Nog even over het schilderij / About the painting   6 comments

 

Dia-l-oog

Kijk, zou je zeggen, kijk
door het oog om te zien.

om in te zien dat wij
elkaar begrijpen.

Het licht maakt ons zichtbaar
en stilte schept ruimte.

maar van zwijgen is geen sprake,
schouwen is een vorm van praten.

Het oog heeft het woord –
oog is mond en oog is oor.

Wij verstaan elkaar
in blind vertrouwen.

 

een voorbeeld / an example

 

Eigenlijk was het de bedoeling dat dit gedicht van  Hein Walter ook op het schilderij van Diesel zou komen, maar dan zou het te druk geworden zijn. Toch wil ik het even kwijt. Het geeft de relatie met hem perfect weer.

—o0o—

Actually we meant this poem by Hein Walter to be in the painting of Diesel, but it would have been too much. Yet, I want to share it, because it is a perfect way of describing  our relationship.
I’ll try and translate it, but it will probably loose some of its power in the process, the title most certainlywill, because in Dutch “oog”  means eye.

 

Dialogue

Look, you’d say, look
through the eye to see.

to see that we
understand each other.

The light makes us visible
and silence creates space.

but there is no question of silence,
looking is a way of talking.

The eye has the floor –
eye is mouth and eye is ear.

We understand each other
in blind faith.

 

 

6 responses to “Nog even over het schilderij / About the painting

Subscribe to comments with RSS.

  1. prachtig gdicht Bea
    en waar zo het er staat
    ik zag gister een blindegeleide hond aan het werk zal ik maar zeggen , bij het in de trein gaan , nu ik bleef even staan hoor
    dat is toch een enorm vertrouwen wat die twee samen hebben
    al is er dan wel geen oog contact , ik weet niet precies hoe dat gaat
    maar is schitterend dat het gebeurd
    als bij jou en Diesel
    ik wens je een gemoedelijk zondag

  2. Toch zou ik met het pitbullmonster van dochter & schoonzoon (dat nog dommer is dan het achtereind van een varken) een zelfde scenario kunnen maken want alleen voor een koekje gaat mevrouw zitten en werpt het koekje een uiterst geconcentreerde blik toe.

    Natuurlijk wil ik je woorden niet in twijfel trekken want het lijkt in deze scene toch echt om oogcontact te gaan … en niet om koekjescontact🙂
    De foto staat nog op m’n netvlies maar blijft prachtig Bea

  3. Een prachtige foto van Diesel en die kan je blind vertrouwen! Het is een mooi gedicht Bea maar het blind vertrouwen in de mensheid ben ik allang gepasseerd, ook alle dieren zijn niet blind te vertrouwen, wat dat betreft hebben wij het getroffen als ogen van onze honden spreken, spreken ze wat ze ook willen in ieder geval de waarheid!

  4. Het zou afbreuk doen aan het schilderij, denk ik. Terwijl ik de woorden wel erg mooi vind en ook treffend.

    Jetskefotografie
  5. Attente hond en baas. Goeie energieën!

  6. Nice words, and such a nice dog!🙂

Geef een reactie

