……… Bea geniet van de dag, liefs -x-

  3. Hier valt het mee, een half uurtje zonnen en dan weer aan het werk en dat is ook niet goed denk ik😉 Zweten wil het in ieder geval wel dus veel drinken en uitpuffen, van de files heb ik gelukkig geen last maar degene die er nu in staan zijn totaal maf en ze moesten inderdaad beter weten.

  4. ha die Bea
    ik heb er het geduld niet eens voor , een half uurtje liggen en ik ben weg te wandelen ofzo ,moet je ook smeren
    ik fietste gister 95 km ,geen last van verbranden daar mijn wielrenners bruine huid er aangewend is

  5. Ik ben geen echte zonaanbidder hoor, er staat wel een tuinstoel op mijn balkon, maar ik zit er bijna nooit, ook ik heb daar het geduld niet voor. Het is inderdaad veel fijner, om een lekker stuk te gaan fietsen. Eerst wel even insmeren met factor 50…..

  6. Ja…………. en uitgerekend van de week moest mijn maatje met een maatje bij de garage in wording het dak op. Factor tig, en toch verbrand…………… Tsja, tussen de buien door moet je toch gebruik maken van de droge dagen? Pffffffffffffffff
    Fijne week!
    xSjer

Geef een reactie

