Jachttraining 07-05-2014 / Gundog training 07-05-2014   4 comments

 foto gemaakt door vrouwtje van Luca  

De training was op hetzelfde terrein als de vorige keer. Of de volgorde helemaal klopt weet ik niet, maar we hebben de volgende oefeningen gedaan.
1. Dubbel apport. De honden langs het water in linie met de neus richting beboste heuvel zetten. Er wordt eerst met een prrrt-je een apport in de bosjes op de heuvel gegooid. Dan de honden omdraaien met de neus richting water. Er wordt een apport in het water gegooid. De honden worden om de beurt ingezet. De hond die aan de beurt is moet eerst het apport uit water halen, dan omdraaien en het apport uit dichte dekking op de heuvel halen. Diesel was in het begin veel te enthousiast en haalde dus het apport zodra het gegooid was. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Nog een keer dus. Toen ging het goed.
2.  Apport uit water. Diesel heeft dit in totaal, met de volgende oefening erbij, zeker 6 keer gedaan. Als een andere hond het apport niet ophaalde of zelfs niet het water in ging, mocht Diesel dat doen. En hij vond het heerlijk!
Bij een naar de overkant gedreven apport heb ik hem het commando “over” gegeven. En toen één van de baasjes probeerde of haar hond over water wilde als ze hem aan de overkant riep (tot zij aan de overkant was hield ik hem vast) ging niet háár hond, maar Diesel naar de overkant en kwam terug toen ik hem riep.
3. Hond over sturen. Dan hond roepen en zodra hij weer in het water was, werd er een eind verder, in dit geval links voor de hond en rechts voor mij, een dummy in het water gegooid. De hond daarheen dirigeren en dummy laten apporteren. Diesel deed het uitstekend.
4. Iemand had een konijn meegenomen. Hiermee werd eerst een kort apport over land gedaan. Een paar honden vonden dat maar een raar ding en het kostte enige moeite om ze zover te krijgen dat ze het oppakten. Daarbij was het ook nog niet helemaal ontdooid, dus ze hadden zoiets van: huuh, koud aan m’n tandjes. Diesel deed zonder mankeren wat er van hem gevraagd werd.
5. Apport uit dichte dekking in één van de dalen. Diesel deed het prima.
Hierna werd er een sleep getrokken met het konijn. Terwijl de anderen om de beurt mochten proberen nijn te vinden en binnen te brengen, heb ik met Diesel eerst
6. gedaan. Over de kop sturen. Voor degenen die niet weten hoe dit gaat: met de hond naast je een meter of 60 vooruit lopen, omdraaien, duidelijk zichtbaar voor de hond een dummy opgooien, 30 m. lopen, hond in zit zetten, zelf 30 m. doorlopen, omdraaien en de hond, die nu dus met z’n snuit naar je toe zit, het commando “apport” geven, terwijl je al dan niet met één voet een stap naar voren doet, terwijl je handen omhoog doet en met de handpalmen naar voren beweegt. Het is de bedoeling dat de hond zich dan omdraait, het apport haalt en het voor je zittend aanbiedt. Heb dit eerst aangelijnd gedaan. Ging prima. Toen los. Ging ook prima.
7. Vervolgens heb ik paaltjes uitgezet om een 8-je te lopen. Eerst aangelijnd gedaan en toen los. Ging allebei goed.
8. Toen waren wij aan de beurt voor de sleep. Je moest de hond eerst vooruit naar een paaltje sturen, hem daar in zit fluiten en dan naar links dirigeren om hem de sleep te laten volgen. Bij Diesel viel er niets te dirigeren. Hij had de lucht van het konijn al in de neus en vloog er heen. Het zou jammer geweest zijn om hem af te stoppen en opnieuw in te zetten, dus ik heb hem lekker laten gaan en hij bracht me het konijn in no time.
9. Verloren zoek boven op een heuvelrug. Ciska had nijn onder bomen tussen dichte bossen fluitekruid gegooid. Er was daar totaal geen verwaaiing. Diesel liep er eerst een stukje langs, kwam terug en vond nijn na enig zoeken om het mij keurig voor zittend te komen aanbieden.
Daarna mocht hij het van mij lekker nog een keer uit de ruigte beneden apporteren.
En toen mocht hij lekker vrij. 

4 responses to “Jachttraining 07-05-2014 / Gundog training 07-05-2014

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zó dat was een heel programma hoor, Diesel had het echt verdiend om na afloop even lekker vrij te banjeren.

  2. ha die Bea
    dat houd nog al wat in , en Diesel heeft het dus op alle fronten goed gedaan
    ja dan verdient hij wel wat

  3. Wat een leuk verslag van een geslaagde avond! Diesel deed het SUPER! En jij hebt hem prima ondersteund en gesupport met de juiste aanwijzingen! groetjes! Ciska

  4. Het zijn toch best flinke trainingen voor Diesel maar ook voor jou en ik vind het reuze knap wat jullie allemaal doen, ik zal het niet hardop zeggen anders voelt Mandy zich een grote sufferd😉 Die probeer ik al jaren een beertje aan mij te geven maar ze heeft het nog steeds niet door en blijft het vasthouden, overigens geeft ze het wel als ik zeg “ik wil niet meer” misschien is ze gewoon een heel eigenzinnige York.

Geef een reactie

