Jachttraining 04-06-2014   4 comments

Gisteravond hebben we weer op een andere plek in Almen getraind. Vier hondjes, behalve de mijne: Floyd, Luca en Tjalle (het enige teefje). Diesel had het onweer in de kop ofzo. Hij was erg druk en had nogal eens een “Drenten-moment” en zelf had ik (zul je net zien) een slechte dag. Ik vond het allemaal ook nogal rommelig gaan, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben.

We moesten eerst een stukje bos door lopen tot aan een weg langs het kanaal. Die weg moesten we een stuk volgen, voorbij aan de linkerkant een stuk bos en een paar weilanden en aan de rechterkant het kanaal, dan een eind verder steil omhoog naar links. Dan een smal pad met links en rechts bomen en struiken volgen. We stopten op een plek met rechts een stuk met wat minder bomen, behalve een paar ouwe omgevallen exemplaren, maar veel afgevallen takken. Alles dicht begroeid met klimop.
Diesel mocht al vanaf de parkeerplek een grote konijnendummy dragen en deed dat prima tot halverwege de plek waar we omhoog moesten.

We zijn dan begonnen met een sleep met de inmiddels wat minder gave eend die ik weer had meegenomen.
De honden moesten eerst een meter of 60 vooruit gestuurd worden tot aan een flinke beuk waar het begin van de sleep was en we ze dus het commando “zoek sleep” moesten geven. Diesel moest eerst. Hij zat netjes naast me en keek me trouwhartig aan, maar ondertussen haha. Terwijl Ciska links van mij stond uit te leggen wat de bedoeling was, liep er iemand op rechts achter mij langs met de grote konijnendummy die Diesel het eerste stuk had mogen dragen en liet die ergens in de begroeiing achter. Dat had ik niet in de gaten, maar die stinkerd van een Drent van mij natuurlijk wel. Dus ik wil hem inzetten, hij kijkt keurig in de richting die ik aangeef en op mijn commando “vooruit”, draait hij zich pardoes om en haalt de konijnendummy. Dat had natuurlijk na de sleep gemoeten. Daarna heb ik hem opnieuw ingezet en haalde hij keurig de eend die aan het eind van de sleep lag. Verkeerde volgorde dus.

Terwijl de andere hondjes om de beurt de sleep deden, heb ik met Diesel in dat wat opener stuk aan de rechterkant het achtje gelopen. Eerst aangelijnd, daarna los. Dat ging redelijk, alleen bleef ik op een gegeven moment met mijn voet ergens achter haken en viel bijna. Gelukkig ging het net goed. Het duurde met de andere hondjes nogal een poosje, dus na wat aandachts-oefeningetjes gedaan te hebben, ben ik in arren moede nog maar een keer het achtje gaan lopen. Aangelijnd ging prima. Ik deed hem het lijntje af en hij zat naast me te wachten op het commando “volg”, maar toen had meneer weer zo’n moment. Op een meter of 3,4 achter ons was er nogal wat te doen. Er werd druk geprobeerd Tjalle zover te krijgen dat ze de eend, die ze 3 of 4 meter voor ze bij haar bazin was neergegooid had weer vast zou pakken en netjes voor zou komen brengen. Het “vast” ging wel, maar dan kwakte ze hem weer op de grond. Kennelijk duurde dit Diesel allemaal te lang want hij kwam in de benen en haalde de eend, zo van verdorie, dan zal ik het wel even doen.
Toen kwamen er 2 ATB-ers achter elkaar over dat smalle paadje langs gefietst. Zonder problemen.

Nadat alle hondjes aan de beurt geweest waren met de sleep en een apport uit dichte dekking zijn we dezelfde weg teruggelopen. Ik meen dat het hierbij was dat ineens Tjalle te water was geraakt in het kanaal. Ze kon daar absoluut niet zelf uitkomen, want daar staat een soort van metalen beschoeiing voor de oever. Met enige moeite hebben ze haar er met 3 man en een lange lijn uitgevist. Ondertussen kon ik maar net Diesel ervan weerhouden om er maar bij in te springen. Pfff.

Bij de auto’s hebben we toen eerst maar even koffie gedronken. Ondertussen kwam er een heer langsgekuierd met een hondje aan de lijn en eentje los. Dat loslopende hondje vond het wel errug interessant allemaal en moest ons en onze hondjes allemaal even besnuffelen, maar uiteindelijk ging hij dan toch maar weer achter z’n baasje aan.
Toen een groepje dames en heren op de fiets, die “helemaal niet bang” waren “hoor”. (Ja-ja.)

De afspraak was dat we na de koffie een stukje verder zouden rijden naar een plek waar we waterwerk konden doen. Maar toen Ciska vroeg wat willen jullie, zullen we, zei het bazinnetje van Floyd: “hij haalt tòch niks uit het water, maar laat mij jullie niet tegenhouden.” En het baasje van Luca zei: als ik hem nu in het water laat krijg ik hem niet terug.” En ik zei niks, dus gingen we niet.
In plaats daarvan gingen we iets doen wat best wel moeilijk is. Twee van ons moesten met hun hondjes aangelijnd met de rug naar elkaar toe aan de rand van de weg op het gras naast het kanaal gaan staan. Nu moest om de beurt een van ons de aandacht van zijn/haar hond vasthouden, terwijl er zichtbaar voor de andere een dummy werd opgegooid. Hierna moesten we van plaats wisselen en moesten de honden om de beurt de dummy die ze niet hadden zien opgooien apporteren. Dat ging nog redelijk. Vervolgens moesten we hetzelfde met z’n vieren doen, maar dan midden op de weg. Als we met meer geweest waren hadden we in een kring moeten staan, nu dus in de vorm van een kruis met de ruggen naar elkaar toe. Van drie hondjes aandacht vasthouden, voor vierde hondje werd een dummy opgegooid. Dan een plaats doordraaien, tot er voor alle vier een dummy lag. En dan allemaal tegelijk “apport”. Nu lagen die dummy’s wel erg dichtbij vond ik. En dat kon ook niet anders, maar goed. Diesel had de dummy binnen de kortste keren te pakken, maar dat vond hij niet genoeg. Hij dacht, ik pak die van Tjalle ook wel even. Gelukkig was zij er net op tijd bij en – heer die hij is – liet Diesel het daarbij en kwam mij die eerste dummy brengen.

Ondertussen had ik de kolen al aardig op (ook al omdat ik bij de afdaling van de heuvel na sleep en apport uit dichte dekking al weer bijna gevallen was) en kwam er een wel heel donkere lucht aanzetten, maar we hebben toch nog even een laatste oefening gedaan. Voor Floyd werd er nog een keer een sleep getrokken, maar omdat hij absoluut de eend niet wil pakken had Ciska er zijn eigen fazantendummy vlak naast gelegd. En zelfs die pakte hij niet. Zijn bazin vroeg of ze hem er echt vlak naast had gelegd en zei toen dat hij daarom de fazantendummy niet had geapporteerd: “omdat hij bang is voor die eend”. Ik denk daar stiekem het mijne van.

Voor de andere drie heeft Ciska toen een paar dummy’s en de eend aan de andere kant van het pad in het bos gelegd. En wat dacht je wat? Ik wil Diesel inzetten, hij draait zich om en loopt 2 meter bij me vandaan de sleep die voor Floyd was getrokken. Maar ja, er lag nu niks meer, dus hij kwam terug, we zijn wat verder het pad op gelopen, ik zette hem opnieuw in en hij kwam met de eend terug.

Toen we gingen opruimen hebben Tjalle, Luca en Diesel nog even een fraaie kofferbakdans in mijn autootje uitgevoerd. Voor de moeite heb ik ze toen alledrie een stukje kaas gegeven en toen Floyd, die niet mee had gedaan voor me kwam zitten heb ik hem toch ook maar een stukje gegeven.

Daarna gauw Diesel in de auto en op weg naar huis. We waren maar net op tijd het bos uit voordat de bui losbarstte.

O ja, Ciska kon wel om Diesel z’n kunsten lachen. Ze zei: hij is weer helemaal Drent en: zo ken ik hem weer. Hij was de vorige keren aldoor veel te braaf.

4 responses to “Jachttraining 04-06-2014

Subscribe to comments with RSS.

  1. mogge Bea
    als ik dit zo lees , en lees dat je bijna 2 x valt , hoe is het met je
    de Heer Diesel doet het in mijn ogen goed , al zal dat uit oogpunt van een jachttraining niet zo gezien worden🙂
    wat mij als wandelaar en fietser wel deugd doet is dat het dus mogelijk is om honden te laten luisteren en meer nog om hen aan te leren om deze totaal te negeren
    ik zou zeggen geniet de zon en een fijn weekend

  2. Diesel doet het toch goed hoor Bea en je moet een beetje om jezelf denken, vallen moet je echt niet! Geen wonder dat je stijf was toen je op stond, afijn het mag dan wat rommelig zijn geweest jullie hebben het toch weer geklaard!

  3. Wat een lange blog Bea – erreg leuk !!!

Geef een reactie

