Waarom ik gisteren om 04.00 u ben opgestaan   10 comments

Dat heeft minstens 1 van mijn bloglezers zich afgevraagd. Welnu, ik zal die nieuwsgierigheid bevredigen.

Samen met mijn Diesel ben ik nl. naar de Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd getogen. Ik had ingeschreven voor de KNJV jachthonden proeven. We moesten daar uiterlijk om 08.00 u zijn, omdat anders de reserve-honden ingezet zouden worden. Dus voor de laatste voorbereidingen en een flinke uitlaatronde voor Diesel heb je wel voldoende tijd nodig wil je rustig op pad kunnen gaan. (Ik tenminste wel.) Gelukkig viel het verkeer onderweg niet tegen. We zijn om 05.45 u weggereden en arriveerden ongeveer 07.40 u op het parkeerterrein bij de Jachtkamer. Eerst nog een p&p-rondje gelopen met Diesel. Zodra de zaak open was zelf ook nog even toiletteren en dan melden bij het secretariaat, deelnemer kaart in ontvangst nemen, medische keuring honden, eend ophalen en wanneer het tijd is na een korte toespraak van de organisatie aan de slag.

Er vond gelijktijdig een paardenevenement plaats en de paarden gingen voor, dus hier en daar moesten we snel opzij springen of achter een paar dikke, stevige boomstammen gaan zitten, omdat je natuurlijk al die kilo’s niet bovenop je wilt hebben.
Van een aantal ervaren mensen, die al menige proef hebben gelopen heb ik gehoord dat de omstandigheden behoorlijk zwaar waren en dat ze niet erg enthousiast waren over de plaatsen waar de proeven waren uitgezet.
Maar ongehinderd door enige kennis van deze zaken en ondanks dat we helaas geen diploma hebben gehaald ben ik over het geheel genomen niet ontevreden over de manier waarop Diesel gewerkt heeft.

Onze groep begon (als eerste groep) met het markeerapport. Later heb ik veel klachten gehoord over het “klaverveld tot bijna aan m’n knie”. Diesel was volgens mij in onze groep de eerste met een voldoende voor dit onderdeel. Een 7. Diesel markeerde perfect. Ik heb het apport voor de zekerheid staande aangenomen. De km vertelde tijdens en na: wat blijft hij prachtig rustig zitten; hij heeft een mooie snelheid. De afwerking moet nog wat beter.
Plaats houden. Een 9. Diesel bleef keurig achterin het holletje (met distels en brandnetels) liggen, maar de km vond hem wat onrustig toen ik hem neerlegde.
Van de volgende 3 sets proeven werd de volgorde die in het programma stond gewijzigd.
Dus werd het eerst verloren apport. Een 9. Heb voor de zekerheid het apport staande aangenomen.
Volgen/vooruitsturen. Er werd al volgende geroepen, maar toen ik richting km en stagiaire opliep werd mij gevraagd nog even te wachten. Dus wij maar rondstappen daar. Vanuit de wachtkamer werd al een aantal keren iets geroepen in de trant van: waarom moet je zo lang wachten, moet je wachten tot ze de koffie op hebben, zijn ze nog niet klaar met de lunch? Enfin, na een knappe tijd mochten we dan beginnen. (Nadat er eerst 3 teefjes bij het middelste paaltje hadden zitten plassen, mocht ik daar dus met mijn reu het 8-je gaan lopen.) En bij het vooruitsturen ging meneer vlot weg, maar toen hij terug moest komen, wilde hij eigenlijk ook de dekking in waar 2 fazantenhennen in waren verdwenen. Heb extra commando gegeven. De km zei later tegen mij: het was zo mooi om te zien, je zag die neus al gaan en je zag hem denken van ik moet naar de baas, maar het ruikt daar zo lekker en uiteindelijk won de baas het toch. Een 6 en een 7.
Apport te land/uit water. En hier ging het mis. Het (inmiddels? werkelijk smerige, zei zelfs de km) konijn ging nog redelijk, kreeg hierover van de km te horen dat het eigenlijk niet moet, het kost punten, maar dat ik heel mooi op tijd had ingegrepen (heb een keer stevig HIER!! geroepen).  Een 8. En toen viel de klap. Bij het uit water kreeg (bij ons beiden vrees ik) de stress de overhand. De km stond (in mijn beleving) zó dicht achter me, dat ik haast dacht dat hij naast me stond, het geweer en werper zaten/stonden erg dichtbij. Diesel bracht de eend wel bij me, maar helaas bleek bij het nakijken dat er in het velletje een tandje stond. Een D. Ik kon de eend inleveren en mij afmelden.

De laatste proef, apport over diep water (de Linge, op die plek 35m breed) hebben wij dus helaas niet meer kunnen doen.

Ik ben nog zo lang mogelijk gebleven en heb een aardig aantal leden van het Drentenforum voorbij zien komen.  Manuela, die bij mij in de groep zat en Sjoukje, die ik onderweg tegenkwam, heb ik nog gefeliciteerd met hun C-diploma’s en de bazin van Maud, die ik vorig jaar bij de demonstratie op Mariënwaerdt voor het eerst ontmoet heb met haar B-diploma. (Zij zat toevallig ook bij ons in de groep.)

Heb ook nog naar de A-proeven gekeken. Er waren 22 combinaties die daaraan mee mochten doen als ze wilden. Er zijn er 11 voor gegaan, waarvan er 2 zijn overgebleven na het dirigeer apport. Zij gingen door naar proef J, apport van verre loper. Van deze 2 is een (Belgische) Drent eerste geworden en een Wetterhoun werd tweede. Ik heb begrepen dat genoemde Belg meerdere honden heeft, waarmee hij dagelijks jaagt.

De afgelegde kilometers (want wat wàs het allemaal ver lopen), de warmte en de pijn in m’n enkel hebben gemaakt dat ik niet tot het allerlaatst gebleven ben. Het werd vond ik ook veel te laat.

Uiteindelijk waren we om 19.45 u ongeveer thuis, maar ik was total loss. Diesel is nog/weer zo fit als een hoentje, maar ik heb de belasting voor m’n enkel toch onderschat en moet nu de prijs betalen. Ik kan haast niet meer lopen.

Tòch, al met al was het zeer de moeite waard. We hebben ervaring opgedaan, het was gezellig en last but not least we hebben er veel plezier aan beleefd.

AANVULLING.
Als je foto’s wilt zien van deze dag moet je maar even op http://www.fotojacht.com/beesd12/index.html klikken.  En wie zien we daar op IMG_0125.JPG? Prachtige hond hè?

Update:

Heb deze foto toch maar besteld en hij is inmiddels binnen.

KNJV-proeven Beesd

 

Posted 4 augustus 2012 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with , ,

10 responses to “Waarom ik gisteren om 04.00 u ben opgestaan

Subscribe to comments with RSS.

  1. de laatste vier woorden zeggen het meest
    ja een lange dag die je dan wel gaat voelen op de wat minder fitte onderdelen
    maar een dag die je niet had willen missen
    nu maar ff mak an

  2. Doe voorzichtig!
    Wees zuinig met jezelf … wat een belevenissen.
    Zonnig weekend -x-

  3. een hele voorbereiding en reis voor de jachthonden test.
    Jammer dat je het het eind van een leuke dag weer moet bekopen met je opspelende blessure …….. sterkte Bea

  4. Jammer van het tandje Bea, maar ach er zijn erger zaken en voor de rest was het toch weer heel erg goed! Weer veel te veel gelopen dus, doe morgen rustig aan, sterkte met je enkel meis en toch een fijne zondag gewenst.

  5. mogge Bea
    ja ik zal zien wat het wordt , is niet zo erg mooi weer , zie het wel
    geniet de dag , maar mak an

  6. Allemensen Bea, dat was vroeg uit de veren hoor! Ik kan mij voorstellen, dat je aan het eind van zo’n drukke dag, er even helemaal doorheen bent hoor. Doe je wel een beetje rustig aan met die enkel?

  7. Nou,ondanks dat tandje toch goed gedaan hoor.Het is weer een ervaring erbij en dat telt toch ook?
    Doe vandaag lekker rustig aan met je enkel enzo!

  8. Dat heeft Diesel toch wel heel flink gedaan vind ik. Wat was dat met dat tandje in de eend ? Mag de hond er niet te hard in bijten of hoe zit dat ?
    En….doe voorzichtig met – en verzorg – die enkel, Bea !

  9. Toch prachtig wat je al bereikt hebt met Diesel ! Het lijkt me echt een leuke bezigheid.

Geef een reactie

